< Tilbake til oversikten

Ørelys?

Kanutten sa for siden:

Jeg er tett i nesa, øra og bihulene stort sett hele tiden.. Otrivinen og jeg var meeeget nære venner i mange år inntil jeg klarte å venne meg av med det i sommer.. Bruker nå saltvannsoppløsning tilsatt mentol. Går i tillegg på allergimedisin, men ingenting funker liksom. Flere i familien er operert i nesen grunnet trange forhold. Ungene mine har fått operert dren i øra flere ganger og selv har jeg fått påvist trange øreganger.

Så var det da at en pasient på jobb begynte snakke om ørelys!! Det skal lindre både dott i ørene, bihulene, øresus etc etc etc! Det hørtes så flott ut det ho beskrev at jeg må jo vurdere det.. Jeg skal snart ut å fly og får dott i ørene allerede ved gaten så snart flyet går på eget luftanlegg.. det er pyyyton.. Jeg sitter der som en guppy hele flyturen og blåser og svelger og gaper og gjesper og rekker ikke nyte turen grunnet ørene..

Såå derfor, er det noen her som har prøvd ørelys?? Lindrer det?? Blir det bedre, om ikke annet så for en kort tid??

Borghild sa for siden:

Jeg har prøvet ørelys; og ja øregangene ble mer åpne og susen noe mindre. Det holdt i en 2 - 3 uker for min del. Om jeg ble mindre tett i nesa husker jeg ikke, så det kan vel ikke ha vært store bedringen der vil jeg tro.
Verdt å prøve. :)

Kanutten sa for siden:

Da er det verd å prøve!! Den tette nesa overlever jeg, men jeg er gørrlei dotten i ørene.. :mad: :o

Borghild sa for siden:

Den skriver jeg under på - vanvittig irriterende. Håper det funker for deg. :heia:

Kanutten sa for siden:

:klem: Tusen takk! Skal kjøpe i morgen! Skal teste i morgen også mens sambo er på jobb... Bare han ikke kommer hjem mens jeg ligger på siden oppi senga med et lys rett opp av øret som attpåtil er tent! DA tror han at jeg har tiltet fullstendig... :p

Borghild sa for siden:

Ha ha - kan ikke klandre han for det akkurat. Ler godt her jeg sitter. :lol:

Kanutten sa for siden:

:lol:

Nerthus sa for siden:

Vær forsiktig med å gjøre det når du er alene - jeg gjorde det hos en behandler - trygt og behagelig :)

Huldr sa for siden:

Jeg har prøvd ørelys et par ganger (med langt mellomrom) mot tett øre. Syntes ikke det ble så mye bedre, men det skal visst en del behandlinger til for å få skikkelig effekt. Men da skal det til gjengjeld kunne bli veldig god virkning på flere ting :)

Siden du har noen som kan hjelpe deg, ville jeg kjøpt en pakke ørelys og prøvd, det blir billigere enn å gå til behandling. Og et tips er å bruke olje i øret et par dager eller så på forhånd, da vil evt ørevoks være lettere å få ut. Tenker jeg gjør det neste gang jeg prøver :)

Edit: Så ikke alle innleggene før jeg svarte. Enig med Nerthus, ikke gjør det alene! Få noen til å hjelpe deg.

Kanutten sa for siden:

Det med olje var lurt!!!! Da blir det ikke i morgen... Men om et par dager når både olja og sambo kan bidra.. :ja:

Kanutten sa for siden:

Bare ikke olja tar fyr da...... :eek: :rolleyes:

Kanutten sa for siden:

Og god virkning???

frustrert frue sa for siden:

Hei

Du burde ha hjelp av noen første gangen du prøver dette.Ha også et vannglass stående klart.
Om det ikke hjelper første gangen så prøv igjen.Fenumax fra helsekosten hjelper også mot tette bihuler.
Hilsen en teraput som bruker mye ørelys.:)

Kanutten sa for siden:

Fenumax er notert!!! :klem:

Nerthus sa for siden:

Veldig god virkning - terapeuten min fortalte om en liten gutt som legene hadde gitt opp hørselen på... hvorpå flere runder med ørelysbehandling fikk løst opp voks som tettet for lyd...

Dessuten - dette er en ganske så avslappende opplevelse ;)

Imp sa for siden:

Bare et lite tips, det å spise/drikke på vei opp skal også hjelpe mot dotter i ørene. Prøvd det?

Kanutten sa for siden:

Å jada, prøvd det meste.

Kanutten sa for siden:

Da har vi prøvd ørelysa!! Kjøpte en pakke på 6 lys. Jeg prøvde først... Det var bare herrrlig!!! Jeg ble jo SÅ avslappa av det! Deretter prøvde småttisen på 13 år. Han har alltid vært plaga med mye ørevoks. Han ble SALIG sa han... Nummeret før han sovna.. :love: Vi ble begge kvitt dotten i ørene, men jeg kjente at det hang litt igjen i det ene øret så jeg brukte lys nr 5 på det.. Lys nr 6 ble rett og slett brukt som kontrolllys. Jeg lagde vakum i bunnen av det og lot det bare brenne.. Da vi åpna det var det omtrent halvparten av den gugga det ble etter at vi hadde hatt det i ørene, så at det funker, det kan jeg skrive under på!! Jeg skal ha en ny runde med lysa før jeg skal i fly, det var bare såååå herrrrlig! :heia:

Sanney sa for siden:

hm, jeg var plaget med nærmest kroniske dotter i nesten ti år, men det er borte for det meste nå.. var hos ørelege og alt, ingen voks.. fikk dott i øra bare bilen jeg satt i kjørte opp eller ned en bakke

aldri hørt om ørelys, jeg leste ørelus :p

Kanutten sa for siden:

Jeg får også dott bare vi kjører oppover en bakke... Helteit!

Sanney sa for siden:

var plagsomt, jeg "gjespa" flere ganger i timen for å utligne trykket.. folk må jo ha trodd jeg kjeda livet av meg i deres nærvær.. jeg fikk altså dotter i øra av ingenting, kunne sitte pip stille.. heldigvis borte nå, "vokste" det vel av meg :p

men flott du fant noe som virket så bra da, bare håper det varer mer enn en time lissom :p

Borghild sa for siden:

Hi hi så flott. Deilig når "bomullen" blir borte. Ble du mindre tett i nesa? :)

Kanutten sa for siden:

Også mindre tett i nesa!! Men det kan kanskje også skyldes at jeg samtidig kjøpte ALLERFRI nesedråper?? Jeg er bra drit lei tette ører og nese så nå settes alle kluter til! :heia:

blåbær sa for siden:

Hvor kjøper man dette? Apotek?

plastbox sa for siden:

Skal ikke si stort om dette ørelysgreiene, folk får tro på akkurat hva de vil. Men, det blir på ingen måte vakum under et stearinlys uansett hva lyset er laget av. Det kan selvsagt være avslappende og koselig, men når alt kommer til alt ligger du faktisk der med en vokspinne i øret og risikerer glodheit voks dryppende ned i ørekanalen. Kan noen si "Fantastiske smerter og permanent døvhet"?

Det som derimot funker (om man velger å forholde seg til vitenskap og denslags) er 3% hydrogenperoksid. Bestemødre og leger verden over vet at det fungerer og er harmløst (såfremt trommehinnen er hel).

Lykke til!

Coockie sa for siden:

Bare for å vise til en annen side av saken. Jeg kan ikke noe om ørelys selv, men fant dette på wikipedia. Høres skummelt ut syns jeg.

no.wikipedia.org/wiki/Ørelys

Kanutten sa for siden:

Jeg kjøpte det på helsekost. Jeg betalte 100 kr for 6 lys.

wevi sa for siden:

Litt sånn usikker på hva ørelys egentlig er merker jeg..? Har time hos volvat om en mnd pga nesten mistet hørsel og øresus på det ene øret.. Vet jo ikke hva som er årsaken, men jeg er snart villig til å bade naken på sydpolen for å bli bra... Kan det være noe for meg?

Nerthus sa for siden:

Litt usikker på om jeg vil anbefale deg å dra til Sydpolen og bade naken for å bli bra altså..... da er det bedre om du bare forsøker ørelys ;)

åååh-så-deilig-med-fredagshumor! :D

Kanutten sa for siden:

:lol: :lol:

Har forresten startet runde nr 2 med ørelysa! I dag er det sambo som måtte til pers.. Han var skeptisk, megaskeptisk, men selv HAN måtte innrømme at han følte seg bedre angående både hørsel og press .. :D

halkatlala sa for siden:

den linken der virker ikke. sikkert for gammel siden dette er en gammel tråd, men jeg lurer fælt på hva ørelys er for noe jeg også :confused:

Nerthus sa for siden:

Google er alltid til hjelp :)

plastbox sa for siden:

Kort fortalt; Nei. Aldeles ikke. I beste fall snakker vi placebo-effekt på godtroende mennesker, men det er godt dokumentert at ørelys er en svindel fra ende til annen som i værste fall kan skade den som bruker det.

Nerthus sa for siden:

Gikk helt fint, føltes svært behagelig. Venninna mi som driver som naturterapeut fortalte om en 6 år gammel gutt som etterhvert mistet hørselen, og legene kunne ikke anbefale annet enn høreapparat... noen omganger med ørelys fikk endelig løsnet ørevoksen som hadde pakket seg opp...og gutten kunne høre igjen.
Så jeg sier som jeg pleier, gjør deg opp din egen mening! Har du mye ørevoks, som ikke løsnes av "vanlig" øreskyll du får kjøpt på apoteket kan dette være et alternativ :) Oppsøk godkjente terapeuter med erfaring.

smgj sa for siden:

Jeg syntes det var helt grusomt. Har knapt gjort noe som jeg likte mindre. Det inkluderer å ta av maska under vann under dykking, tømme utedoen på hytta og strikkhopp...

Ikke virket det heller på meg. Akupunktur hjalp bedre - men det som virkelig hjalp var å kutte alt mel.

Jeg gikk melfritt i 6måneder og så gjenninnførte jeg mel. Bygg, rug, havre, hvete. Alle 3 dager med 1 dag uten mellom hver. Etter denne perioden hadde jeg fått ødemer, tilbake bihuletrykket og den trange øretrompeten, cubital-syndromet (at ring- og lillefinger dovner bort på grunn av nerve i klem i albuen) og dottene i ørene.

Og så jeg som har slitt med bihulene sånn ca kontinuerlig i 30 år... lettere bitter

halkatlala sa for siden:

hmmm. både jeg og sønnen min sliter med dotter og knitring i ørene for tiden. det er sååå plagsomt og jeg føler at det eneste jeg sier i tlf for tiden er: HÆÆÆ? faen!

Kanutten sa for siden:

Ørelysa virket på meg!

Uansett om det var placebo eller hva, jeg ble bedre etterpå!
Placebo kan være bra medisin det, (og tar til meg at jeg må være godtroende) ofte får man den på blåresept også. :D

Huldr sa for siden:

Jeg tenker at det meste er sånn at det ikke fungerer for alle, men kan fungere fint for en del. Jeg har prøvd ørelys, men fikk ikke noen effekt av det og syntes ikke det var så veldig behagelig heller. Men det betyr ikke at jeg ikke tror på dere som har hatt god effekt av det :)

Jeg bruker ørepropper for å få sove, så jeg må rense opp i ørene innimellom. Jeg har kjøpt øreolje, og lar det virke før jeg skyller ørene med vann ved hjelp av en øreballong. Det funker for meg - får ut mye voks, og det gjør ikke vondt (i motsetning til å få spylt opp ørene på legekontoret - auuuu! :eek:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.