< Tilbake til oversikten

Hei, jeg er ny

Randi70 sa for siden:

Hei, jeg heter Randi og er ny her inne. Litt frustrert som ny bruker når jeg skal navigere mellom grupper, forum etc....hvor er jeg nå??? Er dette en gruppe eller?
Jeg begynte på lavkarbo - Ketolysekuren 1.august. Det var en utfordring da de første 11 dagene var på Hurtigruten med deeeeiiilig mat, men det gikk på et vis. Jeg gkk ned 4 kilo på kort tid, men har stått stille i snart 2 uker nå. Det er frustrerende:confused:
Som de fleste arbeidende alenemødre er tidsklemma et begrep...så derfor blir det mindre mosjon på meg enn hva jeg skulle ønske. Jeg har kjøpt både bakemiks, soyaprotein og vitaminer, og gleder meg særlig over pizzan og brødene:)
Ellers er jeg vel mindre flink til å variere grønnsakene. Det blir mye brokkoli og blomkål. Når jeg får lyst på noe godt tar jeg en neve peanøtter eller en Atkinsbar.
Har vært mye slapp og svimmel de siste dagene og har lite energi. Kan det være at kroppen reagerer på kuren etter så lang tid?
Jeg skal ned 15 kilo til, så jeg håper virkelig denne kuren fungerer for meg. Jeg har lavt stoffskifte fra før, så det går vel litt seinere med oss kanskje?

Glder meg til å bli kjent med denne siden, og lese erfaringer og kommentarer:)
Ha fortsatt en god kveld.
Randi

MarensLille... sa for siden:

Hei Randi :)
Jeg er enda ferskere enn deg, jeg begynte 17. August. Jeg har også stått stille et par uker, men etter jeg kuttet ut lightbrusen i 2 dager, føk jeg ned èn kilo til gitt! ;)
Jeg vet det er mange som ikke anbefaler Atkinsbarene, at de kan hindre en å gå ned i vekt, men det har jeg ingen erfaring med selv... Har ikke smakt de, og vil heller ikke i tilfelle de er NAM... :P
Supert at du klarte å holde deg til lavkarbo på hurtigruten da, med all den deilige maten!!! Da har du kustus... :D
Jeg har dager jeg er heeeeeeelt tom for energi jeg også, men det hjelper å spise litt. Man blir veldig PLUTSELIG tom har jeg merket!!! :(
Jeg har også 17-18 kilo igjen å ta av, så jeg skal holde utkikk etter deg for å se hvordan det går :)
Legg inn vektnedgangen din i auguststarternes veietråd da vel??? :D

Grønnsaker jeg MÅ ha i kjøleskapet er: Squash, aubergine, grønn paprika, agurk, isbergsalat, tomat av og til, avocado... (Jeg har fått dilla på fløtegratinert avocado:D)

marjusen sa for siden:

Viktig at du teller kh første ukene. Da må du veie maten, bare sånn kan du være hundre prosent sikker på å få i deg riktig antall KH.

Det andre som også blir sagt over her er atkinsbarene. Det er søtningstoff i denne som kan være en partystopper, dvs vektstagnasjon. Derfor burde du kutte ut denne i en uke eller to for å se om det hjelper på vekta.

Få i deg MYE fett, så skal du se at søtsuget blir borte. Du slipper da også å spise mye nøtter. Vet nøttene inneholder mye bra fett, men det er også en del karbohydrater i nøtter. En neve er greit, men velg da paranøtter, og ikke spis de hver dag.

Vet dette høres veldig nazi ut, men skal du ha gode resultater med ketolyse er det utrolig viktig å prøve ut disse rådene som står over her, ellers kan man fort bli litt lei;)

Tommelfingel regel er å øke fettmengden med karbohydrat reduseringen;)

Marius

PS! LES ALLE KLISTRET TRÅDENE i ketolysen og lavkarbo generelt. Der er det MANGE supre tips. Og til slutt, kjøp deg slank med ketolyse fra torkil. SUPER BOK!!

Randi70 sa for siden:

Boka har jeg :-)

Det med å veie mat, er noe jeg vet jeg ikke klarer å følge opp i hverdagen. Men til nå har jeg nesten bare spist grønnsaker, rent kjøtt og lavkarboknekkebrød. Brødoppskriften fikk jeg i forrige uke og jeg er så glad for å kunne spise brød igjen. Egg blir jeg veldig fort lei og kvalm av, men av og til spiser jeg det.
Tror kanskje jeg får i meg for lite fett. Er det noen som har noe tips om hvordan jeg skal klare det?
Jeg drikker mye rødvin, i snitt kanskje et glass om dagen. Men på denne kuren skal egentlig ikke det bety så mye, eller hva?

marjusen sa for siden:

Mange som også opplever brøderstatninger som partystopper også. Altså at vekten stopper opp om det spises mye av dette.

Så du også skrev du tok noen atkins barer, dette burde du også kutte ut.

Det at du skal veie maten gjelder bare to-tre-fire første ukene. Alt ettersom, men jeg mener dette er helt avgjørene for å lykkes. Etterhvert kan det være at du slipper, for da sitter det mer i fingrene. Er det fortsatt ikkeno som skjer på ett par uker etter disse tipsene MÅ du skrive opp alt du putter i deg en uke. Og så se over, og event poste det her.

Husk at alt vi skriver her er kun tips for å hjelpe deg. Det er selvfølgelig opp til deg å følge dem, men erfaringsmessig etter å ha lest utallige innlegg så er det ofte det som jeg beskriver over her som er årsaken til at vekten stopper opp og at du er slapp.

Og som du sier, det er viktig med MYE fett. Helst 70% fett, 25% proteiner og 5% karbohydrater. Slik grovt regna. Karbohydratene skal komme fra grønnsaker, protein fra kjøtt og egg og fettet fra smør, oster osv.

EDIT: Glemte det med vinen ja. Det er veldig forskjellig karb.innhold i rødvin. Der må du sjekke restsukkeret på vinmonopolet.no om det ikke står på flasken. Noen rødviner inneholder noen få KH per glass, mens andre kan være veldig rikelig med KH pr. glass.

Marius

Angående rødvinen: jeg eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelsker rødvin, og jeg fant en oversikt over lavkarboviner i bloggen til Skinny Sheperd!!! Thanx a million, babe! :D Deler linken, det har hun forhåpentligvis ikke noe imot!!! :D Hun har også masse gode mattips og råd. Tråler bloggen nesten daglig ;)

skinnyshepherd.blogspot.com/2009/04/noen-lavkarbo-rdviner.html

Drikk og vær glad :):):)

marjusen sa for siden:

Husk bare at kroppen forbrenner det som er lettest. Har du drikki alkohol er det den som blir forbrent først. Da stopper fettforbrenningen opp.

Så vær litt obs på mengden du drikker. Spess om du drikker vin hver dag;)

Marius

Nerthus sa for siden:

Bare litt info - drikker du rødvin - begynner kroppen å forbrenne alkoholen. Da må fettforbrenningen vente til alkoholen er forbrent før den kan gå tilbake å forbrenne fett... Så drikker du da litt rødvin hver dag/annenhver dag hindrer du kroppen i å forbrenne fettet.

I starten på et nytt kosthold ville jeg (og jeg gjorde også) holdt meg strengt til retningslinjene for dietten jeg har valgt - dette fordi en slik omlegging av kosthold som lavkarbo er - er tøft for kroppen - og flere trenger mer enn to uker før vi har fettforbrenningen i orden. VOF (det nye magasinet til Jan Viljen... ) sier 2-8 uker før fettforbrenningen er ordentlig i gang. Da kan det være greit å hjelpe kroppen med dette ved å være litt streng med seg selv - så kan du heller drikke rødvin av og til når du har kommet noe ned i vekt :)

Jeg hadde også lavt stoffskifte da jeg startet men det har forbedret seg kraftig. Dette sikkert siden jeg i 6 mnd spiste generell lavkarbo hvor jeg pøste på med fett... gikk ikke ned men gikk ikke opp heller. I dag spiser jeg med begrenset kcal-inntak i tillegg til rundt 20 g karbo pr dag :)

marjusen sa for siden:

Jeg er enig i at det kan være smart å kutte ut rødvin første ukene. Men det du sier over her er ikke riktig. Altså det er riktig at kroppen forbrenner alkoholen før fett, men tar du ETT glass rødvin hver dag vil ikke det gå nevneverdig utover fettforbrenningen i seg selv. Det kan være at rødvinen er en partystopper for noen, men dette finner man selv best ut av.

Derfor jeg skrev at det kan være smart å tenke over hvor mye man drikker og værtfall sjekke hvilken rødvin du drikker. Men å si at kroppen ikke forbrenner fett om du drikker ett glass rødvin hver dag er bare tull.

Marius

Nerthus sa for siden:

forstår ikke hva du mener er tull - du sier jo selv at fettforbrenningen stopper opp om du drikker alkohol??

det vikigste er vel at man gjør en individuell vurdering ved å teste ut. Dumt om man tenker ok ETT glass hver dag vil ikke gjøre noe fra eller til for meg for det har jeg lest på forumet - også stopper da vektnedgangen opp... Eller hva? ;)

marjusen sa for siden:

Mulig vi missforsto hverandre, men jeg forsto det slik som at du trodde at ett glass vin hver kveld kan stoppe opp forbrenningen fordi kroppen driver å forbrenner alkohol hele døgnet av det.

Altså, om du drikker ett glass vin på kvelden er det ikke mange timene det tar før alkoholen er ute av kroppen. Så det er ikke det som er problemet.

Og jeg er helt enig med deg at det er noe alle må teste ut og finne ut av. Noen fungerer det å drikke vin hver kveld, andre ikke. Det er jeg helt enig i. Men jeg trodde som sagt over her at du trodde at alkoholen satt i kroppen så lenge at det ikke var sjangs for den å forbrenne fett igjen føre neste glass er inntatt neste kveld:)

Marius

EDIT: Og grunnen til at jeg trodde du mente det er fordi du skriver over: "Så drikker du da litt rødvin hver dag/annenhver dag hindrer du kroppen i å forbrenne fettet. "

Jeg drikker i snitt et glass vin hver dag... (Noen dager ingenting, mere i helgene ;))
Jeg har vært i ketose i 4 uker, og jeg var t.o.m i ketose etter en hel flaske rødvin!!! (Var litt vanskelig å sikte på pinnen bare!!! :D

Meeeeeeen, alle er forskjellige... Selv om ikke rødvinen er noen partystopper for meg, så kan den være det for andre...
Derfor er det viktig å kun anbefale eller komme med forslag, ikke si at "jo, det du" eller "nei, det må du ikke finne på"... ;)

Randi70 sa for siden:

Oj...her var det mye som har skjedd siden sist :-)
Takker for alle tips...

Idag har jeg spist 3 tynne skiver lavkarbobrød med hvitost og salami
Til middag kjøpte jeg en kyllingsalat på den lokale pizzasjappa. Det var salat og stekt kyllingfilet.
Vet ikke om jeg vil spise mer idag, men har kjøpt en pose paranøtter til helgakos. Mulig jeg tar et knekkebrød til kvelds.

Var i butikken idag og fant en boks med Reker i majones som nesten ikke inneholder karbo.....jippi. Jeg er så glad i sånne salater og det har vært en sorg at italiensk salat , rødbetsalat og rekesalaten inneholder litt for mye karbo. Men den som heter Reker i majones er lov å spise .
Ha en fin fredagskveld :-)

Tiki sa for siden:

Har funnet flere typer slike påleggssalater med lite kh. spesielt noen typer jeg har kjøpt på REMA.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.