< Tilbake til oversikten

Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag ...

Yonah sa for siden:

Ja, det er jo koselig, prøver å tenke ut hva jeg skal servere. Jeg våknet med vondt overalt, hodepine og vond hals i dag og klarer ikke å tenke, helt blåst i hodet mitt.

Mamma spiser Fedonkost, pappa spiser absolutt ikke ris og vil ha potet( og jeg VIL servere ham det.). Jeg tenker kylling av noe slag. Men det kan ikke være karri, pappa klarer ikke karri etter at mamma i sin ungdom laget karrigryte og reiste på studier i en uke og pappa åt det til middag i en hel uke( han hadde ikke samvittighet til å kaste gryta;)).

Noen tips? Må kunne kombinere ketogent, Fedon og potet... Og gjerne kylling, siden ungene er veldig glad i det.

Georgine sa for siden:

Wok med kylling, løk, brokkoli, paprika osv? Med råstekte poteter og salat ved siden av?

Yonah sa for siden:

Jeg klarer ikke å woke til så mange og ikke ende opp med kalde grønnsaker eller kokte grønnsaker. Jeg har nemlig prøvd dette før til middagsgjester.. Men da brukte jeg frosne grønnsaker, og det ligger kanskje en stor forskjell der?
For i såfall kunne jeg fikse gratinerte poteter,noe som lager seg selv mens jeg fikser det andre.

Georgine sa for siden:

Et tips er å koke opp brokkolien (den kan godt være frossen) og hive i f.eks paprikaen de siste minuttene, da går det fortere å wokke. Hell over litt bujongpulver og vann og la det putre under lokk så alle grønnsakene blir helt møre og du vet at kyllingen ikke er rå inni.

Men ellers så finnes det wokblandinger med 5 karbo per 100 gram som smaker kjempegodt.

Georgine sa for siden:

Alternativt kan du jo putte kyllingen og grønnsakene i en form, lage gratinerte poteter i en annen og hive alt i ovnen og la det gjøre seg selv :)

Yonah sa for siden:

De frosne wokblandingene liker jeg ikke, det blir bare et møl av det, vasne grønnsaker som er kalde inni. Ferske er bedre, men jeg er ikke sikker på om jeg tør woke til så mange( 7stykker) når jeg ikke er i form..

Skulle gjerne hatt oppskrift på en kyllinggryte som kan lages i stor jerngryte, og uten karri... Sånn sak som passer seg selv.

TrillTrall sa for siden:

Lettkok blomkål og broccoli i buketter og legg i en smurt form, når dere er så mange kan du bruke langpanna f.eks. Ha gjerne i løk / babymais / paprika eller hva du måtte ønske også, ting som trenger lengre tid på å bli varmt må kokes først. Stek kyllingfileter i panne i smør til de blir lekre utenpå, krydre etter smak. Legg kyllingfiletene på grønnsakene etterhvert. Kok ut sjyet med creme fraiche og ha litt mer krydder og hell det over kyllingfiletene i forma. Siden du skal steke så mange kan du gjøre dette en gang eller to underveis også for å få mer saus.

Hiv i stekeovn på 180-200 grader i 20 min for ferdigsteking. :sikle: Her kan du jo servere både salat, ris og poteter til om nødvendig. :)

Furine sa for siden:

Denne oppskrifta liknar litt på den ungarske hønsegryta eg vaks opp med. Hønene/kyllingane må kokast på førehand, men gryta er ganske enkel å lage, og den smakar nydeleg.

Ungarsk hønsegryte
Antall porsj. 8
2stk kokt høne
6stk løk
4stk grønne paprika
4stk røde paprika
2ts salt
4ts paprikapulver
4dl hønsekraft
Annonse

FREMGANGSMÅTE:
Skjær løken i ringer og paprikaen i strimler. Stek løken så vidt og tilsett paprikastrimler og krydder.

Ha på kraft og la gryten småkoke i 20 - 30 minutter. Løken skal være så godt kokt at den jevner gryten. Tilsett hønsekjøttet skåret i terninger mot slutten av koketiden. Serveres med ris, kokte poteter eller brød.

Hønene "kokar seg jo sjølve", og det andre kan putre i fred også. Meste arbeidet er jo å skjere løk og paprika og plukke kjøt av hønene etter endt koking. Har vel aldri akkurat skore kjøtet i terningar, berre rive det i passelege bitar. Går godt an å ete den utan både brød, ris og poteter.

Kitt sa for siden:

Denne er kjempegod! Jeg droppet bare karri fordi min familie er ikke glad i det!
Kan serveres med eller uten ris, poteter og bagutte/rundstykker!
Kan stå og putre lenge før du har kyllingen opp i rett før servering!

Yonah sa for siden:

Hvordan smaker denne uten karri? Denne gryta er kjempegod og jeg spiser mye av den:D

Innbilte meg at karri var mye av smaken, men her i huset er kylling synonymt med karri, eller helst curry. VI er ikke så glad i vanlig karri vi heller, mye bedre med curry eller currypaste.

Furine sa for siden:

Eg lagar ei som liknar, berre med sambal oelek, og null karri, og eg synest den er kjempegod også.

Kitt sa for siden:

Har jo ikke smakt den med karri, da, men vi syns den blir kjempegod uten også!:D

Photobscura sa for siden:

Jeg har imponert flere med denne veldig enkle oppskrifta (husker dessverre ikke hvor jeg har den fra). Skjær lommer i kyllingfileter, putt inn tynne skiver med mozarella og tomat, og pensle med pesto, surr baconskiver rundt filetene (letteste om svoren skjæres vekk) og stek 20-30 min på ca 200/225 grader. Man kan i grunn ha hva som helst av tilbehør, salat er godt til dette, poteter sikkert også :).

TrillTrall sa for siden:

:ja: Jeg brukte krydret smøreost og stappet inni kyllingen. :sikle:

Ferskenbeinet sa for siden:

Denne her spiser vi ofte, både nå og før jeg starta med lavkarbo. Kan fint serveres til vanlige poteter eller ovnsbakte.

[LEFT]Kyllingrett med sennep og basilikum
2 personer[/LEFT]

[LEFT]300g kyllingfilet
150g løk
100g purre
50g sjampingong
150g paprika
3,3 dl fløte
1 fedd hvitløk
1ss sennep
2 ts basilikum[/LEFT]

[LEFT]Stek kyllingfileten hel eller del den i mindre biter. Legg den til sides og stek løk og soppen lett. Bland fløte og sennep og hell over. Ha i kylling/paprika/hvitløk og basilikum. Strø over litt paprika i forskjellige farger rett før servering.[/LEFT]

[LEFT]Denne kan og lages i form tidlig på dagen for å varmes på 200 grader i ovnen, veldig praktisk. [/LEFT]

[LEFT]Server med jukseris eller spis det som det er![/LEFT]

[LEFT]Mmm tror jammen vi må ha denne i helga...[/LEFT]

Yonah sa for siden:

Det hørtes godt ut Ferskenbeinet!

Jeg klarer ikke å bestemme meg for denne eller Baligryte..

Ferskenbeinet sa for siden:

du må uansett prøve begge i en eller annen sammenheng! ;) ble frista jeg og!

Yonah sa for siden:

Uff, nå MÅ vi avlyse, det er ikke nok med at alle er forkjøla, nå spyr stakkars Storebror her også. Så da har vi avlyst og bestemor og bestefar får komme når ungene er friske. Når en har begynt å spy går det ikke lenge før nestemann ligger langflat.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.