Det hender jeg en fredagskveld, når alle rundt meg nyter litt helgekos, at jeg savner min største svakhet i matveien; nemlig iskrem... Siden jeg er ganske liberal når det kommer til frukt i helgene så tenkte jeg at; hvorfor ikke prøve å lage noe som kan fylle min såre lengen etter iskrem. Og resultatet ble fantastisk godt! Siden jeg bare slumsa (alså tok litt av det ene og det andre) her er en ca. oppskrift:
200 gr. frossene jordbær og/eller andre bær (eller 1 1/2 modne bananer hvis man riktig skal skeie ut)
1dl fløte
1/3 vaniljestang
-Hvis du skal lage med bananer- skjær bananene i skiver og legg dem på et fat i fryseren til de er frossene (ca 1 time)
-Ha fløte, vanilje og bærene/bananbitene i en blender (ikke ta alle bærene/bananbitene på en gang, så skåner du blenderen litt)
-Kjør til du har en tykk masse.
NAM!!!!
Den blir gangske fort flytende, så du han evt ha blandingen en liten stund i fryseren:)
og vips så har du deilig iskrem!:)
Ja, bringebær, blåbær, jordbær og f.eks fersken er også veldig gode alternativer;) man kan jo også tilsette hakkede nøtter tilslutt-valnøtter er veldig godt med bananisen:)
Jeg lager ofte is, men savner å ha ismaskin. Må kjøpe meg en igjen snart. Jeg liker godt å lage vaniljeis med fløte, eggedosis, vanilje og søtstoff. Nydelig. Gjerne også med hakket mørk/sukkerfri sjokolade i, eller feks. sitronskall og -saft, det er steingodt!
Jeg er ikke fornøyd med ismaskina mi...funker bedre å fryse egentlig. Isen blir steihard i bunnen og umulig å få ut...så en får egenlig veldig lite brukbar is i forhold til om du bare fryser den i en form..
Åh så kjipt. Jeg var ekstremt fornøyd med den jeg hadde tidligere, isen ble akkurat som kjøpeis, myk og deilig. Men den røregreia knakk etter en stund, den var av plast og sikkert litt dårlig kvalitet.
Ah, klassiker! "Jukseis" på femten sekunder, som den opprinnelig het :D.
Dette er utrolig godt! Jeg har sogar i et kjøleskapskaldt egg, som det jo gjerne er i is originalt, og det gir mer fylde. Dessverre får jeg vondt i magen av fløte, og jeg har pøvd med tyrkisk yoghurt, og det blir ikke det samme :o.
Tåler det kanskje litt bedre enn fløte, kanskje. Har bare brukt det et par ganger i ostekake, men ferskost er det jeg tåler dårligst av ost, og er ikke kremost ferskost?
Det er ikke så farlig, altså. Jeg klarer fint å leve uten is :).
Du må la bollen stå litt fremme før du heller blandingen i maskina, ellers fryser det fast i bunnen og du risikerer også at det fryser før det i det hele tatt blir is. Jeg lar bollen stå på kjøkkenbenken i en halvtime før jeg bruker den.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.