Har sittet og studert litt på det jeg spiser gjennom en dag. Karbohydratene holder jeg full kontroll på og ligger på under 20 for dag. Meeeeen hva med de andre: kcal, fett og protein? Har forstått det sånn at proteininntaket skal ligge på ca det du ønsker å veie i vekt? Men dette har jeg vanskelig for å holde... ligger som regel mye høyere :confused:
Men følger dere masse med på desse inntakene eller er det bare karbohydratene dere passer på?
Blir litt forvirra i dinne tellejungelen :D Jeg fører for tiden all mat inn på diett.no og holder litt kontroll sånn.
Jeg er helt nybegynner selv (så rett meg noen om jeg tar feil), men slik som jeg har forstått det så skal karbohydrat-inntaket utgjøre ca 5% av alt du spiser på en dag.
Om du er sånn passelig aktiv så skal protein-inntaket ditt være vekta di multiplisert med 1,5. (1 om du ikke er aktiv i det hele tatt, og 2-3 om du er svært aktiv)
Fett-inntaket skal helst være en plass mellom 50 og 75% av alt du får i deg på en dag.
Dette vil utgjøre 77% fett, 21% protein og 2% karbohydrat. Jeg bør egentlig ha ett proteininntak på 91 (61 kg * 1,5), så som du ser har jeg fått i meg litt lite av både protein og karbohydrater, og litt for mye fett.
Om du registerer deg på diett.no, så kan du enkelt og greit føre ned alt du spiser, så får du opp hvor mange gram av alt du har fått i deg, hvor mange prosent det utgjør osv. Veldig greit :)
Edit: Såg ikke at du var medlem på diett.no, før etter jeg hadde svart, men jaja.. Godt tips til alle andre :p hehe
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.