< Tilbake til oversikten

Oppskrift på (noe tilsvarende) dipmix?

Ethewia sa for siden:

Jeg har søkt opp og ned i mente, men har ikke klart å finne oppskrift på dipmix à la holiday og tortilla. Er det noen som allikevel sitter med en oppskrift eller en idé på hvordan jeg kan etterligne disse? Jeg er dårlig på kjøkkenet, så er ikke helt klar for å eksperimentere på egenhånd.

TrillTrall sa for siden:

Sjekk på originalen hva slags krydder det er i dem og bland samme krydder med seterrømme? Helt likt blir det neppe, men kanskje bedre og helt sikkert sunnere uten alle de skumle tilsetningsstoffene!

Ethewia sa for siden:

Ja, har tenkt på det, jeg ville bare høre først, siden jeg er sikker på at alle alternativer til at JEG lager noe, er bedre. :p Det gjør forsåvidt ikke noe at det ikke blir helt likt, så lenge det smaker godt. Men så var det det å finne ut hva det inneholder, da. Finner jo ingenting på nett. :o

unaturligslank sa for siden:

Lag hvitløksdipp!
1 beger rømme, 5 gode spiseskjeer majones, et par fedd hvitløk, gressløk, salt, pepper, et par dåper sitron.

Ethewia sa for siden:

Takk for tipset. Ønsket meg først og fremst holiday/tortilla, men skal sterkt vurdere denne hvis jeg ikke finner noe. :)

Ethewia sa for siden:

Har du oversikt over hvor mye du bruker til en boks rømme da? Eller er det bare å prøve seg fram?

Ferskenbeinet sa for siden:

en må nesten bare prøve seg fram litt, har det som sagt på en stor krydderboks, så bare drysser oppi! ;)

Ethewia sa for siden:

Søren og. Jeg er så dårlig på kjøkkenet, så når jeg prøver meg fram, så går det i 99% av tilfellene dårlig. :p

Men takk allikevel, jeg skal uansett lage meg tacokryddermixen, så jeg kan jo ofre litt av det for å teste med rømme. :)

Fruitdrops sa for siden:

Dette lurer jeg også på!!!

Men hvis ingen har svar, får jeg vel prøve selv :P

Nyfrelst sa for siden:

Jeg blander litt tomatpuré (Landlord sin variant på hermetikkboks) i rømmen. Utover det har jeg bare oppi ymse krydder, for eksempel hvitløspulver, tacokrydder på glass, paprikapulver, og så videre. Hvis du smaker deg frem med litt og litt krydder av gangen skal det godt gjøres å føkke det opp ;)

Dipmix har som regel noe sukker i seg, kanskje du kan blande inn litt sukrin for å få den smaken du ønsker?

swimzy sa for siden:

er dette for kletolyse eller for lindberg? jeg går på lindberg og elsker holiday dip :)

Ethewia sa for siden:

Haha, likte nicket ditt. :p Men joda, har selvsagt tenkt at det går an å gjøre det på den måten. Problemet blir da å få nøyaktig oversikt over alt man bruker. Kokkelering på slump er noe jeg har veldig problemer med ettersom jeg kan så lite, derfor jeg ønska meg en ordentlig oppskrift. :)

Jeg skal igang med ketolyse, men jeg tror nok det er gunstig å holde seg unna ferdigmixen på Lindberg også. Det er mye karbohydrater i posene fra Kims og Maarud, tror det er en plass mellom 50-60g pr 100g. Så om du har karbohydratrestriksjoner, ville jeg nok valgt en hjemmelaga variant om jeg var deg. Eventuelt endra blandingsforholdet til f.eks. en halv pose pr boks med rømme. :)

Ferskenbeinet sa for siden:

Men altså, om du blander alt sånn den står i den oppskriften, og heller litt og litt oppi rømmeboksen så skal det svært mye til å feile?

Carisma sa for siden:

Til ostechips bruker jeg som regel rømme med løkpulver i. Smaker som en bedre variant av sour cream n onion potegull :D

kennygirl sa for siden:

Jeg også elsker holliday dipp, så jeg skrev av innholdet på en pose: (det som står først er det mest av) salt, paprikapulver, paprikabiter, sukker (byttes ut med splenda eller lignende), løkpulver, hvitløkspulver, hvit pepper, kajennepepper.

Aner ikke hvor mye av hver... Prøvde å lage dette en gang og da ble det allt for salt! Neste gang kommer jeg til å ha i salt etter at jeg har blanda ut det andre i rømme og så smake meg frem...

LYKKE TIL og si fra hvordan det blir hvis du prøver å lage denne dippen ;)

Ethewia sa for siden:

Haha, jeg klarer det nok uansett. ;)

Så enkelt! Og det hørtes veldig godt ut. Må teste denne også, jeg. :p

Will do. :)

Ethewia sa for siden:

Forsøkte meg på dip i helga, og for en katastrofe! Først forsøkte jeg varianten med bare løkpulver, ettersom det var enklest. Jeg brukte omtrent et halv glass løkpulver, og fremdeles smakte det nesten bare rømme. :O Tenkte deretter at jeg kunne ha oppi litt forskjellige krydder, og hadde oppi paprikapulver, hvitløkspulver, chilipulver og sikkert noe mer. Det ble skikkelig æsj. Jeg fikk virkelig bekrefta at jeg absolutt ikke duger på kjøkkenet. :p

I dag, derimot, tok jeg til fornuften og fulgte en oppskrift på tzatziki. Det ble ganske så godt faktisk. Så jeg tror jeg skal holde meg til den framover, i alle fall inntil noen kommer med en ordentlig oppskrift på annen dip. :p

(Og bare så det er klart, både unaturligslank og ferskenbeinets forslag er helt kurrante, jeg disser ikke de. Jeg bare konstaterer at jeg ikke kan lage noe der jeg må teste meg fram på egen hånd. :))

Yonah sa for siden:

Et halvt glass løkpulver? Å hjelpes, det holder med et par ts i et beger rømme. Litt salt og pepper og gjerne bittelitt søtning. Feks hvitløksdressing uten 4-8dråper natreen eller tilsvarende smaker totalt anderledes enn den med.

Jeg bruker 2ts (hvit)løkpulver, 10drag med pepperkverna, et lite dryss salt, 4dråper natreen, 1ts tørket persille og en ss gressløk. OG ALDRI ha i ekstra løkpulver før du har latt den stå å trekke litt, prøv deg frem med mengden, men la den trekke litt før du smaker, ellers kan du ende opp med noe som er så sterkt at det svir på tunga.

Ethewia sa for siden:

Jeg forsøkte selvsagt litt og litt. Begynte med 2 teskjeer, men av en eller annen grunn smakte det ingenting. Deretter hadde jeg oppi et par til, etc. Hadde ikke noe søtning oppi, så kanskje det er derfor. Men jeg hadde forventa mer smak uten søtning uansett, om enn en annen smak.

Carisma sa for siden:

Jeg tar bare et par skjeer rømme i en skål og drysser litt løkpulver på jeg... Ikke så mye som en ts heller :nei:
Men du kan like godt drysse løkpulveret rett på ostechipsen, og så bare dippe i rømme. Blir mer konsentrert smak da.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.