< Tilbake til oversikten

Ristede gresskarkjerner som snacks!

Tiki sa for siden:

Kjøpes på innvandrerbutikker
ca 1,5 karber pr. 100 gr.
Kosespising, med å splitte frøskallet mellom fortennene. En liten teknikk.

Nyfrelst sa for siden:

Ååå, det minner meg om da jeg bodde i Spania...Der kalles de pipas. Husker første gangen jeg smakte det, befant meg midt i en gågate. Da jeg spurte vennene mine hvor jeg skulle gjøre av frøskallet, svarte de "spytt det ned på marka, vel!" Følte meg som et svin, men ble fort vant til det, siden alle gjør det :P Er de du kjøper saltet?

Tiki sa for siden:

Ja det er mange land dette er vanlig i :-) og er jo litt spesielt. En føler seg litt som en kanin.

Du får de både saltede og usaltede, eller de kan variere litt i hvor salt de er. Jeg kjøper ofte ikke de som virker veldig tykke i skallet (ofte er posene gjennomsiktige), synes de ofte er litt for salte i skallet. Men godt at de smaker litt også.

På samme måten kan en jo sipse solsikkekjerner også.

Tiki sa for siden:

Merkelig. Jeg har kjøpt en type i merket tadim på en tyrkisk innvandrerbutikk med ristede gresskar kjerner. Det står da vitterlig 1,48 gr. kh pr. 100gr. på den.

Pr. 100 gr:

Energi 489
Protein 29,88
Total fett 40,42
Kh 1,48
"Dietary fiber (hva betyr det?) 21,13

Får jo egentlig ikke spist mye da, mye jobb og tidsfordriv. Men likevel, 17 kh er jo ikke altuelt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.