< Tilbake til oversikten

Gravid og lavkarbo/ketolysekur

irenee sa for siden:

Jeg er gravid, men ønsker ikke gå opp mere enn hva jeg allerede er. Er i uke 14 omtrent og har gått opp kun 1 kilo foreløbig. Ønsker å beholde vekta/gå ned under graviditeten, og vet av erfaring av lavkarbo/keto kosthold fungerer strålende.

Er det noen forskning eller noe som viser til at fosteret kan skades under lavkarbo/ketosemat?

Lege min sa at hun visste ikke noe om lavkarbo, men at fosteret trengte karbohydrater også for å vokse og være sunt.

Jeg tåler en del karbo uten å falle ut av ketose. En banan, frukt, ei brødskive eller noe annet karbohydratholdig gjør ikke at jeg faller ut av ketosen, og kommer i ketose på mindre enn 1 døgn.

Hjelpe meg :) Vil ikke bli enda værre..

Megvel sa for siden:

Du må holde 100KH for være godt ute av ketosen!
Det er fint å holde Lindberghkost i graviditeten. Da sparer du også å komme inn i diabetesspekteret.

irenee sa for siden:

Tusen takk for svar :) Har lest litt og søkt litt her på forumet og jeg kan holde ketose, men bare med en del mere enn under 15 karbo om dagen. Så da starter jeg på i morra igjen.

Etter jeg fant ut at jeg var gravid har jeg bare gidd f*** i alt og spist bare fyfy mat i fht lavkarbo (mye pga kvalme, og at det har hjulpet mye med cola og søtbrus). Og magen har forandra seg allerede, kulemage pga alt karboet som har lagra seg. Fysj det er ikke pent.
Så da får jeg bare begynne på att imorra jeg da :) Men spise litt frukt og mye grønnsaker også.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.