Jeg vil bare dele en erfaring med dere. Jeg er friluftsidiot og har tilbrakt en del uker på finnmarksvidda i sommer. Når man skal på en slik tur pakker man så lett som overhodet mulig. Normalt sett så har det gått i havregrøt og real turmat hvis man ikke har fått nok fisk den dagen. Og jeg vurderte vel å ta pause i lavkarboen i denne perioden. Også fordi jeg tenkte på den effekten med at man ikke klarer å presse seg så hardt som tidligere.
men jeg skulle jo ikke springe over vidda.. jeg skulle gå. Så jeg bestemte meg for å lage et lite prosjekt av det for å se om det fungerer.
I vår tenkte jeg at jeg skulle forsøke å tørke blomkål og lignende for å ta med. Å det hadde nok vært smart.. men vips! sa det, så sto ferien for dør og man hadde ikke tørka noe som helst... ;)
Det jeg endte opp med var å ha med meg en blanding av kruskakli, fiberhusk og glutenmel. Knekte en pakke egg på en flaske og tok med i sekken. Til frokost laget jeg lapper av melblandingen, egg og vann. De ble kjempegode!!! Stekte dem på bål i masse meierismør. (snille mannen bærte med to ekstra pakker smør for min skyld). De ble faktisk så vellykket at jeg har lagd ny melblanding til hjemmebruk.. :D
Heldigvis fikk vi masse ørrett og harr som jeg omtrent frityrstekte i smør og hadde en dæsj majones på. Det ble unektelig litt ensformig, men med en neve multer eller blåbær i ny og ned gikk det overraskende greit. Enden på visa er ihvertfall at jeg gikk ned tre kilo på halvannen uke. Gikk ca 1.2 mil hver dag i ganske tungt terreng, med 24 kg tung sekk på ryggen. Effektivt. :)
En morgen jeg lagde lapper til frokost, spiste min bedre halvdel grøten sin med sukker og kanel.. Jeg hev et par biter cloetta sjokolade oppå lappene mens de var varme så sjokkisen smeltet, og helte en liten dråpe brandy oppå.. DET var frokosten sin det! Mannen ble litt lang i maska og måtte få en lapp han også ;)
Men jeg har ihvertfall bevist for meg selv at lavkarbo på tur er fullt mulig. Å så smakte det ganske mye bedre enn real turmat.. (har spist noen paller av det tidligere) ;)
Hadde forøvrig med meg grønnskasuppe som krisemat. Den var det ikke avskrekkende mange karber i, med tanke på hvor aktiv jeg var. Brukte det bare en kveld, å da som sjy oppå deilig fjellørrett. ;)
Men gjett om jeg kjøpte DIGER biff når vi kom ned fra fjellet!! :D
Ein må lære seg å tenke litt anderledes på lavkarbo, har eg skjønt.
Reiste vekk ei helg, og tenkte: kva gjer eg med frokosten min?
Elsker nemelig mine proteinlapper med bacon til.
Har ein babytrio fra Tupperware, den har tre rom og helletut. Lagde til "mel"-blandingen i den, tok med eit lite minibeger med fløte, og egg og bacon i ein matboks. Vips var frokosten redda :D
Du skulle sett kordan min kjære far sikla over frokosten min :D
Lurte voldsomt på om dette kunne være sundt, og om eg gjekk ned i vekt med å eta slikt :D
No er han på lavkarbo sjølv :)
Fikk forresten eit gammelt tips av han. Isteden for å smøre steikepanne, takke osv med smør eller olje, lar eg svoren til baconet ligge å surre litt i panna først. Det avgir litt fett som smører både takke og panne godt :D
Interessant at du prøvde ut lavkarbo på tur, jeg har tenkt å være på tur i 3 måneder neste sommer hvor vi går alt fra 2-3 mil om dagen. Vi skal mest sannsynlig fylle på med provianter hver uke eller hver andre uke, alt etter vekta på sekken. Når vi snakker om vekta, sekken vil veie 30kg + og jeg er ei jente på 160cm som veier 55kg. Jeg KAN faktisk ikke bære mer enn dette, det er fysisk umulig, så da har jeg et problem ang. lavkarbo kosthold.
Du sier selv du vet det å pakke lett, og det er jo det jeg må tenke å. Havergryn, real turmat, nøtter og sjokolade er det som er egentlig står på pakkelista mi, men jeg er LIVREDD for å gå opp i vekt igjen etter jeg da har levd på lavkarbo i 10 måneder. Hva tror du er mest fornuftig av meg,- spise et normal kosthold inntil turen er over så jeg slipper å gå på en vektøkning bombe under turen, ELLER spise lavkarbo inntil juni og heller satse på at den fysiske anstrengelsen vil gjøre at jeg tåler de maaaaange karboene jeg vil spise..?
30+!? Dæsken da er du en sprek liten dame. Hvis du skal gå to-tre mil hver dag så kan du nok spise det meste uten å bekymre deg stort.. Hvis ikke terrenget er helt skinnflatt så er det rimelig lange økter med så tung sekk.. Jeg vil tro at du ikke trenger å bekymre deg for vektøkning hvis du spiser vanlig kosthold under en sånn tur. Du kan jo begrense inntaket av real turmat og heller bruke vanlige suppe og gryteposer. Og ikke spise sjokolade, som jo er ganske vanlig på tur.
3 måneder er lang tid og jeg vil tro du er i vannvittig knallform ved turens slutt, nesten uansett kosthold... :) Skulle jeg vært på tur i mer enn to uker ville jeg nok brukt et kosthold med mere karbo, rett og slett ut av erfaring. Jeg kan bli noe tom etter ei ekstra lang økt, uten tilførsel av litt kjappe karbo. Hvor er det du skal da?
Hehe, ja den sekken blir alt annet enn lett.. Når du sier det tror jeg du har rett, jeg kan så og si spise hva jeg vil underveis, dessuten vil jeg jo trene meg opp før turen så kroppen vil nok uansett forbrenne masse fett :D Har bare noen småkg å ta av uansett, litt sånn smått og godt rundt magen!
Skal gå Norge på langs, så det er en krevende tur! ;) Takk for svar!
Ja det er litt av en tur. :) Lykke til da. Starter i kirkenes eller østfold? Det er ganske tett program å gå 250 mil på tre måneder. :D Impad her æ sitter.
250 mil på 3 måneder er ca 3 mil om dagen i snitt det. Hu hei, da er du sprek. Værtfall med 30 kg sekk. Klarer ikke helt se hvorfor du tenker sååå mye på en slankene diett om du er i form til å gå 3 mil om dagen i 3 måneder men;) hehe
Nei det var det jeg tenkte og. :) Jeg ser på meg selv som friluftsidiot, men kommer til kort på en sånn tur gett. :D Mest sannsynlig så må det spises rimelig mange kalorier av alle former for ikke å miste for mye vekt. :) Tenk den sprettrompa og vaskebrettet du har når du kommer til Nordkapp! Men hvis du skal gå Lindesnes-Nordkapp, så er det adskillig mere mil enn den Østfold-kirkenes ruta. Er nordkapp-jente og burde huske hvor langt det er til lindesnes, men kommer ikke på... Med Nordkapp-jente så mener jeg så klart at jeg kommer fra nordkapp kommune, ikke selve fjellplatået. :D
Jeg har forresten også tenkt tanken på å prøve å lage tørket turmat selv. Leste på fjellforum at det var noen der som laget selv ved å tørke i stekeovn. Så mikset og blandet de og pakket i tette poser og oppbevarte blandingen i fryser til de skulle på tur. Det dumme er at det ikke finnes tørket fløtepulver, det hadde vært skikkelig kjekt å ha, for tørrmelk er jo en sukkerbombe:(
Noen som vet hvor lenge knekte egg på flaske holder seg? Om man pakker inn flaksen godt i en våt ullsokk? Veldig praktisk å ha de på flaske også da, så de ikke knuses..Det går jo an å bruke slike plastbeholdere til egg, men de tar jo plass da..Og 6 egg varer ikke lenge.
Ja jeg vet jammen ikke hvor lenge det holder seg, men en uke var ihvertfall ikke et problem. Nå var det jo ikke noe varme å prate om i lufta, med frost på nettene... Med varme sommerdager kan det nok være smart å legge den rett i et fjellvann eller bekk med en gang man kommer frem til leirstedet.
Så også det om tørking på fjellforum. Litt derfra jeg plukket noen ideer.. Men som sagt. Vips! så kom sommerferien og man pakket bikkjer og pikk pakk i bilen og kjørte nordover. :D Tørrmelk var liksom min redning, trodde jeg.. Til jeg så karboinnholdet! Men jeg tenkte bare å hive oppi litt johannesbrødkjernemel så den hadde litt jevning, så fikk det bli med det. Krydder var liksom viktigere for smaken tenkte jeg. Jeg skal prøve tørking en dag jeg har litt tid til overs.. når nå det blir. ;)
Det er et tett program ja, og jeg skal ikke si for sikkert at vi kommer til å bruke akkurat 3 måneder. Kan godt hende det blir mange hviledager, og vips, så er 4 måneder unna. Vi har bare estimert oss til rundt 3 måneder ;)
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er i form til å gå 3 mil om dagen med 30kg sekk akkurat NÅ, men tror jeg "kommer dit" rundt jul.. Ellers så er det jo slik at jeg har mye vann i kroppen og sliter litt med et lite fettlag som ikke vil la seg skremme av mye trening og sunn mat.. :p ser frem til turen neste sommer, vet selvfølgelig at jeg vil ta av maaaange kg! Men inntil marsjen starter, vil jeg ha en kropp jeg føler meg tilfreds med, og da er det lavkarbo som må til :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.