< Tilbake til oversikten

Cupcakes - (bilder)

Shrinking Line sa for siden:

Perfekt porsjons str, lett lage og smaker utrolig godt. Cupcakes
Oppskriften var i Cups, noe vi ikke bruker i Norge, men jeg bruker en del. Jeg har regnet ut hvor mye det er i gram. Med forskjellige formler for smør og tørrvare.

Cupcake – Ingredienser

• 450g / 2 cups malte mandler (mandelmel)
  • 25g / 1 cup Splenda
  • 85g / 6ss smør (mykt)
  • 1/8 ts vinstein (fåes på apoteket)
  • 1ts vanilje ekstrakt
  • 5 store eller 6 små egg, skilles
  • 2ts / 8g bakepulver
  • 40g / 5 ss kakao pulver

Jeg valgte å brukte Splenda. Jeg syntes sukrin sitt granulat sukker ikke smelter når jeg baker, og knaser når man spiser produkter med det i. Men kanskje jeg skal prøve meg på sukrin melis neste gang. Jeg skal prøve en gang med stevia og. Deigen blir tykk nok til at jeg ikke trenger volumet Splenda gir.
Forvarm ovnen på 160 grader
Pisk eggehviten og vinstein sammen til det er stivt. I en annen bolle bland eggeplomme og smøret med elektrisk mikser til det er gult og fluffy. Ha i vanilje ekstrakt og Splenda, bland godt.
Bland forsiktig i 1/3 av eggehvit miksen. Ha i resten og bland forsiktig. Ha i halvparten av mandlene og bland forsiktig. Ha i resten av mandlene og kakap og blend godt, men forsiktig.
Blir deigen veldig tykk, ha i litt fløte.
Fyll i muffin/cupcakes former ca halvfulle. Inn i ovnen på 160 grader i ca 15-20min eller til toppen begynner å sprekke.

[CENTER]
Klar til steking

[/CENTER]

Mine former var veldig store muffins former, så de hevet ikke over kanten, men helt greit.
Gir 16 cupcakes

[CENTER]
Ser godt ut

[/CENTER]
Glasur – Ingredienser

• 1.5-2 pakker krem ost (philadelphia)
  • 120g mykt smør
  • 250g Sukrin melis
  • 1ts vanilje ekstrakt

Bland smør og ost godt sammen med vanilje ekstrakt. Sikt inn litt og litt melis til tykk, men smørbar konsistens.
Etter at de er avkjølt dekorer cupcakes med glasuren. Jeg fant ut at sprutepose var enklest måte å få det litt pent på.

[CENTER]
Skal det være en cupcake?

[/CENTER]

En cupcake gir ca 3 karber uten glasur og ca 5-6 karber m/glasur.

[CENTER]
Eller 3?

[LEFT]Flere oppskrifter i bloggen - theshrinkingline.com[/LEFT]
[/CENTER]

Tomsverden sa for siden:

blir disse tørre eller fuktige? :D

Disse er fuktige og fine. Ikke ta den ut av formen før du skal servere dem. Hadde de i kjøleskapet et par dager, og de var like fuktige.

Fikk skryt fra herrene på jobben om da de var fuktige og smakte snadder.

Maissa89 sa for siden:

5-6 karber med glasur? Hvordan får du en økning på 2-3 karber når du tar på glasur? Er jo bare ca. 6 kb fra osten i hele glasur røra?

Er sant det. Og jeg lagde den med pecan nøtter og fikk flere cupcakes og reduserte karbene enda mer.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.