< Tilbake til oversikten

Eplekake-nyyyydelig faktisk!

hasselnøtta sa for siden:

Eplekake- lavkarbo:
3 egg
1,5 dl natreena

Pisk egg og natreena godt med mixer'n.( det blir ikke helt eggedosis, men det gjør ingenting, viste det seg).

2 dl soyamel (omtrentlig)
1 strøken tsk bakepulver
Ca. 50 gr meierismør

Ha dette oppi egg- og sukkerrøra og bland sammen. Slå det hele over i lita form (hvis du bruker vanlig størrelse på form, ca. 24 cm, blir den ikke så høy, men hva så?)
Legg på epler (ca. 1 1/2) skjært i tynne båter/skiver og strø over hakkede mandler og/eller nøtter. Til slutt et godt dryss med kanel (overdriv gjerne) og natreena.
Sett i ovnen på midterste rille i 20 min ved 190 grader, og server med pisket krem og/eller lavkarbo-is.
Kveldskaffen på fredagskvelden fikk seg en "høydare":D

Carisma sa for siden:

Kan sikkert bruke rabarbra også, for å spare karber :ja:

Hamster59 sa for siden:

Prøvde denne idag. Fikk klage på at den var litt besk (!), kan ha sammenheng med at jeg brukte vellagra ost i den. Får prøve en mildere ostetype neste gang. Syntes den smakte godt med ist til og en klatt med rørte bær til.

Hamster59 sa for siden:

Ups, bomma litt, det var jo ikke denne jeg laga. Beklager!

NupiSnowJog sa for siden:

Nå har jeg hatt lyst på eplekake i flere dager, så denne skal jeg lage iløpet av en ukes tid! Må jeg kjøpe natreen? Kan fruktose brukes (jada, vet at det er litt mer karber i det, men det gjør ikke så mye, dessuten må jeg bruke opp det jeg har, kaster ikke mat)

Sanney sa for siden:

jeg lagde denn på søndag, men jeg brukte splenda. forma mi var 24cm, så jeg økte oppskriften litt.. alle syns den var god :) til og med lavkarboskeptikerne på jobben :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.