Furine sa for siden:
Fann i dag Dagbladet sine 10 fakta om fett.
Er det rart folk er redde for fett når ein ser dette?!
Furine sa for siden:
Fann i dag Dagbladet sine 10 fakta om fett.
Er det rart folk er redde for fett når ein ser dette?!
Iset sa for siden:
Hææ, har hun ikke snudd denne på hodet??
Myte 4: Mettet fett er nå friskmeldt.
Fakta: Mettet fett øker kolesterolet.
Iset sa for siden:
Kari Bugge, er ikke det hun skvepsa som har overtatt Mat og Helse-bladet? Herregud ...
Zillah sa for siden:
Når ein ser på den Vanhellige Treenighet som har forfatta desse 10 bud, så er det vel ikkje spesielt overraskande det som står å lese heller, da...
Men skrekkeleg er det likefullt, og eg ser for meg at det kan gjere opplysningsarbeidet littegranne vanskelegare i ein periode :mad:
Iset sa for siden:
Dette blir jo bare bedre og bedre? Jeg trodde i all min naivitet at i hvert fall kokosfett var friskmeldt av de aller fleste nå.
Borghild sa for siden:
Konklusjonen blir: fett er "fali det". :rolleyes:
Supera sa for siden:
Tragisk, tragisk, tragisk...
Ja, sammenlign naturlig fett med naturlig gift. :rulleøyne
Hvis de sier at man ikke trenger mettet fett, fordi kroppen produserer det selv, så må de jo si det samme om karbohydrater! Nevn ett essensielt karbohydrat! :geip:
Nicpins sa for siden:
Huff. Og atter huff.
Av og til blir jeg så sliten og lei, og får krampe i konspirasjonsteoretiker-hypofysen min, når jeg ser hvor lett det er å spre direkte bevisst løgn og desinformasjon blant befolkningen. Får liksom noia for ALT som kommer fra statlig hold etterhvert da.
Norsk ernæring handler ikke om helse, det handler om statlig styrt distriktspolitikk. Vi produserer stort sett pottitter og korn her i landet, ergo er det bærekraftig samfunnsøkonomi å få alle til å spise det.
jvb sa for siden:
Jeg kjenner på den samme frustrasjonen som deg. Men; jeg tror ikke dette er noen konspirasjon (det gjør sikkert egentlig ikke du heller hehe)
Dette handler om stolthet mer enn om politikk.
Tenk deg at du har brukt hele livet på å forfekte et standpunkt, nesten på grensen til en religion. Du har hørt, lest og sagt det samme tusenvis av ganger, og tjent masse penger på å gjøre det. Så kommer det noen og sier "eyh, stemmer dette?"
Hvis du svarer ja så lyver du. Selvfølgelig er du da ikke interessert i å finne ut om du tar feil eller ikke, så kan du iallefall si at du ikke visste. Hvis du svarer nei så innrømmer du at du har tatt feil i hele din karriere. Hadde jeg vært oppimot pensjonsalder så hadde jeg latt som ingenting til jeg trakk mitt siste åndedrag - så jeg kan vel ikke klandre Drevon og Grete Flode med venner for å gjøre det samme...
Men når disse dinosaurene dør ut så kommer ballen til å rulle. Vi får bare håpe det ikke er lenge til ;) Og enn så lenge så er det jo bare å spre budskapet hvis noen vil vite mer... Vi har da mange bønder som kunne alet opp kjøtt istedet :)
Kanutten sa for siden:
:lol: Du kan virkelig få sagt det!
Yonah sa for siden:
Dagens 10 usanneheter ja..
Roma ble ikke bygget på en dag og kan nok tydeligvis ikke utslettes helt på en dag heller...
Alkazelters sa for siden:
Jo mer kjøtt vi spiser, jo mer korn trengs det til kjøttproduksjonen. Så om vi slutter å spise korn, får de fortsatt solgt kornet sitt (mesteparten av kornet i Norge går til dyrefor). Det er nok ikke frykten for kornsalget som er problemet.
Greddy sa for siden:
Jeg ville ikke spist kyr som har levd på korn...
Kyr som spiser gress er best! :p
Yonah sa for siden:
Da kan du slutte å spise ku med en gang... De får korn alle som en i større eller mindre grad. Men heller ku en gris sånn sett.
Carisma sa for siden:
Kyrne kan ikke leve på gress hele året, det er det ikke nok gress til... (Høy er mye mindre "matnyttig". SÅ de får nok kraftfor i en stor del av året uansett.
Tomsverden sa for siden:
Mettet fett øker kolesterolet ja, men det legger seg ikke i årene om man ikke spise karbohydrater. Fordi kolestrolmolekylene fester seg på glukosemolekylene. Og når insulinet skal slippe glykogenmolekylene ut et sted (husker ikke helt.. haha) så vil ikke insuline kjenne igjen kol.mol. og da legger det seg i årene. Men er det ikke noen glukosemolekyler å binde seg til så..
NinaES sa for siden:
Hmmm...
Har aldri hørt at kolesterol festes på glukosemolekyler. Kolesterol fraktes ikke fritt i kroppen men inni større molekyler som heter lipoproteiner. Disse deles inn i VLDL(triglyserider), IDL, LDL(dårlig kolesterol) og HDL(bra kolesterol). Grunnen til at de er delt inn slik har med tetthet på molekylene og gjøre, og ulike oppgaver de utfører. Fett fraktes i blodet i et enda større lipoprotein som heter kylomikron.
Kolesterol har en livsviktig oppgave i kroppen, og vi ville dø uten. Den bygger opp cellemembraner, kjønnshormoner, vitamin D, galle og hjernesynapser. Noe som er svært viktig at fungerer som det skal.
LDL frakter kolesterol til cellen, og tømmer seg på utsiden. Vi kan finne den i blodpropper som forårsaker hjertesykdom, derfor kalles den dårlig kolesterol. HDL frakter/henter tilbake kolesterol fra kropp til lever. Derfor kalles denne det gode kolesterol.
Et hjerteinfarkt skjer ved at en blodpropp tetter til en blodåre, gjerne da i hjertet. Dette skjer ved at blodåren over tid har bygd oppe et innvendig lag av plakk, som blir ustbilt og revner. Når dette revner, stimuleres det til dannellsen av en blodpropp (trombe) over revnen som kan blokkere arterien fullstendig. Plakk kan dannes overalt i arterier og vandre til et sted som tettes igjen.
Hva som forårsaker dette plakket, og hva det består av vet jeg ikke. Det finnes "teorier" som sier at økt mettet fett i maten øker den dårlige kolesterolet, som da øker sjangsen for avleiringer i årene. Dette er det den gammeldagse hypotesen, som man kan finne mange huller i.
Jeg tenker at når kroppen kun bruker karbo som brensel, e lagring av fett og overskudd av fett i kroppen stor. Sjangsen for avleiringer bør da være større. Når kroppen er vant til å bruke fettet som brensel, legges det ikke i årene, fordi det brukes aktivt. Men det er selvsagt bare en tanke...
Er ihvertfall mye uoppdaget her ( eller ubevist) i følge generelle kostholdsråd. Heldigvis er det mange beviser på at mennesker med høyt fettinntak og lavt karboinntak har mindre plakkdannelse og kolesterol(lipoproteiner). Så jeg mener den gamle myten bør slaktes, og ser fram til å høre mer om dette, og å lære mer:-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.