< Tilbake til oversikten

Ketogen diett og puls

nellysnella sa for siden:

Jeg har nå søkt og lest og lest, men finner ikke svar. Jeg mener helt bestemt at jeg har lest noe om dette her inne, men finner det ikke igjen. Kanskje det er jeg som har drømt ;)

I alle fall: Var på treningsstudioet i dag og kom i skikkelig diskusjon med instruktøren. Jeg fortalte at jeg gikk på Ketogen diett (Keolyse) og at pulsen er endret etter jeg gikk inn i Ketose. Jeg har nå vært i ketose i 6 uker. De første ukene ble pulsen skyhøy og jeg følte jeg hadde lite å gi. etter et par uker føles det bedre, men pulsen er mye høyere enn den pleier å være. Hun sto bare å rista på hodet og sa "Dette er ikke mulig!". Jeg fortalte at jeg har trent fast i 2 år og hele tiden med pulsklokke. Den første gangen trodde jeg det var pulsklokka mi som det var noe galt med og lånte pulsklokka til mannen min på neste trening :D men med samme resultat.

Det andre som er rart er maxpulsen min: Har tatt maxpulstest 2 ganger. Første gangen var jeg ganske utrent, den andre gangen trent. Resultatet ble det samme. Har trent etter denne maxpulsen hele tiden og det har funket fint. MEN så når jeg har vært i Ketose en måned og trener ganske hardt går jeg over maxpulsen? Dette har skjedd flere ganger. Mitt spørsmål er derfor: Kan maxpulsen bli høyere ved Ketogen kost?

Instruktøren så HELT fortørna ut og sa at det ikke under noen omstendighet var mulig. Maxpulsen sank bare gjennom livet..

Noen som vet?

Cherry sa for siden:

Jepp! Det har seg slik at hjertet får lov å jobbe optimalt på lavkarbokosthold, og dermed kan man flytte grensa for maxpulsen ganske radikalt. Lavkarbokostholdet gjør altså slik til at hjertet og blodomløpet fungerer som det skal uten hindringer. Er en her inne som har en maxpuls på 242 eller noe. Altså nesten 50 over det han skal ha.

Kanutten sa for siden:

Jammen, puls over tid over normalen føles jævlig! Det er som å ha et kaninhjerte i brystet...

nellie sa for siden:

Når jeg trener så får jeg skyhøy puls, men hadde ikke visst det om jeg ikke så det på klokka. Føles ikke sånn:)

nellysnella sa for siden:

Takk dere! Jeg følte meg så totalt dum og tenkte kanskje det var noe galt med meg (eller pulsklokka!). Grådig guffent. Masse folk som overhørte.
Skulle gjerne slått i bordet med noe. Er det gjort noe forskning på dette? Intruktøren er jo sikekrt utdanna og vet SÅ lite om dette?
Kanskje jeg bør skrive en mail til treningssenteret og be dem sette seg inn i lavkarbo. Vil jo tippe de kommer borti issuet igjen ;)

Carisma sa for siden:

Det er stor forskjell på å ha forhøyet puls "uten videre", og høy puls på trening :ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.