< Tilbake til oversikten

Benedictes gulrotkake uten mel og proteinmel

xeena82 sa for siden:

Uten mel og uten proteinmel!Ca 3,8 g karbo pr 100 g hvis du bruker 200 g gulrøtter.

Kake:
4 egg
10 dråper vaniljeessens
4-5 ss sukrin (alt etter hvor søt man vil ha den, smak på røra underveis)
ca 100 g finmalte nøtter (jeg brukte både hasselnøtter og mandler)
2 ts bakepulver
100-200 g raspede gulrøtter
1 ts kanel
1/2 ts kardemomme

Skill plommene og hvitene. Miks vaniljeessensen sammen med plommene og sukrin, pisk til eggedosis. Pisk hvitene stive. Bland sammen hvitene, eggedosisen, nøtter og gulrøtter.

Brukte 24 cm form. Steikes i ovnen på varmluft. brukte ca 180 grader, midt i ovnen. Steik i 30 min.

La kaken avkjøles.

Fyll:
1/ 2 pk Tine smøreost med mandarin og annanas
Ca like mye smør
10 dråper vaniljeessens
Søtning etter smak

Alt piskes sammen til det blir hvitt. Smøres på toppen av kaka når den er avkjølt!!

Nyyyydelig kake! ;) Ingen jeg har servert den til har trodd den var lavkarbo, og ingen har savnet hvetemelet! Er kjempepopulær i min familie i alle fall!

Oppskrifta og andre oppskrifter finner du her:

skinnyshepherd.blogspot.com/2010/09/gulrotkake.html

Krøllerellerei sa for siden:

Den så god ut, tusen takk. Oppskrift printet ut og kaken skal prøves!

xeena82 sa for siden:

Lykke til! Håper det smaker!

Photobscura sa for siden:

Hei, og takk for fin oppskrift! Men vi ser helst at du poster hele oppskriften og ikke bare en link, men gjerne linken i tillegg.

Mvh moderator Photobscura.

Notabella sa for siden:

Prøvde denne i dag å den var kjempe god :D beste lavkarbokaka jeg har smakt til nå :D Så den blir nok laget flere ganger.
Laget den med 100 g gulerot fo å få minst mulig karbohydrater.
åsså blandet jeg hassel, valnøtter og mandler :)

xeena82 sa for siden:

Notabella:
Synes ikke den smaker "lavkarbo", bare kake!Så vi er enig der.. :) Ja, om man vil ha 100 eller 200 g gulrøtter ser man selv. Kaka blir like god likevel. Og hvilken type nøtter man bruker, og hvor finmalt man vil ha nøttene velger man selv. På bloggen min finner du "grunnoppskrifta" som denne er basert på... Nøttebunnen min som jeg har funnet opp selv. Nøttebunne kan man bruke til bløtkake, ha i litt funsaft og lage eplekake, og mange andre typer kake. Man kan også ha i kakao i den så den blir "sjokoladebunn".. :)

Jeg lagde gulrotmuffins av samme oppskrift. blei 16 stk. :)

mandag17 sa for siden:

Hei
Jeg fikk den ikke til.... :( . Nettopp startet min lavkarbo diett og på utkikk etter noe lovlig søtt. Men, den ser veldig god ut på bilde da.....

xeena82 sa for siden:

Jaha... Jeg har bakt den veldig mange ganger, og har aldri ikke fått den til... Hva var det som skjedde da? Hadde du for stor form? Fikk du pisket eggehvitene stive? Vanskelig å si hvordan du kan få det til når jeg ikke vet hva som gikk galt...

Tasja sa for siden:

Jeg likte denne veldig godt, men jeg synes kanskje det ble litt lite glasur på toppen. Ser på bildet at du fikk mer glasur enn meg, kanskje jeg lagde for lite.
Tok i litt kokos-mel også og blandet det med vann og olje før jeg blandet det i eggene. Fikk god kakekonsistens da :)

xeena82 sa for siden:

I dag lagde jeg kanelsnurrer! Tok utgangspunkt i en oppskrift jeg fant på sjokoladesnurrer fra Lisbeth, men hadde ikke alle ingrediensene så jeg tviket litt på røra så jeg fikk brukt av det jeg hadde i hus. De blei kjempegode!! Nam! :) Må finne på/evt leite opp en del sånne oppskrifter nå før jul, og teste ut...

skinnyshepherd.blogspot.com/2010/10/kanelsnurrer.html

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.