Jeg er helt ny her, men har 'smuglest' en stund og ser at det er veldig mange som har mye erfaring å gode tips å komme med!
Jeg fikk konstantert PCOS i fjor, hvorpå jeg tok en 6 uker runde med ketolyse og gikk ned 6 kg, men etter det skled det vel litt ut i en liberal form for lavkarbo. Jeg har ikke mer enn 8-10 kg jeg skal ned, men siden jeg har PCOS er dette eneste måten jeg klarer å gå ned noe som helst.
Nå etter sommeren bestemte jeg meg for å skjerpe meg og ta en runde til med tilnærmet ketose. Jeg har holdt på i tre uker og denne uken har jeg gått opp 1,3 kg, og jeg er kvalm etter hvert eneste måltid.:mad: Jeg får jo i meg ganske mye fett, som liksom skal erstatte karbohydratene...Forrige gang var jeg også kvalm og slapp hele tiden og klarte så vidt å gå på jobb. Denne gangen prøver jeg å få trent litt og være litt mer aktiv, men det er ikke lett når jeg føler meg så dårlig.
Jeg vet at jeg ikke skal være negativ, men jeg syns ikke så mye av maten er så veldig god så jeg mister jo også litt lysten på mat. MEN, jeg prøver veldig hardt å like det!
Er det noen som har litt av det samme problemet eller har ett bra tips? :)
Skulle gjerne hatt forslag til enkelt mellommåltid jeg kan ha på jobben. PLeide å spise Yoplait 0%, men den har jo for mye karbs..
Følger du ketolysekuren eller er det mer "egendefinert" ketosebasert?
For fett skal ikke erstatte karbene på ketolyse. Du skal jo ha gitt mende karber, godt med proteiner og fett. (men ikke fett så det "flyter", bare nok til at du holder deg mett mellom måltidene :ja:)
Variasjon i kostholdet er viktig. Og å finne mat du kan trives med.
Det er en del oppskrifter i boka.
Og i signaturen min ligger det linker til oppskrifter jeg har, det er ketosevennlige oppskrifter :ja:
Jeg har brukt en del av oppskriftene som jeg fant i boken, og jeg lager frokostblandingen som jeg fant her inne som skal være lavkarbo så jeg har ikke kuttet ut alt av karber :) Men jeg sitter ikke og veier og teller på alt, iom at jeg blir ganske svimmel og uvel føler jeg at jeg må få i meg litt. Selv om alle sier at det blir bedre etterhvert så vet jeg jo av erfaring at kroppen min ikke liker dette :mad:
Takk for tipset, har nok vært inne og lånt noen oppskrifter av deg tidligere!
Spiser du nok grønnsaker?
Jeg merker jeg blir uvel viss jeg får i meg for lite grønnsaker i løpet av dagen.
Pleier ikke spise grønnsaker til frokost, men til lunch (salat) og til middag (div.grønnsaker). Idag har jeg ikke spist salat til lunch, bare kyllingvinger, og jeg merka det etter ei lita stund at jeg ikke var like "god" som "vanlig". Så jeg fant meg litt tomat, agurk og paprika da jeg kom hjem. Det hjalp :ja:
Grunnen til at jeg skrev det er fordi jeg holder meg til lavkarbo resten av året når jeg ikke tar en runde med ketolyse. Men akkurat nå er det ikke noe som helst annet enn det jeg får i meg fra grønnsaker, meieriprodukter og frokostblanding! Prøver å få i meg en del grønnsaker men skal prøve mer en stund og se om det hjelper :-)
Vet du hvor mange karber du får i deg i løpet av en dag?
Hva slags frokostblanding er dette, har ikke hørt om den jeg.
Kanskje du kan legge ut hva du har spist en dag eller to, så kan du få litt mer spesifikke kommentarer.
Frokostbladningen inneholder byggflak, rugflak, soyaflak, mandler, hasselnøtter, knuste linfrø og solsikkekjerner, med Biola. Det er vel kanskje ganske mye karbohydrater, men det holder meg hvertfall mett i noen timer.
Til lunsj er det fek.s klibrød (ca.3g karbs) med makrell i tomat eller avokado med reker om jeg ikke har salat eller middagsrester.
Til middag er det oftest kjøtt/kylling/fisk og grønnsaker eller salat med en form for saus. Eksperimenterer litt med oppskriften i boken.
Spiser mandler eller hasselnøtter på jobben når jeg trenger litt påfyll, for jeg går veldig fort i kjelleren om jeg ikke har spist på noen timer..
Hmm, da får jeg se om jeg finner på noe smart til frokost og kutte ut kli, og finne ett alternativ til nøtter på jobb :eek: Det skal ikke være lett med kranglete kropp!!!
uansett, så takk for litt opplæring til en grønnskolling!
Gerd har gitt deg mange gode råd her. Signerer det hun sier om nøtter. Jeg teller heller ikke karbohydrater, men tester med ketosticks om jeg er i ketose. Nøtter sender meg utrolig lett ut av ketose og stopper min vektnedgang...
Inneholder ikke Biola søtning? Jeg bruker gresk eller tyrkisk yoghurt, den er fetere enn de andre yoghurtene. Av nøtter er paranøtter greit, de har lavt karboinnhold. Bruker mest av dem og litt valnøtter. (Sjekk tabellen hvilke nøtter som har lavest karboinnhold.) Jeg spiser heller nøtter enn klibrød, for da får jeg i meg fett og holder meg lenger mett. Liker å ha oppi friske bær hvis jeg har, helst bringebær og litt blåbær. Selv om blåbær inneholder litt karboer, har de god virkning på kroppen.
Nå har jeg kuttet ut frokostblandingen så da får jeg ikke i meg Biola heller :-)
Virker ikke som om kroppen min er så fornøyd med noenting for jeg er like kvalm!
Men jeg har prøvd osteknekkebrødene til Gerd og de er veldig gode!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.