ninasov sa for siden:
jeg får middagsbesøk i dag, og de har bestilt lasagne, så da lurte jeg bare på om jeg kan lage en liten porsjon til meg med bare lasagnesaus og ost som lasagneplater eller om jeg må spise kylling isteden?
ninasov sa for siden:
jeg får middagsbesøk i dag, og de har bestilt lasagne, så da lurte jeg bare på om jeg kan lage en liten porsjon til meg med bare lasagnesaus og ost som lasagneplater eller om jeg må spise kylling isteden?
Gerd sa for siden:
Jeg skjønte ikke helt spm. ditt?
Det er sausen og platene du bør holde deg unna, det er der de "fy-karbene" er, ikke kjøttdeigen.
Ferskenbeinet sa for siden:
jeg har gjort det en gang, altså brukt ferdig lasagne å hatt grønnsaker/ost i istedenfor plater. Lagde sausen med fløte istedenfor melk. Holdt meg i ketose, men var forsiktig med karbene resten av dagen!
Hvorfor ikke lage en fra bunnen av heller? Mange fine oppskrifter her inn!
ninasov sa for siden:
nei, de som kommer vil ha knorr lasagne, så da blir det vel kyllingfilet på meg i dag da...
Carisma sa for siden:
Lag i en egen form til deg selv med lovlig saus. Det er kjempeenkelt og gjort på ti minutter. Mye raskere enn å lage pakkelasagne :ja:
Yonah sa for siden:
Lurer på hva slags gjester som bestiller hva de skal ha til middag av verten jeg? Høres bare litt rart ut;)
Lag knorr lasgang til gjestene, så kan du lage deg en liten porsjon med smakfull lavkarbolasagne istedenfor det smakløse pulveret til knorr. Jeg lager dobbelt opp hvis vi skal ha mat jeg ikke kan spise av. Hender nemlig jeg lager noe enkelt til gjestene jeg ikke kan spise, men som oftes lager jeg noe alle kan spise og lager ekstra ris, pasta el.l. til gjestene og resten av familien.
TrillTrall sa for siden:
:eek::eek: Finnes det virkelig noen som synes Knorr lasagne er så god at de bestiller det når de skal bort på besøk!? Den beste ferdig-lasagnen er Toros fullkorn-lasagne, den vanlige til både Knorr og Toro er jo ikke særlig gode... Men hver sin smak. :) Du er snill da som imøtekommer ønsket! :ja:
ninasov sa for siden:
ja, det er mamma som bestiller hva hun vil ha... nå skal det sies at hun i tillegg betaler for maten da, så jeg skal vel ikke klage på det... hun har en mann som ikke liker pasta, så da spiser hun kun det når hun er hos oss unger... men jeg spiste kyllingfilet, speilegg og salat jeg med fløtesaus, så jeg ble da mett....
jeg tror jeg må prøve noe lavkarbolasagne en dag, men jeg liker ikke hakkete tomater, så kanskje jeg kunne laget sausen med tomatpure og fløte?
Iset sa for siden:
Hehe broren min liker også best Toro eller Knorr lasagne. Forstå det den som kan. Jeg liker dem godt jeg, men ingenting kan måle seg med hjemmelaget.
ninasov sa for siden:
er sikkert fordi vi ikke er vant til masse rare klumper i sausen som det da blir av tomatene osv... synes rett og slett det blir helt feil smak jeg... men jeg prøver litt fløte og tomatpure en dag jeg... tilsetter litt finhakket løk, så blir det sikkert bra... også ost som plater... høres jo bra ut det da... he he
Carisma sa for siden:
Kjør det i stavmikser så klumpene blir glattet ut.
Iset sa for siden:
Jeg bruker ofte blenderen eller stavmikser for å glatte sausen helt (smart for å få bort løkbiter og sånt, har en sær seksåring i hus). Jeg liker tomatbitene da, men det er altså ingen sak å få dem bort.
Når man spiser mye ferdigmat venner man seg faktisk til feil smak, på en måte. Man venner seg til dette glutamat-greiene (smaksforsterker) slik at man tror den ordentlige maten smaker feil/lite. Det er en vanesak og etter en stund uten ferdigmat smaker ferdigmaten for sterkt/rart for mange.
ninasov sa for siden:
håper jeg en gang kan komme der liksom... at jeg synes hjemmelaget mat smaker best altså... he he...
Idamor sa for siden:
Jeg liker heller ikke hakkede tomater egentlig. Men når jeg bruker det når jeg lager hjemmelaget lasagne f.eks., så går det greit. Alle andre ingredienser overskygger hele tomatsmaken liksom. Krydder og urter hjelper! Jeg takler ikke konsistensen på tomater, eller selve tomatsmaken, men i matlagingen i en eller annen blanding går det greit :-)
Carisma sa for siden:
Samme her! :ja: Rå tomat er noe av det ekleste jeg vet! :eek:
Litt søtning i sausen vil forøvrig ta bort den skarpe smaken tomater ofte har.
ninasov sa for siden:
neida, jeg liker tomat... kan gjerne spise tomaten som den er rå, men i mat føler jeg at maten blir så våt med veldig lite smak, og så liker jeg ikke tomatklumper i lasagne... he he...
Victory sa for siden:
Hehe..samme her.... men med mine kokkekunster er det pokker ikke lett! Mitt problem er at ALLE mine kjøttdeigting smaker helt likt, og ikke spesielt godt, så må ærlig innrømme at jeg også ramler inn på en tanke om Toro lasagne og moussaka innimellom.. ;)
Yonah sa for siden:
Da koker du ikke sausen lenge nok. God tomatsaus skal kokes leeenge, gjerne en time om du har tid, minimum 20minutter. Og klumpene moser du med stavmikser. Tilsett gjerne en liten ts med sukrin, litt søtt hjelper på å få frem den gode tomatsmaken. En ting er sikkert, tomatsaus skal kokes lenge for å få den tykk OG få frem den gode søte smaken( og den kommer ikke av 5minutters koking). Jeg slenger også oppi en ts eller to med eplecidereddik, det blir ikke smakende eddik, men hjelper på smaken.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.