< Tilbake til oversikten

Hvor mange har endret retning underveis?

Nerthus sa for siden:

Vi diskuterer jo stadig justeringer for å få til vektnedgang - hvor mange av dere startet med EN retning (feks ketolyse eller skaldeman) og måtte gjøre en del endringer enten innen retningen eller skifte til en annen retning underveis for å få vektnedgang? Noen som har endret flere ganger før de fant "sin" retning?

Kan starte med meg da som begynte med generell lavkarbo altså uten pasta/ris/potet/brød og grsaker som vokser under jorda og maks 5gram pr 100 gram av andre matvarer. Fikk bedre helse men gikk ikke ned et gram på 6 mnd... så jeg endret til spis-deg-slank som jeg ser har kun en endring og det er kontroll av kcalorier - og da først kom vektnedgangen :)

Er bare nysgjerrig - for det gis jo stadig vekk råd om justeringer - og lurer på om det er flere som ikke lykkes selv om de følger retningen de har valgt til punkt og prikke - og dermed må endre retning :)
(Snakker ikke om de som spiser vanlig brød til frokost og lurer på hvorfor ingenting skjer - eller en banan til kvelds osv )

Mulig det finnes andre tråder om dette - men jeg spør nå her allikvel :)

Gerd sa for siden:

Jeg startet med Ketolyse, "by the book" og fuglte rådene der. Og har tilpasset kostholdet etter hva min kropp trenger og fungerer best på :ja:
Jeg kaller det fremdeles ketolyse, siden det er innenfor rådene der :D

Nerthus sa for siden:

Så bra - ketolyse-boka inneholder da informasjon om justeringene du har gjort underveis? :)

nellie sa for siden:

Jeg startet med Atkins, gikk over på Generell (pga graviditet), begynte på Ketolyse og gikk over på Fedon, siden Ketolyse ikke funka helt for meg:)
Skjønte etterhvert at jeg nok spiste for mye på Ketolyse og at det var derfor jeg ikke gikk ned, men føler meg ikke bra i ketose, så da er det Fedon/GI som gjelder og går.

Gerd sa for siden:

Ketolyseboka sier at etter de først 4 ukene kan du, så lenge vekta går nedover, forsøke å øke med 5 gram gr uke inntil mengden er økt med 30- 40gram.

Og sitat:
"Etter en stund begynner du å eksperimintere ut fra oppskriftsamlingen og din egen fortrolighet med matvarenes innhold av karbohydrater"

Så; ketolyseboka sier ikke ekstakt hva du skal gjøre, men kommer med ideer og tips om både kosthold, det mentale osv... slik at du skal bli trygg på det du gjør, og rett og slett bli din egen kostholdsekspert.

:)

Carisma sa for siden:

Jeg begynte på Fedon, gikk kurss og greier. Det gikk forsåvidt greit, men sleit med å bare ha ett c-måltid pr dag blandt annet. Ble nysgjerrig på ketolyse etterhvert, og bytter aldri tilbake :D

Tidl. medlem sa for siden:

Jeg begynnte på Lindbergkost og holdt på med den filosofien i ca 1 mnd.
Fikk gode resultater, men ble ikke ordentlig mett.
Fikk veldig lyst å prøve ketolyse og begynnte med det for ca 3 uker siden.

Har 3-4 kg igjenn å ta av.....vet ikke enda hva jeg skal gjøre når de kg er borte.

grotingeling sa for siden:

Begynte med Eurodiett og fulgte den fra februar 2009 til mai i år. Har så vært 3 mnd innom ketolyse nå i sommer, men har valgt å gå tilbake på Eurodietten.
Tror nok jeg spiste alt for mye på ketolyse, for vekta rørte seg knapt i noen retning disse 3mnd.
Men nå vet jeg mer om hvordan livet etter vektreduksjonen kommer til å bli, så det var absolutt ikke bortkastet tid.
Dessuten har jeg fått tilbake motivasjonen - så nå er det 100% innsats for videre reduksjon.

Pearl sa for siden:

Jeg startet med ketolyse. Trivdes med den gode maten og følte meg vel, men gikk ikke ned i vekt. Etter litt mer enn 2 år gikk jeg over til eurodiett og etter det har vekten redusert seg til jeg nå nesten er i mål.

Neo sa for siden:

Jeg startet med fastekur, åt nesten ingenting en ukes tid og gikk ned rundt fire kilo, men skjønte fort at dette ikke var mulig å holde ut særlig lenge. Så var jeg i ketose i to måneder, noe som fikk vekta til å øke én kilo før den gikk åtte ned. Etter en liten ferie på ti dager, med vanlig, men sukkerfritt kosthold, er jeg nå igjen tilbake i ketose, og akter å holde meg der til vekta er nede på mitt idealnivå, eller muligens litt lavere.

Kitt sa for siden:

Jeg begynte på ketolyse for 2.5 år siden og har i perioder av varierende lengde vært i ketose siden!
Men jeg sprekker hver gang fordi det ikke er rom for noe slinger i valsen uten store konsekevnser!:eek::p:nedfor:
Etter legebesøk førstkommende torsdag(prøver ut dia- medisiner), skal jeg starte opp igjen, men denne gangen blir det nok noe mer Lutz, som i Bedre uten brød. Opp mot 72 karber og ingen katastrofe og "tilbake til start" om man sprekker!;)

Men lavkarbo skal det være!:D

Nerthus sa for siden:

Ser den med å spise for mye altså... eurodietten er pulver og andre materstatninger? Lurer på å prøve ut en liten periode for å få i gang ting igjen - for selv om jeg spiser "riktig" nå - så har jeg stått stille noen uker... mulig at kroppen må hvile litt før den fortsetter også kanskje?
Er helt enig i å se hvordan man kan leve "etterpå" - da jeg spiste generell lavkarbo i 6 mnd så jeg jo hvordan det blir "etterpå" - og det kan jeg godt leve med - må bare komme ned til "etterpå" nivå først hehe :)

Krøllerellerei sa for siden:

Fulgte Fedon for noen år siden, sluttet å være nøye, gikk opp igjen de 18 kiloene jeg hadde gått ned. Så fulgte jeg Eat en stund, gikk ned de 18 kiloene på nytt. Ett eller annet skjedde, og jeg gikk opp igjen. I fjor sommer begynte jeg igjen, denne gangen Atkins, gikk ned noen kilo, noe skjedde i livet mitt, jeg taklet dette særdeles dårlig, og ja, jeg gikk opp igjen. Når ferien var slutt i år, fant jeg fram lavkarboforumet igjen, og har vel en retning nå som er ganske LCHF. Det neste blir vel ketolyse?

Nerthus sa for siden:

:) Du skal VIRKELIG ha kudos for at du starter på ny frisk om og om igjen!! Virkelig motiverende for frustrerte lavkarbo-fruer ler BRAVO!
Snart er du jo lavkarbo-ekspert - på de fleste retninger ;) Ønsker deg lykke til :)

Krøllerellerei sa for siden:

Takk og takk, jeg føler jeg kan veldig mye om de forskjellige måtene å spise lavkarbo på, men har liksom ikke funnet hyllen jeg skal være på, men tror jeg har den nå! Eller, det er vel først nå jeg har skjønt at det ikke er en slankekur dette lavkarbo, det er en livsstilendring.

Det jeg ihvertfall kan er: 15 kilo av = 18 kilo på når man går over til "vanlig" kost.

Imp sa for siden:

Ja, jeg begynte bare å lese her inne..første gangen brukte jeg kunnskapene herfra og bare komponerte måltidene og maten ut i fra det. Det fungerte gull det.

Senere etter første fødsel og flere kilo opp igjen anbefalte sjefen min South Beach. Så jeg leste boka, fulgte dietten - svært effektivt! Gikk ned 6 kilo de første to ukene og deretter en kilo hver 14. dag. Det ble 15 kilo før jeg igjen ble gravid. Så ble jeg nysgjerrig på Fedons Barn i balanse, leste den, og ble frelst. Så nå følger jeg Fedon og trives veldig godt med det! Noen personlige modifikasjoner blir det jo, men jeg føler at jeg har tatt til meg lærdommen og klarer å sette det ut i praksis.

Rin sa for siden:

Jeg har nok hele tiden hatt ketolyse-filosofien i bunn, og hadde lenge et "mat-ideal" som matchet det - med tanke på grønnsaker osv. Etter et år med litt eksperimentering hit og dit har jeg dog oppdaget (som flere andre) at kroppen min fungerer fint uten nevneverdige mengder grønnsaker - så da jeg aksepterte dét, fjernet jeg jo et stress-element i dét at jeg ikke lenger har "dårlig samvittighet" for at jeg ikke spiser et salatmåltid hver dag. Videre har jeg jo blitt kjent med kroppen min - brøderstatninger tåler jeg ikke så godt, men noen biter mørk sjokolade nå og da går bra. Og, jo høyere fettprosenten i maten min er, jo bedre har jeg det, både fysisk og psykisk... så jeg har kanskje uten å legge merke til det gått fra slapp ketolyse til "streng" skaldeman? :D

Matglad sa for siden:

Jeg har ikke akkurat skiftet retning, men gjort noe justeringer underveis.

Jeg har vært i ketose i 11 måneder. I begynnelsen hadde jeg fin vektnedgang. Så stoppet det helt opp. Forsøkte alle mulige partystoppere uten at det ga noe særlig effekt. Så leste jeg litt om 0 karbo og ble nysgjerrig nok til å teste. Fikk i tillegg tips om at jeg spiste litt mye protein.

Min oppskrift siden begynnelsen av august har vært 0 karbo, 150 gr fett og 65 gr protein om dagen. Og jaggu har det funka. Har gått ned ytligere 3 kilo. Så i dag gikk jeg på vekta og fikk meg en gledelig overraskelse. Nå er jeg innenfor mitt "gamle normalområde", før jeg fikk problemer med insulin som gjorde at jeg la på meg. Vil gjerne ned noen kilo til. Før da jeg levde mer Fedonaktig, klarte jeg aldri å holde meg under 70 kilo, spratt alltid opp igjen med en gang hvis jeg gikk under 70. Nå tror jeg at jeg har andre forutsetninger til å klare å komme under 70 kilo, og bli der. Blir en artig dag å se 60 tallet igjen.

Når jeg er i mål vektmessig, er planen å trappe forsiktig opp med karbo til et normalt ketogent kosthold. Dette fordi jeg trives utrolig godt med den livsstilen. Og etter å ha levd med 0 karbo en stund, virker normal ketogen kost som rene luksustilværelsen med rom for utrolig masse variasjon.

Rin sa for siden:

Dette høres omtrent ut som idealet mitt for tiden, faktisk. Det blir en del fet ost, smør og avocado for å holde fettprosenten høy nok. Hva spiser du mest av? :cool:

Matglad sa for siden:

Antar du spør etter hvilken type mat jeg spiser om dagen.

Jeg starter gjerne dagen med 2 kokte egg (altså bittelitt karbo) og 25 gram smør til. Til lunsj spiser jeg skaldemannburger, laks med 50 gr smør eller eggerøre med 50 gram smør og 50 gram røkelaks.

TIl middag spiser jeg ca 125 gr fisk eller kjøtt, med enten 50 gram smør eller hjemmelaget bearnaissaus til.

Dette blir tilsammen tilnærmet 0 karbo, 65 gr protein (siden 65 kg er min ønskevekt) og 150 gr fett.

Litt kjedelig mat i lengden, men så lenge det har satt fart på vektnedgangen er jeg happy. Så nå gleder jeg meg til å komme i mål slik at jeg kan spise all denne gode lavkarbo(ketogene) kosten igjen. Savner mest grønnsaker, rømme og fløte.

Fordelen er at blodsukkeret er dønn stabilt. Trodde det var det med vanlig ketogen mat også, men nå er det virkelig dønn stabilt. Har "skeiet ut" noen få ganger når jeg har vært på besøk hos andre og spist litt grønnsaker og evt lavkarbokake. Fremdeles holdt meg i ketose, men samlet masse vann. Så da har det alltid gått noen dager før vannet har forsvunnet og vektnedgangen har fortsatt. 0 karbo er litt mer upraktisk borte hos andre, spesielt når de endelig har skjønt hva jeg kan spise på ketogent kosthold. Så stresser ikke med det. Synes vektnedgangen har vært over all forventning til tross for disse "utskeielsene". Spesielt etter å ha stått stille vektmessig i et halvt år. Har bestemt meg for at å holde meg i ketose er pri 1, og 0 karbo holder jeg så sant jeg klarer (alltid hjemme).

Rin sa for siden:

Takk, Matglad! Jeg storkoser meg egentlig helt uten karber, jeg - men det blir så fort for mye protein (veeldig glad i kjøtt). Men jeg har, som deg, erfart at det virker - den uka jeg var strikt med 90% fett i dagsinntaket suste vekta nedover. Så ble jeg syk og slækk og vannsamlende, men når det er over, er det stadig ingen tvil om hvordan menyen min bør se ut. :ja:

Matglad sa for siden:

Kanskje du kan fortelle litt om hva du spiser. Har prøvd å vri hjernen om det finnes mere nullkarbomat jeg ikke har tenkt på. Bruker litt ost da, blant annet til karbonader. Men spiser du noe annet som kan gi meg litt variasjon? Jeg syntes lenge det var greit med 0 karbo, og savnet ikke noe. Handling og matlaging er jo superenkelt om dagen. Billig blir det også. Og motivasjonen er så høy nå som dette funker etter å ha stått bom fast i et halv år, så det er no mercy til jeg er i mål. Begynner å bli litt matlei nå og jeg gleder meg til å kunne spise tacosuppe, squashlasagn, fløtegryter osv. Klager ikke, bare gleder meg til resten av livet hvor jeg kan slutte å tenke vektredusjon og innsnevring av hva jeg kan spise. Nå vil nok noen høykarbomennesker synes at jeg spiser snevert og innsnevret på ketogen kost, men det synes ikke jeg. Det er rene himmelriket for meg, hehe :).

Til slutt, god bedring.

Kanutten sa for siden:

Jeg begynte på ketolyse, men kroppen takla ikke såpass få karber som 15-20; jeg fikk tunnellsyn, opplevde at jeg liksom var i en boble for meg selv med alle andre laaaaangt borte, var konstant svimmel, reaksjonsevnen var omtrent som om jeg skulle ha vært på en snurr og ALT var et ork! Det gikk overhodet ikke over.. Økte da til generell lavkarbo på ca 50 karber. NÅ funker alt perfekt. :ja:

marjusen sa for siden:

Jeg håper jeg bare trengte å snu engang, fra HCLF til LCHF!! ;) Hehe

Kanutten sa for siden:

Du bare omsorterte bokstavene du. :p :lol: Lurt!

kennygirl sa for siden:

Godt å se at det ikke bare er jeg som skifter litt innimellom.
Jeg begynnte på Herbalife, men skiftet fort over til ketolyse. Har tidligere spist ala GR og noen år i følge blodtypedietten. Nå har jeg funnet det som passer meg aller best: lavkarbo/ketolyse kombinert med blodtypedietten!

loone sa for siden:

Jeg startet med GR-kost, gikk på kurs og greier. Yngste og tyngste, det var meg! Endte med at jeg gikk sulten med kort lunte og søtsug uten like i ett år.
Så begynte jeg på ketolysekuren og har ikke angret ett sekund!!:D
Men, det virker som om kroppen min ikke vil ned mer på ketolysekuren og jeg er ikke helt enig med den der! Så nå kjører jeg perioder med psmf og perioder med ketolysekuren om hverandre for å få vekk de siste pyntekiloene!:)

Nerthus sa for siden:

GR er jeg også godt kjent med... :) Og libra... og nutrilett.... og cambridge... (der gikk jeg ned 15 kg på få uker - og ett år etterpå var de på igjen..). Hva er psmf?

Kanutten sa for siden:

Jeg lurte jeg også og fant DETTE!

fettnurket sa for siden:

Jeg startet med Grethe Roede, og gikk rundt konstant sulten og med søtsug. Det svidde i magen i 6 uker og jeg følte meg trøtt og kjempesliten. Jeg trente jo hver dag, det burde gitt overskudd og mer energi, men det sleit meg bare ut.

Så prøvde jeg å gå på GR og bytte noen måltid med nutrilett for å øke vekttapet som hadde vært usle 4 kilo på 6 uker. Misforstå meg rett altså, 4 kilo er mye, men 4 kilo på en stor kropp som gikk fra å ligge i sofaen og leve på melkesjokolade til å bo i badedrakt og joggebukse hver dag og med en knallstreng diett- jeg burde tatt av det dobbelte med det opplegget. Jeg gikk til og med på vanndrivende og rensekur. De usle 4 kiloene la jeg på meg i løpet av en uke mens jeg holdt på å flytte, da hadde jeg fått nok og ga opp.

Med ketolyse har jeg gått ned 4 kilo på 8 dager uten å slite meg ut og uten å gjøre noe veldig uvanlig. Trives kjempegodt på kuren foreløpig, er spent på hvordan det blir videre. :)

Nerthus sa for siden:

Jeg tenkte spesifikt på om noen har endret lavkarbo-retning underveis - ser jo at jeg var litt uklar der hehe.
Det er jo ingenting tvil om at flertallet av oss har vært innom standard lavkcalori-dietter før vi fant "frelsen" flire... :cool:

Jeg bare ser selv at generell lavkarbo ga ingen effekt på vekten min... så derfor spis-deg-slank. Nå har jeg stått stille i 3-4 uker, og lurer på om jeg må gjøre enda en endring for å få ting i gang igjen. Skal gå gjennom kostholdet mitt et par dager først - kanskje det blir et par aha-opplevelser hehe :)

Sungrazer sa for siden:

Jeg begynte først med LCHF og strikt karbobegrensning. Nå følger jeg Primal Blueprint, som er så mye mer enn bare kostholdet, men også livsførsel. Se signatur for mer informasjon.

loone sa for siden:

PSMF er også innenfor lavkarbo. Det er en ekstremdiett hvor man spiser store mengder protein for å opprettholde organ - og muskelvekt samtidig som man nesten ikke spiser fett eller karbohydrater slik at man tvinger kroppen til å tære på fettvevet, man er som regel i ketose. PSMF står for proteinsparende modifisert faste. Det er ikke en langsiktig diett med mindre man er under kategorien "fedme" BMI-messig og ikke er der pga. muskelmasse.
Jeg gikk ned nesten 4 kg og 10 cm i magemål den første gangen jeg forsøkte psmf (i 14 dager) og har fortsatt å gå ned etterpå:)
Har skrevet masse om det på bloggen min, jeg er frelst:p Fått sprettrumpa mi tilbake, mye takket være psmf!:D

marjusen sa for siden:

Må si du har fått ei HEIT rompe ja;) hehe :cool:

nellie sa for siden:

PSMF.. Effektivt men døøøødelig kjedelig:p

Kanutten sa for siden:

Er det noe ala Kimkins?? :eek:

nellie sa for siden:

Ja.

Carisma sa for siden:

Det hørtes da fryktelig ulogisk ut? Kroppen klarer ikke utnytte mer enn en viss mengde protein uansett, så "store mengder" vil jo bare omdannes til glukose og øke insulinutskillelsen?
Og å droppe fettet tvinger ikke kroppen til å tære på fettvevet, den tar "hva som helst" for å få energi. Tvert i mot trenger kroppen fett for å forbrenne fett og ikke muskler.

loone sa for siden:

Psmf er kun ment som en kort "crash-diet" på 1-2 uker. Kimkins er vel en varig kostholdsendring? Flere som har sammenliknet psmf med eurodietten også, men jeg kan egentlig ingenting om deto retningene, så vet ikke:p
Vil ikke anbefale noen psmf lengre enn 14 dager i strekk. Som nellie sier er det sinnsykt kjedelig kost!

Kan ikke så mye om mengden protein kroppen kan ta opp ogsånt jeg Carisma, så det du sier er helt sikkert riktig! Gikk bare ut i fra det jeg leste om dietten i boken "The Rapid Fat Loss Diet". Den handler om proteinsparende modifisert faste fra start til slutt og vedlikehold:)

Carisma sa for siden:

Enhver slankekur som heter noe med rapid bør man være skeptisk til.... :eek:
Og Eurodiet er overvåket av lege, så det kan langt fra sammenlignes.

loone sa for siden:

Hehe, det starter forfatteren også med å si også. Hele boken er veldig humoristisk vinklet, han skriver at folk kommer uansett til å utsette kroppen for slike ekstremdietter og psmf er den "sunneste" av de ekstremdiettene som finnes så derfor skret han likegodt en bok om det for å "opplyse folket".
Jeg mente mer prinsippene for eurodietten, ikke oppfølgelse og liknende.
Alle dietter kan missbrukes, men selv klarer jeg ikke å se noe skade i å kjøre korte perioder med psmf (selvom andre sikkert kan det). Har fått vekk appelsinhuden bak på låra etter at jeg gikk på den, så det var verdt det for meg om jeg mistet litt muskelmasse i den sammenheng:)

Kjetilsen sa for siden:

Jeg begynte med generell lavkarbo i mai en gang, og har siden den gang gått lavere og lavere på karbene, og nå denne siste uka kjører jeg et nære null karber eksperiment, mest for nysgjerrighetens skyld egentlig :)
Tenkte jeg skulle fortsette med det en måneds tid iallefall, og vurdere fordeler/ulemper da.

Litt mer info fra en svenske som har litt erfaringer med det (ref også siste LCHF magasinet).

Del 1: www.youtube.com/watch?v=r1pSMfHs4Bc
Del 2: www.youtube.com/watch?v=SJ1R-Sq9dec

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.