< Tilbake til oversikten

Septemberskravletråden for 30+

Zillah sa for siden:

Ojsann. Stryke gjer eg no ikkje med kleda vi har på oss ein gong.
Blir jo uansett ikkje noko fine etter å ha vore klemt saman i sekkar og containarar.

Anarko sa for siden:

Min nye favorittmiddag (til dere som ønsker tips) : kylling (jeg bruker rema sin hele grillede, og fjerner skinnet), brokkoli, purre, sopp og grønn paprika. Om kyllingen er ferdig på forhånd så wokker du grønnsakene først og tar så kyllingen i. Om ikke wokker du kyllingen, så grønnsakene. Bland sammen. Hell over kokosmelk, pepper, persille og karri. Kjempegodt!

Catalina79 sa for siden:

Anarko: dette skal prøves ut ja. :) Snadder.

Her regner det idag, og vi hangler litt. Høstforkjølelse regner jeg med. Men, desto større grunn for å fyre i peisen og tenne litt kubbelys på kveldstid, så koselig atte. :)

Ønsker dere en flott dag. :)

sistegang sa for siden:

Middag i dag! Hadde ikke peiling hva vi skulle ha i dag.:)

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Blander meg litt inn her jeg og. Ganske nybegynner på sidene her, bare på 4. dag med ketolysekur.

Jeg er så enig med alle de her som liker Harry Potter. Var utrolig skeptisk i starten, liker egentlig ikke alt som blir hypet opp så utrolig mye, og på videregående hørte jeg om HP hver bidige dag, og gikk lei uten å ha lest en eneste side. Men så en stund etterpå, da det verste hadde roet seg, begynte jeg på 1. boka. Og siden har det gått slag i slag, og nå gleder jeg meg VELDIG til nesten filmen kommer! Da skal jeg på kino, og jobbe med å bryte innarbeidede vaner - jeg må vel egentlig ikke spise masse snop bare fordi jeg er på kino, det er jo filmen jeg kommer for å se! Ikke mer enn 2 måneder igjen nå :D

Anarko sa for siden:

Var godt sant, Sistegang?

christine76 sa for siden:

Jeg har handlet klær i dag. Og jeg har hatt en veldig god shoppingopplevelse. Det er i grunnen ikke noe særlig lettere å handle klær nå enn før, for utvalget er større og det kompliserer ting. Men hjelpes så mye gøyere det er.:D

Catalina79 sa for siden:

Hihi, så kjekt å få et slikt luksusproblem Christine76. :) Det er beste sort egentlig. :)

Anarko sa for siden:

Luksusproblem er den beste typen problem! :P

Jeg var på konsert i går, og på jobb i dag. Men er veldig fornøyd med tingenes tilstand akkurat nå :D Slo til og med til med hjemmelaga hollandaisesaus i dag! Og i kveld blir det vampire diaries og true blood :)

grotingeling sa for siden:

Lørdag, regn og rundvask er min oppskrift for dagen.
Har i hele sommer utsatt jobben med å olje kjøkkenbenken, men nå skal den til pers!
Må bare vaske den grundig først, og da tenker jeg det er like greit å bare vaske ned hele kjøkkenet :geip:
Og når det nå likevel striregner utenfor, why not liksom.
Dessuten er samboeren på hyttetur med gutta, og dermed blir det lite matlaging = benken får tørke skikkelig før vi bruker den igjen.
Skal senere i dag ut i regnværet og få meg en skikkelig herlig skogstur - er så herlig lukt i skogen når det regner.
Men nå = vann, såpe og kluter :D

Carisma sa for siden:

Strålende sol her i Oslo, og jeg skal ut på Bokfestival. Hele sentrum er fylt opp av bokting. Hadde i utgangspunktet planer om å få med meg "alt", men jeg brygger på en forkjølelse så jeg har senket ambisjonene litt. Først og fremst bort i Operaen, og se om jeg får kjøpt noen julegaver. "Fyll en pose bøker til 499,-" fra pallesalg kan jo fort lønne seg :ja:

Sanney sa for siden:

har vært på expert og kjøpt meg stavmikser med alt :D like greit, stavmiksern jeg arva sliter med å knuse bacongull og kjøkkenmaskinen er ca 30 år gammel, med kun visp og eltekrok, og en liten hakkebeholder ved siden av... den funker, dog :p

Anarko sa for siden:

I dag skal jeg prøve noe nytt; hvitløksmarinert skinke og reker. Har troen. Fant oppskriften på nettet når jeg lette etter lc-vafler. Ellers er planen å ta det rolig, tror jeg. Kanskje en tur ned til en kompis. Men får se. God lørdag til alle!

Huff, jeg burde også olje kjøkkenbenken på nytt. Men jeg tenker at jeg utsetter det litt til..

Da er kjøkkenet vasket og benken oljet to ganger :stortsmil, men rakk ikke den planlagte skogsturen :høh:
Får ta den i morgen i stede :p

Popp sa for siden:

Lenge siden jeg har skravlet her...men jeg har hurtiglest i ny og ne.
Velkommen til [color=#222222][/color] oversetter vi her til ISNH? ;)

Også har jeg vært innom bildetråden på 30+. Fint å se bilde av mange av dere der. Jeg synes dere alle var blitt så flotte! Gøy å se før og etter bilder :D

Må ellers bare fortelle fra igår hvor jeg hadde et avbrekk fra jobbingen (noe tullball med IT-jobber som ikke var blitt overført riktig). Raste avgårde til storsenteret for å se etter ny høstjakke. Kastet meg over en i str 40 og den var for stor!! :eek: Jeg trodde str. 40 skulle være mitt mål når jeg begynte å slanke meg - og aldri hadde jeg trodd at jeg skulle komme meg ned i 38! Testet også ut str 36, som jeg fikk på meg - men aldri om jeg skal kjøpe meg for stramme klær mer.

Men noen ny jakke ble det ikke denne gangen. Er det ikke typisk at man finner klær når man bare er å vimser rundt, men straks du er på oppdrag for å finne noe spesielt, f.eks jakke finner man ingenting. :rolleyes:

Anarko: Flott at du legger inn så mange deilig middagstips. Jeg skal teste ut den wokkede kyllingen ikveld.

Grotingling: flink pike som har oljet benken

Ha en virkelig strålende søndag :)

Takk popp, helt greit å forkorte nicket mitt, fullt inneforstått med at det kanskje er litt langt ;)

Å, som jeg gleder meg til å komme dit at jeg må gå ned i størrelse i forhold til hva jeg forventer, og størrelse 38 er jo bare knallbra! Tør ikke engang å håpe på å komme så langt ned. Grattis!

Sanney sa for siden:

min aller første lavkarbokake i ovnen. skal i bursdag idag, så tenkte å ta med en kake :p er hos familien min som vet akkurat hva jeg driver med, så de blir ikke fornærma akkurat :p

Popp sa for siden:

Jeg har noen bukser og gensere i str 46 om du er intr. :D

Takk - men oppdaget i går at jeg nå bruker str 44 :p

Popp sa for siden:

:lol: Ingenting er bedre enn det! Jeg får nok heller svinge innom UFF containeren :)

Ja jeg fant en UFF-container ikke langt hjemmefra i forrige uke, og i dag har jeg vært og levert 2 sekker med fullt brukbare klær som har blitt for store i løpet av de siste 6 mnd :)

Popp sa for siden:

Så flink du er med alt det administative i huset. Nå må du ikke ta i så mye at vi andre får dårlig samvittighet :p

Ingen fare - nå ligger jeg å slenger på sofaen og bare sløver :D

Sanney sa for siden:

kaka ble god den, eneste var vel at jeg hadde litt lite søtning i kremen, og den ble litt blaut etter at jeg ladge den litt lenge før den ble spist. mektig var den og, et stykke var nok ^^

Popp sa for siden:

Da har jeg satt 5 ED muffins i stekeovnen - med masse kanel. Imorgen blir det muffins til kvelds, Kjekt å kunne fryse ned de 4 andre

Catalina79 sa for siden:

Grotingeling: Du er effektiv vil jeg si.. oljer benk og styrer på. :)

ISNH, (var det rett forkortelse??;)): Du klarer det du vil klare, bare ha troa på deg selv. :) Legg en plan for hva du skal spise etc, så forsvinner nok kiloene etterhvert. Lykke til.

Popp: Ble muffinsene gode? ED muffins? Finner kanskje oppskriften på forumet, skal stikke og se.

Her i huset er det rolig og stille ikveld. Dvs, jeg LATER meg max, mens sambo raser rundt og maler lister. Er sånn det skal være?? Mja, det er kanskje litt skeivfordeling akkurat ikveld, men han drar på sjøen om kun få dager så jeg lader opp litt ekstra. Hihi, fin unnskyldning. :D

Ha en fin kveld. :)

vaskeklut sa for siden:

Signerer den der! I begynnelsen kan det hjelpe mye å ha f.eks ukesplaner over hva du skal spise. Kjøp stort en gang i uken (om du har mulighet) og beregn bittelitt mer enn du tror holder :o For min del hjalp det i hvert fall mye å planlegge og lage menyer. Nå gjør jeg ingenting slik lengre, fordi jeg er blitt vant til å tenke lavkarbo i alt jeg skal trøkke i gapet. :) Alt blir mye lettere etter en stund!

Lykke til :)

Catalina: Jeg har fått en god start, så jeg klager ikke så langt. Hvertfall ikke så veldig mye ;) Bare jeg fortsetter slik i 10 uker til, så er jeg ferdig ;)
"Jeg er veldig glad i hardt arbeide - jeg kan sitte å se på det i timesvis" Blir vel nødvendigvis til at du må ta husarbeidet når han er på sjøen, om du ikke skyver alt unna da ;) Er han lenge borte?

Har klart å lage middagene nokså greit første uka, og der har vi flere idéer å ta av, så det går. Verre er det med mat de dagene jeg jobber. Da blir det for lett til at jeg ikke spiser. Tror også jeg sliter med å få i meg nok fett - gikk lei bacon allerede dag 2 ;)

I morgen er hvertfall planen å lage lasagne med squash, og tenker å lage såpass stor porsjon at vi har til lunsj på onsdag og.

Anarko sa for siden:

Jeg er også sluttet med å handle inn stort. Det er ganske så rart, men jeg bruker mindre penger nå enn jeg gjorde i starten. Og bruker enda mindre penger nå enn da jeg levde høykarbo merkelig nok... Men har blitt kresen, kan ha med det å gjøre. Jeg vil bare ha kjøttdeig, biff, kylling og svinestrimler. Og biff er dyrt, så da blir det svinestrimlene til rema... Jeg er litt matlei, men burde vel få i meg litt mer fisk. Jeg var på søstrene Hagelin i går og kjøpte meg 3 fiskekaker som var blitt laget av ren fisk. Det var knallgodt! Så om jeg bare går innom der iblant så tror jeg at jeg får dekket fiskebehovet :)
Kanskje jeg skal ta for meg litt lavkarbobakst? Noe dere anbefaler dere som har bakt mer enn meg? Jeg lurer på lavkarboeplekake. Har alltid elsket eplekake... sukk.

Anarko sa for siden:

Jeg må legge til at jeg også spiser hovedsaklig brokkoli og isbergsalat til maten. Tilsetter også grønn paprika når jeg husker å kjøpe det :)

sistegang sa for siden:

Ja det var virkelig godt, kommer til å lage det igjen.

Sanney sa for siden:

Anarko, jeg bakte lavkarboeplekake i helga, og den ble godt mottatt av alle som spiste den, bare kremen ved siden av jeg bommet litt på :p

selv er jeg dårlig idag og måtte gå hjem fra jobb.. var dårlig i går kveld av uviss grunn, bra idag morges til jeg spiste frokost.. kjempet mot kvalmen siden.

Catalina79 sa for siden:

ISNH: Ja jøss, utfra det du skriver så går nok alt rette veien; nedover. :)
Sambo blir vekke tjah, 5 uker. Han skal egentlig ha en turnus på 4 uker hjemme - 4 uker borte. Men i år har det vært pyton. Først en periode på 8 uker borte, hjemme knapt 3, så på nytt med 7 uker på jobb og da skulle denne friperioden egentlig være på 6-7 uker. Den ble 4,5 uke. Frustrerende. :mad: Litt trist for han også, han har mista mye av utviklingen til mini. Men, vi nyter dagene han er hjemme, så håper vi det blir bedre ordning neste år. Hehe, jeg rydder som en idiot når jeg er alene. Huset er mer rent når han kommer hjem enn når han drar. :rolleyes:

Anarko: De fiskekakene hørtes himmelsk ut. Nesten som hjemmelagde? Her i huset går det mye på fisk, er veldig glad i det. Men kjenner igjen den matleie følelsen, sikkert derfor vi har forska på en del ting nå når sambo har hatt fri. :) Blitt mye prøv å feil. :D

Sanney: Masse god bedring!! Håper kvalmen gir seg snart. :klem:

Her er det litt utskeiing for tiden..
Har pause fra pulverkuren for å kunne delta på måltidene på en konferanse jeg er på. Går fint å spise lavkarbo til måltidene (selv om desserten i går var litt hard å stå i mot) Men det blir betraktelig mer vin enn jeg burde drukket..
Men har det kjekt da, og knytter masse nyttige jobbkontakter.

Fikk kommentar fra en jeg satt med bord med at hun ikke kunne skjønne hvorfor jeg var på diett sånn som jeg så ut. Da måtte jeg bare svare at hadde hun sett meg for et halvt år og 35 kg siden så hadde hun skjønt det. Har fått noen kommentaer fra tidligere kollegaer også på at jeg har krympet :D

Popp sa for siden:

:D ED= Eurodiet - ingen oppskrift annet enn en pose fra ED - blander med vann. Meget enkelt, men de smaker litt for tørt for min del. Neste gang tar jeg en smørklatt oppi. Kanskje det hjelper?

Christine76: Klart at de ser at 35kg av deg har blitt borte. Du har gjort en kjempejobb! :heia:

Zillah sa for siden:

September... Månaden går mot slutten og no merker eg godt at det er haust.

Haustfargar i naturen er fint. Men det hadde vore finare om vi også hadde hatt den deilige klare lufta som er så spesiell på solskinnsdagar på denne tida av året. Ikkje mykje solskinn ute og går no om dagen, dessverre. Regn, gråver, og altfor lite sol. :kadetgaar

Er det andre som plages av kortare dagar og mindre dagslys? Eg merker ikkje så mykje på humøret (enda) - heldigvis. Og det store sjokoladesuget har heller ikkje satt inn. Eg håpar at eg skal slippe unna den fella i år, no som eg følger ein ketogen diett. Sjokoladen tok knekken på meg i fjor, september til mars var tung (og eg blei også 8 kilo tyngre :mad:). Denne vinteren må bli annleis - eg ikkje berre håpar men trur at dietten er eit godt våpen mot sjokoladen. Har iallfall ikkje lyst på det enda :D

Men eg er trøtt frå eg står opp om morgonen til eg legg meg om kvelden, og det er tungt nok å halde seg på beina til ungane er i seng... :sove:

Korleis er den mørke årstida for de andre i 30+ gjengen?

Sanney sa for siden:

har slitt med tretthet siden begynnelsen av august.. og etter spøk fra mamma er jeg nå redd jeg er gravid.. lurer på om jeg skal trosse kvalmen og stikke på meny og kjøpe en test nå istedenfor å vente til imorgen..

jeg har vært en trøtting i mange år, men jeg var mye bedre i juni og juli da jeg started lavkarbo enn nå.. og jeg spiser jo det samme som da

I dag har det vært strålende sol ute, og en herlig frisk luft. Akkurat sånn jeg liker - ikke iskald vinter, og heller ikke glovarm sommer. Må tilstå at høst og vår er mine favorittårstider. Av en eller annen grunn er jeg mer disponert for depresjoner på sommeren enn ellers, så jeg klager ikke på høsten.

Sanney, jeg har ikke klart å ikke sjekke om jeg var gravid. Var redd for det for litt siden, og jeg kjøpte rimelig fort en test. Heldigvis var den negativ her, jeg føler meg ikke helt klar for sånt nå selv... Spent på resultatet om du har testet!

Carisma sa for siden:

Testen kan være negativ hvis du tester for tidlig, den viser ikke "ordentlig" resultat før etter 4 uker eller så :o

Ville nok vært lengre uti enn det, om det hadde vært tilfelle. Så tror nok ikke det skjer noe nå. Men kanskje om noen år, hvis jeg når vekten jeg vil ha ;)

Sanney sa for siden:

mitt siste "stunt" var 1. august, så jeg er godt på vei om så er tilfelle.. hvilket er grunnen til at jeg vil vite det snart så det ikke er for sent å gjøre noe med det.. høres kanskje kynisk ut, men jeg er imot å sette uønskede barn til verden.. det er nok av dem der ute.

var ute og kjøpte test, resultatet kommer vel imorgen tidlig..

Anarko sa for siden:

Å gå og lure på om man er gravid er ikke direkte hyggelig.... Eller, om man vil være det så er det jo selvsagt bare flott :D Jeg vet i alle fall at det er feil tidspunkt for meg og kjæresten min.

Angående fiskekakene: ja, de er akkurat som hjemmelagede :) Det er jo søstrene Hagelin i Bergen, en veldig gammel bedrift, som er kjent for sin gode fiskemat på hjemmelaget vis. Det er nydelig! Og om man ikke trenger så mange fiskekaker (jeg klarte meg fint med 3 i medium størrelse) så er det ikke særlig dyrt heller:)

Sanney sa for siden:

woa, tidenes laveste blodsukker målt.. sent på kvelden, 5.4! aldri målt så lavt om morgenen en gang! (ennå) dette lover bra for mandagens blodprøver :D i mai hadde jeg langtids på 8.8, legen begynte å murre om medisiner hvis jeg ikke fikk stabiliert det snart..

Catalina79 sa for siden:

Aha, da skjønner jeg.. Tenkte ikke å se på hva slags linje du holder deg på. ;) Litt smør bruker å hjelpe på det meste.. hihi. :)

Catalina79 sa for siden:

Sanney: lykke til med testen i morgen. (Jeg hadde ikke klart å vente til i morgen..).

Høsten ja, jeg bruker å være i bedre humør etc på høsten enn på sommeren. Elsker at det blir kaldere og mørkt, så kommer stjernene. Gode skogsturer. Herlig. Men i år er det slettes ikke slik, kroppen verker og null energi. Men, koselig med levende lys på kveldene da. :) :)

Ha ei fin natt folkens.

Sanney sa for siden:

testen var NEGATIV! wohoo! ingen potensielle unger å bekymre seg om no mer :D da er det bare å finne ut hvorfor jeg er så satans trøtt og uopplagt hele tiden...

ok, blodsukkeret var 5.4 igår kveld, lenge etter at jeg spiste.. nå er det 8.1, og jeg har ikke spist noe som helst Oo. nå begynner apparatet mitt å bli noen år, kanskje det bør skiftes ut..

Mankell sa for siden:

Er det bare jeg som blir kvalm av tanken på egg? De første dagene var det veldig godt, men etter en uke med lavkarbo velter det seg i magen bare jeg tenker på egg. De siste dagene har jeg spist CC med bringebær til frokost.
Er det noen som har forslag til andre frokoster? Tenkte jeg skulle lage en frø/nøtteblanding som jeg kan ha i yoghurt på morgenen.

Zillah sa for siden:

Eg syns framleis egg er like godt etter snart 4 mnd.
Men eg ser jo her på forumet at mange blir lei av det veldig fort. Eg må vere heldig :)

Det er ellers mykje ein kan finne på. Av og til kan ein jo ta brøderstatning (lenabeatrices tekaker, eller ei skive ketolysebrød), heimelaga müsli i tyrkisk yoghurt, müslikjeks m pålegg på, salami/osterull i salatblad, avocado...mmmm avocado - synd det er så dyrt =sukk=, middagsrestar, i grillsesongen gikk det mykje på kotelett her hos meg nam nam, frokostpannekake med eller utan steikt flesk/bær, smoothie... :sikle:

Anarko sa for siden:

Det fins jo mange variasjoner av eggeretter da? Av og til tar jeg bare en salat til frokost. Andre ganger så hopper jeg bare over hele skiten. Men noe som alltid er godt er fårepølse/mørpølse/salami osv osv med smøreost på. Det er frokost til tider for meg. Spesielt når jeg er matlei. :)

Gratulerer med negativ test Sanney!

Jeg merker btw at jeg er matlei. Om vi ikke har noe jeg syns er godt i hus så gidder jeg rett og slett ikke å spise. Og å velge middag er hver dag et prosjekt :P Men kommer seg vel antar jeg :)

Biggirl sa for siden:

Heisann, slenger meg inn på diskusjonstråden jeg også!
kjekt å se at det er mange her som nærmer seg målene sine, det er jammen inspirerende å se! :)

jeg gikk veldig lei av egg i forrige omgang av lavkarbo (2006-07), men jeg har oppdaget den geniale eggemelken som jeg fant oppskrift på her inne. i dag fikk jeg til den perfekte blandingen for min smak. da får jeg faktisk i meg nesten 3 egg, litt fløte og mye smør, uten at det smaker egg og mye smør, hehe. genialt!

nå skal jeg planlegge morgendagens mat før jeg finner loppekassa. Ciao ;)

Må bare få sagt det, etter gårsdagens veiing er jeg nå offisielt normalvektig! Bare et par kilo til nå så er jeg helt ferdig! Så kommer den vanskeligste jobben da, å holde vekten. Helt surrealistisk at jeg har gått ned 36 kg siden jeg startet.

vaskeklut sa for siden:

Gratulerer så utrolig mye! :D Du har vært skikkelig flink har du! Håper ikke dette betyr at du forlater oss i 30+ da..

Catalina79 sa for siden:

GRATULERER!!! :heia: Du har gjort en kjempejobb. :) Og du klarer å holde vekten, bare ha troa på deg selv. Masse lykke til.

Signerer vaskeklut, og håper du ikke forlater oss. :D

Så herlig - gratulere :heia:

Biggirl sa for siden:

Gratulerer Christine!! det er en super milepæl altså!! håper du forteller oss hvordan det er å holde vekten, hvordan det føles å være "på den andre siden", hehe. :)

Mankell sa for siden:

Gratulerer Christine! Så flink du har vært. Hvor lang tid har det tatt for deg?
Lykke til videre.

Takk for gratulasjoner!

Nå er jeg jo ikke helt ferdig enda, har noen kilo igjen å gå ned. Men sånn ut over det så kunne det ikke ramle meg inn å forlate dere her inne. Det er jo dere jeg synes jeg hører sammen med, og dere som forstår hvordan det er. Kanskje om et par år så er jeg slank oppe i hodet og føler det annerledes, men nå er det dere her inne som jobber med de samme tingene som meg som jeg føler jeg hører til med. :klem:

Det har tatt meg seks og en halv måned å gå ned de 36 kiloene. Men jeg har gått på pulver store deler av tiden da. Lavkarbomat virker visst mer stabiliserende enn slankende på meg. Men det er jo greit, det er det jeg kommer til å trenge fremover.

Jeg gruer meg forresten veldig til alt maset fra folk rundt meg kommer til å komme, om at nå kan jeg jo spise ditt og datt for nå slanker jeg meg ikke mer. Har prøvd å forklare at lavkarbo er en varig livsstilsendring, men det synker visst ikke inn.

vaskeklut sa for siden:

Christine76: Da sier du at de kan passe sine egne saker :p

Jeg orker aldri høre på maset til folk.
"Når skal du begynne å spise normalt igjen da?"
"Aldri."
"ALDRI??"
"Nei, hvorfor skal jeg begynne å spise det som gjorde at jeg ble feit i utgangspunktet? Da blir jeg jo bare feit igjen da."
"Men... Brød og sjokolade og... og.."
"Du kan godt spise det du, spis så mye du vil, men klag ikke til meg om/når du blir feit!"

....

:D

Det var et bra svar vaskeklut :D

Catalina79 sa for siden:

Hva gjør dere på ikveld da?

Her er det rolig og stille, blir snart å finne puta. De siste nettene har vært urolige, med tilsvarende lite og ingenting søvn.

Sløver i sofa'n og prøver å bli kvitt den vedvarende hodepinen.
Blir nok senga på meg snart

vaskeklut sa for siden:

Jeg føler jeg er flink :D (for en gangs skyld)
Jeg har vaska badet, og nå leser jeg kunsthistorie. Leser om egyptisk kunst nå:cool::o Er pensum, jeg har ikke veldig spesielle hobbyer :P

Har kokt et par egg jeg skal spise nå straks og :D

Jeg har stort sett sittet med PCen og forumert. Og så har jeg rocket med rockeringen i 20 min og så ryddet litt. Nå er det nok på tide å finne sengen snart, for det er en ny dag i morgen og jeg må gjøre ungene klar til barnehage alene.

Anarko sa for siden:

Gratulerer Christine! Kjempeflink har du vært!

Jeg brygger på noe, en forkjølelse antar jeg. Skal ha mesteparten av morgendagen fri, men har sagt jeg skal komme innom for å ta meg av ting som jeg har avtalt med kunder å gjøre fredag. Noe som gjør at jeg føler meg ganske så flink. Jeg har gomla en halv pakke med Ricola halsdrops uten sukker; noe som har gjort magen litt ustabil. Haha, burde visst at det kom til å skje.

SÅ, hadde jeg kjempelyst på noe varmt og litt lettfordøyelig i kveld. Det endte opp med noe jeg syns var svingodt! Picnicskinke i biter, ost i biter (eventuelt revet), fløte, brokkoli, pepper og ketchup. Ha ost, fløte og pepper i en kasserolle og varm opp. Sleng oppi picnicskinka og la de kose seg sammen. Kok opp vann med salt i til brokkolien og når brokkolien har fått et oppkok så kutter du den i biter og slenger oppi sammen med fløten. Jeg er ketchupoman, så hadde en dæsj med sukkerfri ketchup oppi og rørte godt rundt. Kjempeenkelt og veldig godt! Kan umulig være mye karber i? Picnicskinka er på 1 gram kh, ost er vel bortimot ingenting, brukte ca 1,5 dl med kremfløte, og 3 store brokkolibuketter. Jeg har uansett god samvittighet :) Og et mulig tips til dere andre der ute!

Skal snart køye jeg også, "MÅ" bare se litt mer One Tree Hill...

Popp sa for siden:

((((( GRATULERER))))) :heia: Så morro at du nærmer deg målet. Samme her og snart skal jeg ut å kjøpe nye klær. Det blir bonusen min etter å ha klart å komme meg ned til normalvekt.
Du er nok ikke alene om å tenke på jobben som nå ligger foran oss. Men jeg skal klore meg fast her inne enda ett år til, tenker jeg. Og sette meg en max grense på vektoppgang til: 2 KG :cool: (julen? :lol: )

Jeg kjøper visst oftere og oftere nye klær nå. Men endelige belønningen er en solid shoppingrunde i London i november :D
Jeg har også satt meg en grense, når jeg først er ferdig nå så skal jeg ikke over 70 kg igjen, da må jeg gjøre noe med en gang.

Jeg har tatt en utrolig vanskelig telefonsamtale i dag som jeg har gruet meg til og hatt vondt i magen for i et par uker. Utrolig lettet. Og så ser det ut til at jeg skal få meg ny jobb på nyåret.

Popp sa for siden:

:lol: Det er morsomt å kjøpe nye klær nå, men jeg har ikke hatt tid pga jobben. Men snart er overtidsjobbingen over for i år - og da skal jeg ut på SHOPPING!

GRATULERE!
og en god klem for at du har hatt det så vondt i det siste :klem:

Titania sa for siden:

Har kjøpt meg vaffeljern i dag :D . Noen som har et tips til en god lavkarbo oppskrift ?

Jeg digger disse; Nannahs gode vafler

Titania sa for siden:

Røra står i kjøleskapet klar for steking !

PS ! den smakte fortreffelig også uten å steke den ;-)

sistegang sa for siden:

Gratulerer, håper du klarer å stabilisere vekta der du vil. Jeg har og tatt av 36 kg, men jeg har ennå 30 til å ta av. Så jeg blir nok hengene her inne lenge ennå.:o

Catalina79 sa for siden:

Du er flink. :heia: Har du tatt av 36 kg siden april? Supert. :)

Jeg blir imponert over alle de flinke menneskene her inne, det er en kjempeinspirasjon. !! Virkelig. (Måtte bare ut med det.. :o)

Anarko sa for siden:

Jeg har planer om å lage fårikål nå snart, og da bruke spisskål istedet. Men så hørte jeg noen si at man skal ha litt mjøl i vannet slik at det blir litt tykkere. Pleier dere det, eller kan man fint la være?

Så var det annen mat. Slik som tyttebær. Når jeg lager meg vlltgryte så klarer jeg bare ikke å kutte ut tyttebærsyltetøyet. Jeg ser noen bruker solbærsirup i stedet. Er det like godt, og eventuelt bedre med tanke på karbs? Viltgryta i seg selv er ikke så mye karber i. Bruker sjysaus, av og til fløtesaus, og tilsetter seterrømme. Det er sausen, så er det jo stortsett bare kjøtt, bacon og sopp i tillegg. Og mengden saus er ikke så stor heller, jeg vektlegger kjøttet. Jeg ser tyttebærsyltetøyet inneholder 48 karb per 100 gram. Men jeg bruker jo langt i fra 100 gram, selv om jeg ikke veier mengden så vet jeg jo det.

Hva tenker dere? Skeier dere ut med noe?

Carisma sa for siden:

Du trenger ikke mel i fårikålen.

Jeg har laget eget tyttebærsyltetøy med splenda, da slipper jeg å bekymre meg over det ferdigkjøpte. Er veldig fort gjort, og nå får man jo tyttebær på butikken :ja:

Zillah sa for siden:

Er vand til å strø et tynt lag mjøl mellom laga med kjøtt og kål, ja. Men det kan eg jo ikkje gjere no lenger, så da lar eg berre vere. Like god smak, det blir litt tynnare sø, men heilt uproblematisk syns no eg.

Anarko sa for siden:

Kan jbkm gjøre såen litt tykkere? Eller fiberhusk kanskje?

Jeg pleier ikke å bruke mel i fårikålen uansett. Men jeg vil tro at litt JBKM vil fungere ja. Hvis du får det til uten at det klumper seg.

Anarko sa for siden:

Kan sikkert lage en jbkm-jevning før jeg slenger det oppi med resten :) Takk i alle fall!

Carisma sa for siden:

Mel er helt unødvendig. Mamma pleide å lage med mel før, men hun har slutta, fordi fårikalen blir bedre uten jevninga.

Sanney sa for siden:

in your face doctor! (altså, min er grei han altså, han hadde ingen sterke meninger om lavkarbo da han sa rett ut han ikke visste noe om det :p)

HbA1c (langtidssukker) 6mai: 8.8 27.september: 6.7!
sykepleiersekretrisene fikk store øyne gitt, såå mye ned på så kort tid :D

vaskeklut sa for siden:

lavkarbo rocker sokkene, nemlig! gratulerer med fine resultater! :D

Catalina79 sa for siden:

Fikk du tak i spisskål Anarko? Vi leita etter det forrige uke, og spurte på spar-butikken (den som har best grønnsaksdisk) om de kunne få tak i spisskål. Dama svarer: Spisskål? Det fantes ingenting som het spisskål. Jeg sa til henne at de har den i permen sin med oversikt over grønnsaker. Jah, det var bare leverandøren som fant på rare navn for kål det, hun kunne ikke skjønne hvorfor det var nødvendig å finne på grønnsaker som ikke fantes... :confused: Jaja. Det ble vanlig kål på oss. Men hissig som jeg er, så fikk jeg sagt at det er noe som heter spisskål, og at meny (i ei anna bygd et stykke unna oss), bruker å ha det. Da snudde ho helt på flisa, og lurte på hvordan den såg ut etc. Tåpelige menneske.

Sanney: Gratulerer med flotte resultater!! :)

Anarko sa for siden:

Det blir ikke før til helgen igjen at jeg går på spisskåljakt. Jeg er rimelig sikker på at de ikke har det på Rema da (handler stortsett alltid på Rema). Men skal på meny på bystasjonen og se der. Der må de jo ha det, så velassorterte som de er.
Måtte le av den historien der :D Den toppet kvelden for å si det slik ;)
Gleder meg veldig til fårikål! Det blir snadder!
Lurer på en ting da; om man lager med spisskål, er det slik at den ikke skal koke så lenge? Vanlig hodekål skal jo koke like lenge som kjøttet... Så, vet dere?

Catalina79 sa for siden:

Jeg har aldri lagd fårikål med spisskål, men leste at den ikke skal ha lang koketid og den heller mot sommerkål i oppførsel. Sommerkålen blir helt oppløst hvis man koker den like lenge som kjøttet. Så det er kanskje best å koke kjøttet først, og ha i kålen når det nærmer seg slutt?
Lykke til med å finne den berømte kålen. ;)

Anarko sa for siden:

Den berømte "ikkeeksisterende" kålen faktisk. Kan bli som jakten på atlantis det her skjønner jeg :)

Carisma sa for siden:

Alle innvandrer-forretnignene jeg har vært i har spisskål. Alltid :ja:

sistegang sa for siden:

Jeg slipper jakt på spisskål. For jeg spiser ikke fårikål. Gemalen blir alltid invitert til mora mi, når hun har det. Hun syns så synd på han, som har ei så håpløs kone.:p

Sistegang - godt det er flere enn meg som ikke spiser fårikål. Det eneste som er verre enn å spise fårikål, er å lukte på fårikål ;)

Skjønner ikke at det går ann å ikke like fårikål altså..

Jeg er litt lei av å jobbe. Har jobbet vanvittig mye de siste ukene. Jobbet 14 timer i går, og det kommer til å bli 12 timer i dag.

Fårikål er et mysterie for meg... Men så liker jeg ikke veldig godt kokte grønnsaker heller da, foretrekker dem ukokte. Og hvertfall ikke ihjelkokt!

Fysj, håper ikke du alltid jobber så mye Christine, kjenner jeg blir sliten bare av tanken!

vaskeklut sa for siden:

Jeg liker heller ikke fårikål! Men det er fordi jeg ikke liker sau/lam. Jeg liker i-kål jeg :D

Jobber ikke alltid så mye nei, men den siste måneden har det blitt veldig mye. Er forsåvidt like greit å jobbe lange dager da, når jeg uansett er i Stavanger og familien er i Bergen. Og det blir jo avspasering av det. Dessuten så har jeg en veldig spennende jobb. Men allikevel er det slitsomt med så mye jobbing. Hadde ikke gjort meg noe å gå hjem nå snart sånn som folk flest gjør.

Jeg liker forresten best i-kål. Liker kjøttet også, men kålen som er kokt i lammekraften er det beste.

Anarko sa for siden:

Jeg elsker fårikål :) men smaken er som baken... Jeg takler derimot ikke tunfisk på boks. Det er jammen meg ekkelt det! Kattemat!

Liker det også jeg.
Dessverre så liker jeg litt for mye mat litt for godt.. Men dette er jo sunne eksempler da.

Anarko sa for siden:

Jeg er så heldig at jeg er veldig glad i sunn mat :) Men så av og til så savner jeg f.eks. sushi (med ris), pasta og sånt... dagens opptur(er) er at jeg gjorde det bra på jobb, OG fant sukkerfri sjokolade på Rema! Cloetta! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.