< Tilbake til oversikten

Er det forskjellige grader av ketose?

r.o sa for siden:

Er på min 4. dag med lavkarbo og synes dette går strålende! Dette kan jeg leve med. Likevel er jeg veldig usikker på ketosen og hvordan den virker. Tok ketoseprøven allerede 2. dagen og da var den mørk lilla, siden har den vært lysere hele tiden, selv om den gir utslag. Betyr det at jeg ikke er "like mye" i ketose når fargen på stixen er ikke helt mørk?

Gerd sa for siden:

Nei. Er det utslag så er du i ketose.

Det aller mørkeste kan indikere på for lite vanninntak :)

r.o sa for siden:

Takk skal du ha! Var så redd for at jeg fikk noen karbohydrater som jeg ikke var klar over. Nå ble jeg glad!
Bare for å være sikker: det har ingen betydning selv om resultatet er det lyseste (o.5), altså laveste verdien?

Gerd sa for siden:

Nix, det tyder bare på at du får skylt ketonene fortere ut, med mye vann.

Jeg hadde alltid det lyseste utslaget da jeg gikk ned :ja: Noen ganger nesten så jeg ikke såg at det var utslag :p

Men kiloene ble bortevekk likevel :ja:

r.o sa for siden:

Dette var kjempegreitt å vite! har så mye å lære... Tusen takk for oppskriftene dine! Har kopiert nesten alle...

Gerd sa for siden:

Så koselig :ja: Håper du finner noe du kan leve med av de oppskriftene da :ja: Viktig å variere :)

r.o sa for siden:

Et spørsmål til: Kan jeg få i meg for mye proteiner? Leste noensted at de blir lett omdannet til fett på kroppen.eller var til karbohydrater?
Har kjøpt soyaproteinpulver, er det lurt å bruke mye av, (nesten 0 kh)? Hva med soyamel?

Gerd sa for siden:

Ja, det kan vel gå an å få i seg for mye proteiner.
Men spiser du normale mengder proteiner, og de grønnsakene du skal, så er fettet det som "fyller resten av måltidet" (viss det går an å si det slik)

Jeg har aldri telt annet enn karbene.

Og litt soyaprotein kan du bruke i bakst og sånn.
Soyaprotein er en renset utgave av soyamel. Soyamel har mer karber (normalt)

r.o sa for siden:

Det var til matlaging og baking jeg tenkte på også. På soyamelposen står 3.1 g karbohydrater og proteinet 0.1.
Har ikke for mye muskler og vil ikke miste noe.... leste igjen "noensted" at musklene kan forsvinne med lavkarbo. Har vel lest altfor mye og har ikke erfaring til å tolke og sile informasjonen riktig.

Gerd sa for siden:

Nei, musklene forsvinner ikke med lavkarbo ;)

Man skal spise nok proteiner, de bygger musklene .ja:

ada-emilie sa for siden:

Det er hvis man ikke får i seg nok brennstoff i form av karbohydrater eller fett man tærer på musklene. En del proteinpulvere øker insulinet ganske markant, spesielt whey. Kasein og egg-proteinpulver taes opp tregest. Om du føler at du spiser deg passe mett og får i deg de viktigste næringsstoffene til hvert måltid (protein, karbohydrater (helst i form av grønnsaker)og fett, er det liten grunn til å bekymre seg over for høyt proteininntak. Kroppen vet bedre enn fornuften og begjæret hva den trenger.

Kitt sa for siden:

Her kan du lese om lavkarbo og muskler!:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.