belino sa for siden:
Hva mener vi om det?
belino sa for siden:
Hva mener vi om det?
Gerd sa for siden:
Det slanker lommeboka :ja:
Greddy sa for siden:
Ta det fra en som har testet det. Det funker ikke.
marjusen sa for siden:
Hadde det fungert hadde det vært få på ketolyse;) Hehe
Nicpins sa for siden:
Signerer Greddy. Har prøvd, funker ikke. Dessuten smaker det MYE bedre å spise seg stappmett på koteletter med fløtesaus, og heller droppe karbo-svineriet :D
Kitt sa for siden:
Søker du på feks Phase2 her inne finner du mye!:p
Nerthus sa for siden:
Støtter!
Har også prøvd - skjønner ikke poenget med å spise mat med karbo som stoppes av karbo-blokker - når man kunne spart de pengene og kjøpt seg en saftig nakkekotelett istedet ;) Fungerer ikke på meg de greiene der ihvertfall!!
nellie sa for siden:
Poenget er vel at det er langt i fra alle lavkarbere som spiser minst mulig karbohydrater og da hadde det jo vært kjekt om det var noe som funka, når man innimellom skeier helt ut:)
marjusen sa for siden:
Hadde det funka kunne jeg skjønt det ja, men poenget er jo at det IKKE fungerer, bare koster masse penger.
nellie sa for siden:
Ja, men det er jo derfor folk spør:p Fordi at de ikke har prøvd og lurer på om det funker.
Må jo spørre;)
Gressenka sa for siden:
Prøvde, men det funker ikke. Bare tull!
jvb sa for siden:
JEG mener at:
Hvis du synes det er en god ide å bruke penger på et produkt som skal hindre kroppen å ta opp maten du spiser, fordi du da kan forsette som før - så har du problemer med din psykisk helse, ikke den fysiske ;)
Det vil være mye smartere å heller la være å spise det som du tror du er så avhengig av for å bevise for deg selv at du ikke er en sukkerjunkie...
marjusen sa for siden:
Ehm, tenk litt over hva du skriver før du slenger ut påstander om at folk har psykiske problemer selv om dem spør om karbo blokker.
Det kan være situasjoner hvor det faktisk kunne vært smart å tatt en karbo blokker om den fungerte. Og det har veldig lite med psykisk helse å gjøre. Du er jo absolutt ikke syk selv om du liker karbohydrater.
Greit nok at mengder kan skade noen over lengre tid, men om det fungerte hadde det vært smart å brukt det i nødstilfeller.
Marius
Minimeg78 sa for siden:
Det der er like dumt som å si at har man forspist seg og blitt feit så er det fordi man har problemer med sin psykiske helse.
Karbo-blokkere fungerer for meg. Jeg bruker de i ny og ne når jeg f.eks er bedt bort på mat så jeg ikke ser ut som en idiot som pirker i maten.(da kan jeg oppføre meg høfflig og anstendig uten å ødelegge ketosen)
jvb sa for siden:
Jeg sier da ikke at trådstarter har psykiske problemer. Det er kun trådstarter som vet motivasjonen for å spørre på et åpent forum.
Men som sagt, hvis motivasjonen er å ta en pille for å forsette som før så vil jeg si at det er et psykisk problem ja. Er det så vanskelig å takle?
Minimeg78 sa for siden:
Ja faktisk. Det er nok av normalvektige mennesker som spiser masse karbo. Hvis noen vil bruke karbo-blokkere for å slanke seg i stedet for å spise masse fett og null karbo så er det helt greit for meg. I hodet mitt virker ikke det all verdens verre enn noe annet altså.
marjusen sa for siden:
Nå må du gi deg. Det er da langt fra å ha psykiske problemer og synes det kan være vanskelig å takle at man skal kutte ut karbohydrater.
Hadde det vært en pille, noe det ikke er, som fungerte slik at den blokkerte karbohydrater og man kunne spise som før så kunne vel det fungert for noen.
Det høres ut som du tror at alle som har blitt tjukke sitter å fråtser i karbohydrater og overspiser. Der tar du veldig feil. Det er da mange som har ett sunt forhold til mat og karbohydrater som har spist relativt vanlig og sunt. Men det kan være at noen ikke tåler karbohydrater, har en arbeidssitusajon som sier at man sitter stille hele dagen osv osv.
Hadde noen da funnet en pille som gjør at man ikke trenger å tenke på dette mer hadde jo det vært flott.
Marius
jvb sa for siden:
Du synes det virker lurt å spise en pille som tukler med fordøyelsessstemet for å unngå effekten av den maten du velger å spise? :)
marjusen sa for siden:
Nå er du over på en heelt annen diskusjon her. Om det er helseskadelig, kan ødelegge fordøyelsessytemet ditt osv, det er en annen sak.
Og det må være opp til hver enkelt. For å ta ett annet eksempel, du trenger da for svarte ikke ha psykiske problemer selv om du røyker. Du vet det er skadelig, men klarer ikke slutte. Men det har da ikke noe med psykiske problemer å gjøre.
Og hvorfor dreier du diskusjonen over på om det kan være farlig, helseksadelig osv om du tar pillen? Det er jo ikke det vi diskuterer i det hele tatt.
Marius
Minimeg78 sa for siden:
Så lavkarbo tukler ikke med fordøyelsessystemet? Å lure kroppen til å tro at den sulter slik at den bruker av fettlagrene er ikke å tukle? :lol:
Kjære deg, i prinsippet fungerer en karbo-blokker på samme måte som å la være å spise karbohydrater. Jeg vet at den blokkerer moderate mengder med karbo i og med at jeg fint har kunne spise litt spagetti, en potet osv når jeg har tatt tre slike uten å komme ut av ketosen.
Nå f.eks er jeg så syk i hodet at jeg har spist en atkinsbar fordi jeg er så sinnsykt sjokosyk.
nellie sa for siden:
Vi har alle godt av en psykiske lidelse eller to:)
Florerer jo av dem her.
Fanatisme, spiseforstyrrelser, overdrevne kontrollbehov osvosvosv. Kan nevne i fleng.
Hvis det værste man sliter med er at man føler behov for å ta en pille når man spiser litt ekstra karbohydrater så er vel ikke akkurat det noe værste tilfellet:)
jvb sa for siden:
Jeg har da ikke sagt at det er helseskadelig? Karboblokkere nøytraliseres den midlertidige virkningen av alfa-amylase, enzymet som spalter stivelse til glukose iflg Phase 2. Jeg tviler på det ødelegger noe som helst ved normal bruk, men hvis undertrykking av enzymer ikke er tukling med fordøyelsessystemet så vet jeg ikke hva som er.
jvb sa for siden:
Lavkarbo tukler ikke med fordøyelsessystemet nei. Og nei, det er ikke det samme som ikke å spise karbohydrater. At du ikke klarer å la være å spise poteter og pasta og velger å ta piller er din sak - jeg sier bare at det ikke er logisk.
marjusen sa for siden:
Okej, så for å summere opp her så mener du at det IKKE er helseskadelig med karbo blokker. Du tviler også på at det ødelegger noe som helst. Men du tror det tukler med forøyelses systemet. Det er vel stort sett det du skriver om virkningen.
Og med det konkluderer du at de som da tar slike piller har psykiske problemer? Hvorfor svarer du ikke på det vi diskuterer her?
Du kommer bare med masse svade om hvordan pillen fungerer og at det KAN tukle med fordøyelses systemet. Men hvor i svarte kommer det inn at du har psykiske problemer om du bruker en slik pille, som forøvrig ikke finnes.
marjusen sa for siden:
Skjønner at du bruker en hersketeknikk når du diskuterer og liker å trolle litt. Da er det fint å pålegge alle andre meninger, men selv hoppe glatt over det vi faktisk diskuterer her. Det fungerer sikkert på noen, men ikke gidd å søple til forumet her da.
Hun har da aldri skrevet at hun fråtser i potit, pasta og stivelse for så å proppe i karboblokker.
Vær så snill å bli litt saklig her da. Det vi reagerr på her er at du påstår man må ha psykiske problemer om man hadde brukt karbo blokker for så å spise vanlig igjen om en slik pille fantes.
Marius
jvb sa for siden:
Karboblokkerne har en midlertidig virkning. Altså ødelegger de ikke noe. Hvor bra virkningsgraden er varierer nok fra person til person. Tuklingen er midlertidig, altså.
Jeg har da svart på hva jeg synes om karboblokkere? Jeg konkluderer i mitt opprinnelige svar på spørsmålet om "hva synes vi om karboblokkere" at HVIS man synes at det er en god ide fordi da trenger man ikke å endre livsstil; ja da har man et psykisk problem. Du mener tydeligvis noe annet.
Hva mener du? Hvis du bruker ting som ikke finnes vil jeg iallefall ha tatt det som et faresignal :)
Minimeg78 sa for siden:
Jeg er utrolig glad i mat, av alle slag:) Akkurat nå er jeg på slankern(har forøvrig never ever vært overvektig, hvem skulle tro så mye karbohydrater jeg har putta i meg) og jeg ser ingen grunn til å sitte som en komplett idiot i f.eks et middagsbesøk og pirke i maten. Det handler om et snev av sosial intelligens.
Minimeg78 sa for siden:
Skal man le eller gråte av at du konkluderer med at mennesker du ikke kjenner har psykiske problemer? Hvem er det du tror du er?
jvb sa for siden:
Jeg blir sikkert anklaget for trolling igjen da når jeg sier at strengt tatt er det DU som tillegger meg meninger. Det er DU som skriver at minimeg78 fråtser i potit, pasta og stivelse, og du har hisset deg kraftig opp over det du tror jeg mener virker det som.
Denne tråden handler om hva vi synes om karboblokkere. Jeg synes det er en dålig ide, og du synes det er en god ide (ok, det tillegger jeg deg men det virker sånn)
Og jeg er forsatt usikker på om du mener karboblokkere finnes eller ikke? Jeg mener de finnes, bare så det er sagt helt klart ;)
marjusen sa for siden:
Da er vi enige om å være uenige. Jeg mener, som du sier, at man absolutt ikke trenger å ha psykiske problemer selv om man hadde valgt en pille i stede for å endre kostholdet sitt. Du mener tydeligvis at alle som ikke gidd å legge om kostholdet sitt, men hadde tatt en pille som rotet med fordøyelsessystemet sitt og dermed slapp å tenke på å ikke spise karbohydrater. Deg om det, men å generalisere slik sier mer om deg enn andre.
Det jeg mener er jo at en slik pille vi diskuterer her finnes ikke. Det finnes karbo blokkere ja, men dem fungerer jo svært svært sjelden. Og om dem fungerer på noen få så er det i så liten grad at det har ingen betydning om du ikke legger om kostholdet ditt.
Var det forstålig nok for deg?
Marius
jvb sa for siden:
Det kommer an på hvordan du stiller deg til følgende utsagn:
'Synes du det er en god ide å bruke penger på et produkt som skal hindre kroppen å ta opp maten du spiser, fordi du da kan forsette som før'
(Jeg minner om at du er på et lavkarboforum)
Nerthus sa for siden:
Har trådstarter selv forsøkt karbo-blokker? Jeg vil faktisk anbefale at du forsøker selv - gjerne under litt kontrollerte former slik at det er lettere å se om det gir effekt eller ikke.
Jeg tror ikke det er farlig, men jeg tror det er viktig at du gjør deg opp din egen mening :) For MIN del ga det ingen synlig effekt :)
Gi oss gjerne en tilbakemelding!
marjusen sa for siden:
Okej, da er vi nok uenige. Jeg mener at en slik pille vi diskuterer her IKKE finnes. Det finnes ingen pille som gjør at du kan fortsette å spise som før og fortsatt være i ketose ved å ta en pille.
Det finnes kun en pille som heter noe den ikke klarer. Den fungerer litt på noen få. Men de aller aller fleste merker ingen virknign av en slik pille
marjusen sa for siden:
Virker som du tror en slik pille finnes i dett utsagnet. Men om en slik pille hadde funnet sted og noen hadde valgt å bruke denne pillen og fortsatt som før, ja så trenger man da absolutt ikke ha psykiske problemer for det.
Marius
Må bare EDIT dette her: Det jeg har skrevet mange ganger nå, som du ikke helt får inn er at det kan sikkert være dumt, men å være dum eller ta feil valg har INGEN ting med å være psykisk sjuk. Det er jo det vi diskuterer. Ikke hvor lite smart det er eller om det kan være farlig.
marjusen sa for siden:
Vis meg hvor jeg skriver at jeg synes det er heeelt ok å spise slike piller, som jeg fortsatt ikke mener finnes??
Det jeg diskuterer her, som jeg har prøvd å forklart deg siden post 1, som du fortsatt ikke klarer å skjønne er at du påstår man har PSYKISKE PROBLEMER ved å event bruke en slik pille i stede for å legge om kostholdet.
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du skriver det??
Marius
jvb sa for siden:
Jeg sier jo at jeg tilegner deg at du mener pille er ok, jeg er glad vi er enige om at det er ikke så smart og at det neppe funker :)
Jeg mener at man har et større psykisk enn fysisk problem gitt at man synes det er ok å modifisere fordøyelsessystemet med piller fremfor å justere kostholdet fordi:
Hvis man vil endre næringsopptaket i kroppen, men ikke er villig til å gjøre endringer i det man spiser (utover å legge til en pille eller tre) så har man et psykisk problem.
plastbox sa for siden:
Herregud så oppgitt jeg ble av å lese dette.. Jeg tror ikke jvb mente at trådstarter har psykiske problemer i den grad dere andre tydeligvis er fastlåst i å tro at han mente. Jeg forsto posten hans som en kommentar på motivasjonen, som i aller høyeste grad er psykisk, bak trådstarters ønske om å gjøre noe med kropp og helse.
Om karboblokkere finnes og er effektive er én ting, men jeg holder med jvb i at trådstarter nok bør finne ut hvorfor han/hun vil kutte ut karbohydrater. Hele poenget med lavkarbo er jo nettopp å legge om livsstilen permanent og tilegne seg nye spisevaner som gir bedre helse både på kort og lang sikt.
En pille, enten den virker eller ikke, kan ikke gjøre det for deg. Man må være motivert til å ta tak og gjøre jobben selv. Er man interessert i en høyst tvilsom mirakelpille av den grunn at man ikke gidder å gjøre en innsats.. vel, da er kjernen i problemet motivasjon og giddalaushet som clear as day er psykiske ting, ikke fysiske.
marjusen sa for siden:
Javel, da har vi to forskjellige konklusjoner på det. Jeg mener absolutt du ikke trenger å ha psykiske problemer selv om man er giddaslaus.
marjusen sa for siden:
Det er nok her vi er grunnleggene uenige. Jeg mener man absolutt kan være overvektig uten å ha psykiske problemer. Har man ikke motivasjon til å legge om kostholdet og i stede velger en pille trenger man absolutt ikke være psykisk sjuk.
Marius
marjusen sa for siden:
Tror forresten denne debatten har sklidd helt ut også.
Det jeg tror trådstarter spør om er vel egentlig ikke å fortsette som før og spise karbo blokker pille.
Men det er mange her som planlegger en utskeielse engang veldig sjelden. Eller man feks blir bedt i selskaper hvor man ikke får påvirket maten.
Om det da hadde finnes en pille som karbo blokker, ja da hadde det vært opp til hver og enkelt om det hadde vært noe dem tar.
Men NEI, man trenger ikke være psykisk sjuk av den grunn..
Marius
jvb sa for siden:
Trådstarter spør "Karbo block - hva synes vi om det". Jeg svarer at HVIS man synes det er en god ide for å kunne forsette som før SÅ har man et større psykisk enn fysisk helseproblem. Det er hva jeg synes om karboblokkere.
Jeg har da aldri sagt at trådstarter mener det ene eller det andre, tvert imot. Hvis DU tror at trådstarter er feit og ulykkelig og ønsker å fråtse i karbo mens han/hun spiser karboblokker istedetfor å holde seg til en ketogen diett får det stå for din regning.
marjusen sa for siden:
Og da sier jeg, man trenger ikke å ha psykiske problemer om man fortsetter å spise som før og bruker karbo blokker.
marjusen sa for siden:
Åja, så HVIS jeg tror det?? Hmm, hva har dette med saken å gjøre? Vi diskuterer om man må være psykisk sjuk for å vurdere å bruke en tablett for å blokke karbohydrater i stede for å legge om kostholdet sitt.
Det som er kjernen her. Jeg tror IKKE man MÅ være psykisk sjuk for å ta en lettvinn løsning, samma om man er feit, tynn, lat eller what ever. Det er DU som skriver at man må ha psykiske problemer om man velger pille i stede for omlegging av kosthold. Og her tror jeg du tar FEIL!
Marius
Kanutten sa for siden:
Pappa spiser karboblokker og har gått mye ned i vekt.. 10 kg på 2 måneder... Men karboblokker funker ikke på meg eller mamma... Så jeg holder meg til lavkarbo og mamma til GR. :D
marjusen sa for siden:
I følge JVB har far din ett psykiske helseproblemer ettersom han velger en slik løsning.
Noe jeg verken kan si han har eller ikke har. Jeg mener det kan like gjerne være at han IKKE har det.
Marius
Kanutten sa for siden:
:lol: Beklager at jeg ler :klem:, men hele greia ble bare så dum! Pappa har IKKE psykiske problemer.. Han liker å teste ut saker og ting, og fant ut at dette funka jo! :D Ser for meg at det kanskje fungerer på sin måte som noe ala Xenial?
marjusen sa for siden:
Hehe, kan godt skjønne at man ler når man leser diskusjonen fra utsiden. Virker ganske banalt. Men det er egentlig dette poenget jeg har prøvd å få JVB til å skjønne hele tiden.
Det å skrive at noen har psykiske problemer bare fordi man velger noe han mener ikke er riktig, da blir jeg litt irritert.
Det kan være at du mener personen er dum som gjør det, men å skrive at alle som velger å bruke karboblokker i stede for å legge om kostholdet har psykiske problemer, det er da jeg kjente det kokte litt i toppen.
Og utover i diskusjonen følte JEG at han prøvde å vri det over på hvordan pillen fungerer, og at det var dumt, og at det ødela tarmsystemet osv osv. Og da prøvde jeg å forklare han hva jeg mente, som jeg skrev over her.
Marius
Kanutten sa for siden:
Skjønner hva du mener og er enig med deg. :ja:
Minimeg78 sa for siden:
Tja. Strengt tatt er det ikke noe dyrere enn å bruke en formue på diverse lavkarbo-erstatninger, så nei jeg synes ikke det er noe dårligere idè å bruke penger på det enn på f.eks mandelmel. Jeg ser heller ikke noe galt i å spise karbohydrater, og nei du trenger da ikke minne meg på at vi er på et lavkarbo-forum. Kan man ikke være på et lavkarbo-forum selvom man ikke er fullstendig hjernevasket? Du snakker jo som en pinsevenn.
plastbox sa for siden:
Herregud Marius, legg inn årene og les hva folk skriver mann! Virker som om du bevisst er ute etter noe å missforstå og kverulere på..
Ingen sier at brukere av karbo-blokkere er sosiopater, manisk depressive, scuicidale eller schizophrene. Poenget er (i allefall for meg) at man ikke vil ha noen helsemessig fordel dersom man spiser usunn mat kombinert med piller som gjør at noe av det usunne kommer ut igjen bakveien.
Du kan ikke påstå at bulimi ikke er en effektiv måte å gå ned i vekt dersom vektnedgang er ditt eneste mål og hensyn, men her på lavkarbo-forumet er de fleste av oss ute etter god helse som følge av en sunn, fornuftig livsstil. Nå er nok bulimi en noget ekstrem ting å sammenligne med, men poenget blir det samme.
Om man bare ønsker å gå ned i vekt uten tanke eller hensyn for helse eller fornuft, så har man et problem, og det problemet sitter hverken i tåa, albuen eller nesa. Det sitter mellom øra. (Nei, snakker ikke om psykisk sykdom, det er et spørsmål om motivasjon og innstilling til egen kropp og helse).
Når det er sagt.. Funker faktisk Phase2 til blokking av stivelse? For jeg kunne godt tenkt meg ei bakt potet en skjelden gang i blandt, og ovnsbakte potetbåter med skinn krydret med timian og maldonsalt er djevelsk godt. :P
Gerd sa for siden:
Da tror jeg dere stopper deres "interne diskusjon" her og nå :ja:
Hilsen Gerd
Moderator.
fettnurket sa for siden:
Kan vel være greit å ta en i blant når man skal spise en potet med de hjemmelagede kjøttkakene sine, bare for at man ikke sklir ut av ketose de dagene man skal kose seg litt ekstra. :) Det er ikke bare raffinert sukker og dårlige varer som har karber i seg.. Men jeg ville ikke gjort det til en permanent løsning.
Jeg har karboblokkere hjemme, og de sies å blokkere x antall prosent av karbene fra måltidet, og alle monner drar de dagene det blir litt ekstra. Er vanskelig å få i seg variert kost uten å nærme seg 15-grensen drastisk, da er det skummelt å unne seg noe uten "hjelp".
Lykke til TS. :)
jvb sa for siden:
Jeg begynner egentlig å synes at det ER en god ide at du tar deg en pille ;)
Jeg aner virkelig ikke hva faren til Kanutten synes om lavkarbo. Han kan da spise karboblokkere for å slanke seg uten at han tar stilling til om han vil leve lavkarbo eller ei. Men hvis han vil leve lavkarbo, og synes det er logisk å spise piller sammen med den maten han alltid har spist - ja da vil jeg si han har et psykisk problem. (Jeg gjentar at jeg ANER ikke hva han synes)
Minimeg78 sa for siden:
I utgangspunktet er det da ikke usunt å spise karbohydrater, men man går ikke ned i vekt om man har et stabilt kosthold(det gjelder de aller fleste av oss i normalsituasjoner), man går forøvrig heller ikke opp. Men vil man gå ned noen kilo må man gjøre noe aktivt. Jeg har valgt lavkarbo av den enkle grunn at sult er den verste følelsen jeg kan tenke meg. Ikke fordi jeg tror at det er noe lurer/smartere/sunnere eller what ever enn f.eks Grethe Roede-kost. Å sammenlikne bruk av karbo-blokkere for vektnedgang med oppkast, det er mildt sagt horribelt.
Jeg blir matt over at det snakkes om karbohydrater som djevelen selv. Jeg gjentar forøvrig at for meg fungerer karbo-blokkerne de gangene jeg har spist litt for mange karber, men jeg har aldri testet det ut over en lengre periode.(dvs mer enn et sporadisk tilfelle i ny og ne).
Minimeg78 sa for siden:
Jeg synes det er på tide at du skal slutte å være overdommer i forhold til hvem som har pyskiske problemer eller ei. Det klirrer kraftig i glasshus.
Kanutten sa for siden:
Kan man også si det slik at alle de som går på medisin for diaII og ikke har spist seg frisk på lavkarbo har psykiske problemer?? For det ER jo tydligvis lavkarbo som er "svaret" på i begge situasjoner??
Gerd sa for siden:
Tråden lukkes, og rapportert til adm.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.