...også kjent som karbohydratenes høyborg.... Haha :rolleyes:
Jeg har bodd der litt før, og da har jeg egentlig gått rett på pizzaen og pastaen på menyene på restaurantene. Noen som har noen tips til alternativer når jeg skal ut og spise?
Når jeg spiser hjemme blir det jo enkelt. Bare så synd eggene smaker guff. :mad:
Litt avhengig av hvor i Italia du skal flytte til, så er det jo veldig mye god sjømat for de som liker det! :D Masse gode salater er det også, og ost...nam!! :D
Italienerene spiser faktisk ikke så mye karbo som vi tror de gjør (fordi de blir tjukke av det, ølmage kalles faktisk pasta-belly :D)
De spiser ofte kjøtt eller fisk med salat til.
I sør spiser de i hvert fall mye karbo. MYE. Men også mye kjøtt og fisk ja, og mye grønnsaker. Og altfor mye frukt, frukt heeele tiden. Og de har dårlige tenner og ølvom hele gjengen, så italienere er ikke akkurat de sunneste folkene i verden nei. :p Men dette er landsbøgda i sør da, der svigerfar kommer fra, jeg kjenner ikke så godt til resten av landet.
Men i Italia er kjøtt og ost og sånt veldig billig! VELDIG billig. Du kan meske deg med parmaskinke, parmesan og provolone og alle slags godsaker. :slafse:
Jeg skal være i Roma - mener å huske sjømaten ikke er all that midt i byen der. Men jeg ser i et par andre Italia-tråder her at det går fint an å holde ketolyseprinsippene fast med hovedretter og antipasti når man går ut! :D
Heldiggris. ltalia må vel være noe av det enkleste stedet å spise lavkarbo på restaurant. Spiser man hovedretten (secondi), så er det enten fisk eller kjøtt og bare det. Grønnsaker og salat kan bestilles ved siden av. Bistecca Fiorentina må vel være perfekt lavkarbo, og man er god og mett etterpå for å si det mildt. Det er også mange gode forretter (antipasti ) med lite karbo.
Italia er bortimot verdensmestere på deilige salater. :) Med masse tomat, oliven, oljer og balsamico. Bare å gyve på. Mye gode oster og skinker som er deilig med litt ruccola og rødløk.. :)
Jeg var i Venezia en uke nå og levde lavkarbo. Jeg spiste kjøtt og fiskeretter. Tilbehøret kan man gjerne bestille selv ved siden av, så da gikk det mye i grillet grønnsaker og ost.
Det er fantastisk mange ost- og skinkebutikker, slakterier o.l. rundt omkring, så bør ikke være problem å få tak i gode råvarer. Og grønnsakene er jo også gode der nede :)
Heldiggrisen forresten ;)
Frokost var det jeg slet mest med faktisk, men det blir jo ikke et problem for deg sånn sett. Omeletten jeg fikk smakte bra, så kanskje egg i matretter likevel går greit?
Ja, på hotellene får man jo bare kaker til frokost, omtrent. Jeg var gravid og superkvalm sist vi var der, og slet virkelig med frokostene. Jeg takler ikke KAKE til frokost altså! Det fantes kun crossants og lignende med nugattifyll og sånt i. BLÆH! Og ikke var det kjøleskap på rommene heller, så jeg kunne ikke ha mat der, annet enn tørre knekkebrød og sånt. Grusom ferie, jeg skal aldri mer være gravid på ferie altså, og i hvert fall ikke bo på et hotell uten kjøleskap (og med verdens hardeste senger).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.