< Tilbake til oversikten

Blodsukker og Pepsi max

Devana sa for siden:

Jeg har en egenkontroll av blodsukkeret pga insulinresistensen min og ser hvordan forandringene er etter at jeg begynte på ketolyse. Jeg har ligget på et blodsukker mellom 4.1-5.4 (4.1 fastende og 5.4 ca. 2 timer etter mat +-), men nå tok jeg blodsukkeret igjen og det lå på 6.6, og jeg har ikke spist på en stund, men drukket et halvt glass med Pepsi Max.
Jeg trodde ikke Pepsi Max kunne påvirke blodsukkeret? Noen tanker rundt hva det kan være? 6.6 er jo ikke svimlende høyt, men ganske høyt i forhold til at jeg ikke har spist på en god stund.

Nutta sa for siden:

oj! visste ikke at d påvirket blodsukkeret? høres skummelt ut!! Kanskje det er derfor jeg ikke går jevnt ned i vekt? Går veldig opp og ned når jg drikker mye max :P (jg har insulinresistens jg og)

Devana sa for siden:

Jeg ble også litt sjokkert faktisk, mener å ha lest at det ikke skal påvirke blodsukkeret, men kanskje det er hvis du drikker det sammen med mat...? Hmm...Ser fram til å høre hva andre sier. :)

unaturligslank sa for siden:

Har hørt at søtning kan påvirke blodsukkeret ja. Rett og slett fordi det smaker søtt mener jeg var begrunnelsen. Har håpt at det var feil, hehe.

Jeg er skikkelig pepsimaxiker! Har kuttet det nå i tilfelle det har negativ effekt på vekta, men har jo tenkt at jeg kan ta et glass nå og da når avhengigheten har sluppet taket. Da er vel det muligens ikke det så lurt likevel...

Hvis du tar flere blodsukkermålinger etter inntak av pepsi max må du gjerne legge ut resultatet!

Iflg denne tråden skal ikke pepsi max ha noe å si.

"Kan også legge til at aspertam, acesulfam K og sukralose er lovlige i en lavkarbodiett.
Tør ikke tenke på hvordan det skulle gått uten Cola Zero, da hadde jeg ikke vært å snakke til :DColajunkie:D"

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35968

Men man skal jo ikke ta alt for god fisk....

Nutta sa for siden:

Men jeg tenker.. hvorfor blir en sååå avhengig av max og zero? Jg er dønn avhengig, og jg kan ikke bare tillate meg litt. Det blir enten veldig mye - eller ingenting. Det blir som å si til en narkoman "du skal bare få en kosesprøyte på Lørdag" det går bare ikke :p og sånn er det med sukker og. Jg kan ikke bare tillate meg litt. Hvis jg først spiser sukker eller karbs så fråtser jeg. Ergo, det kan jo være at kroppen reagerer m blodsukkerstigning og sånt selv om det er godkjente søtningsstoffer? Og hvis en tenker seg om, så ser jeg jo bare overvektige som drikker mengder med pepsi max og zero (jg er en av de.. ) Er det en grunn til det? er det en sammenheng mellom light brus og overvekt? :confused:

Nå står jg i fare for å sette igang en stor diskusjon, mn jg tar sjansen likevel :eek:

Hamster59 sa for siden:

Hvordan kan sukralose/splenda være godkjent lavkarbo når den inneholder 99,5 g kh pr 100 g? Skjønner det ikke, men kommer uansett til å unngå det. Er fruktose også greit da, det har jo bare en halv kh mer enn sukralose?

TrillTrall sa for siden:

Sukralose består av sukkeralkoholer som ikke tas opp av kroppen. Fruktose er fruktsukker og tas i høyeste grad opp som rent sukker, det er da også den ene bestanddelen i rent sukker.

Hvorvidt sukkeralkoholer tas opp i tarmen eller ikke tror jeg er veldig individuelt, så jeg ville ikke gått ut fra at de ikke gjør det. Som regel fyker de igjennom kroppen hovedsakelig ufordøyd, men hva om man f.eks har forstoppelse og tarmene dermed får mer tid til å jobbe med de?

Jeg er prinsipielt i mot all form for sukker, kunstig og ekte. Hva jeg er i praksis er en annen sak...:p

Sivi sa for siden:

Jeg tror light-brus er verre enn vi aner. Ei på helsekosten sa at i USA forsker de nå på sammenhengen mellom ME og light-brus for de trodde det hadde en sammenheng. Selv lurer jeg på om jeg får "maur i beina" av Pepsi Max og skal fase ut dette fra kostholdet mitt.
En annen ting er at jeg kan drikke 1,5 l light-brus uten å måtte på do. Dersom jeg drikker 1,5 l vann så tisser jeg i ett sett!

Når det gjelder avhengighet så tror jeg dette har med de "svarte" brustypene å gjøre uansett om det er light eller ikke. Se bare hvor mange som er avhengige av Cola, Cola zero, Pepsi Max.....har aldri hørt om noen som har samme forhold til Villa, Sprite Zero eller Fanta f.eks.

Jeg tror absolutt det KAN være en sammenheng. Om trådstarter fortsetter å måle blodsukkeret sitt kan det jo være vi finner bevis for det om en stund:).

Enig med deg, alt eller ingenting, er fan av "narkoman-eksempelet" jeg og:D
Men jeg håååper jo at jeg når jeg er ferdig slanket skal kunne ta et lite kakestykke eller noe annet godt av og til uten å ta helt av. Får jobbe hardt med selvkontrollen før jeg kommer så langt!

Jeg mener forresten å huske at jeg så en reportasje om cola-drikker på tv (60 minutes?). Pepsi max var verre/mer avhengighetsskapende pga stoff som utløste aktivitet i belønningssenteret i hjernen, eller noe i den dur.
Uansett så vet man jo at koffein er avhengighetsskapende, og for meg som ikke får det fra andre kilder opplevdes det ekstra ille å slutte. Savner pepsi max litt om morgenen.

Man kan spekulere i om light-brus øker sulten, og får oss til å spise mer. Om den øker blodsukker og dermed fettlagring. En i tråden jeg la link til sa det bandt mye vann i kroppen hennes.

Men det kan også rett og slett være at vi har dårlige vaner fra lang tid tilbake. Vi har erstattet den vanlige brusen vi drakk før med lightbrus, men det hjelper ikke når vi ikke har funnet en lightvariant av all den andre dritten vi spiser, sjokolade, fastfood, etc etc.

Coladrikker skal visstnok ha negativ effekt på kaliumlagrene i kroppen, det kan stemme overens med mine blodprøver. Sikkert mye annet rart stoffene i brusen gjør også.

Nutta sa for siden:

Det tror jeg også!

Har erfart det samme som du. Jg går ikke på do i det heletatt når jg drikker max. Men drikker jeg vann, så kan jg fly på do i ett.

Hehe, jg har aldri hørt om noen som er avhengig av fanta ellr sprite zero jg heller. Er bare de svarte brustypene. Misstenker at det er tilsatt noe avhengighetsskapende jeg :(

barfor sa for siden:

Koffein :cool:

Nutta sa for siden:

Ja, det hadde jo vært spennende! vurderer å begynne å måle mitt også, for jeg er fryktelig nysjerig nå kjenner jg! :p mn må evnt kjøpe et sånt måleapparat. Så da må jg vente til lønning :o

Ja, ikke sant! det hadde vært fint å kunne kose seg innimellom med bare litt lissom :) ha et normalt forhold til kaker, brus osv. men akkurat nå, så kan jeg absoulutt ikke si litt. Ender alltid opp med en tredagers på sjokoladefylla. det er ikke bra!

Mhm.. jg drikker heller ikke kaffe ellr sånne ting. Og jg merker jg får hodepine når jg ikke drikker det en dag. Så da kjøper jg max likevel da, for å få fred. Kanskje litt dumt, men. Blir ofte sånn. Lettere å gi etter enn å kjempe.

Jg spiser definitivt mye mer når jg drikker brus ja.. så det kan nok stemme. Og er jg flink å drikker vann istedetfor brus, så kan jg til og med gå ned 1-2 skostørrelser :eek: det er helt sjukt!! Så jo, det du skrev der er jg sååå overbevist om!

Vurderer en kraftig avrusning :cool: hadde helt sikkert hatt veldig godt av det! Spesielt siden jg ikke får i meg vann i d heletatt. Og nyrene -og kroppen generelt har det ikke særlig godt uten tilstrekkelig inntak av vann.

Nutta sa for siden:

mhm! tenkte akkurat på det.. når jg skrev siste innlegg (iforhold max - og hodepine) det er kanskje så enkelt som det! :p

Sivi sa for siden:

Fin min del har jeg ikke sug etter kaffe så jeg synes det er så rart med suget etter Pepsi max. Skal bli spennende å høre mer om det virkelig gir deg blodsukkerstigning!

Lillemy71 sa for siden:

Hehehehe, tror det er mange som har samme holdning er gitt. :D

nellie sa for siden:

Det funker sikkert forskjellig på mange?

Jeg drikker mye Pepsi max i perioder. Også kan det gå lange perioder uten noe som helst. Også er det på`n igjen. Men det har ingenting med avhengighet eller et fysisk sug etter Pepsi å gjøre.. Bare underholdning.

Kanskje det er noe i kroppen min som gjør at jeg ikke blir avhengig av det? Jeg holder nemlig på på akkurat samme vis med kaffe. Masse i perioder også lange perioder uten, uten noe problemer.

Vet jo at noen som drikker kaffe får veldig abstinenser hvis de slutter.

Alle avhengige har godt av en avrusning, selv om det "bare" er brus det er snakk om. Meget god ide!

Lillemy71 sa for siden:

HER finner du gratis blodsukkermåler, kommer i løpet av 7-10 dager :D

Og ja jeg spiser også mer når jeg drikker lightbrus til maten har jeg merket i det siste. Ikke minst for det at jeg blir så fort sulten etter måltidet når jeg har brus til maten og jeg blir også sulten dersom jeg tar meg et glass for kos. Men nå er det nok, må bare kutte brusen. Skal heller prøve med hjemmelaget iste med Stevia dersom jeg må ha noe, MEN latten min (på soyamelk og espresso som ikke har så mye koffein som vanlig kaffe) får du aldri :D

Så heldig du er!:rolleyes::)
Hvor mye pepsi max er "mye" for deg?
Jeg kunne fint drikke 3 store flasker om dagen. Prøvde å ha litt oversikt den siste tiden før jeg sluttet og da drakk jeg mellom 3-6 liter pr. dag, drakk ikke vann. Det er jo absurde mengder så kanskje derfor det var ekstra vanskelig for meg?

Har tatt meg en halvliter nå og da etter at jeg sluttet, nå smaker det ikke like godt lenger...

Lillemy71 sa for siden:

Fant dette om sukkerfri brus på Wikipedia:

Dette er jo ikke noe fasitsvar (og kunstig søtning gir ikke nødvendigvis vektøktning), men det er jo studier som tyder på at kunstig søtning kan øke behovet for mer søtt, kan ødelegge kroppens insulirespons, kan øke apetitten og dermed økt matinntak osv. Det er vel ikke nok forskning til å konkludere med at sånn er det, men siden det er 1.sept og greier skal jeg på "kunstig-søtning-detox" fra og med i dag. Fra nå av er det kun stevia og sukrin som er tillat for min del.

www.nytimes.com/2008/02/05/health/nutrition/05symp.html?_r=1

Nutta sa for siden:

Så kult! da har jg bestilt en :D takk for tipset!!! :D

Nutta sa for siden:

Enig! Jg og slutter ... med en gang! :)

Lillemy71 sa for siden:

Og siden vi er i gang, fant dette om Cola Light. Regner med at forskjellene er ikke så store for cola zero og pepsi max heller:

blisstree.com/eat/drink-diet-coke-for-good-health-not-so-much/

Nå er det vel mange som vil argumentere med at litt kan ikke skade og sant nok - alt med måte, men jeg tror mange av oss drikker ikke litt i ny og ne men tømmer nedpå for vi er "junkier" :eek:

solihjerte sa for siden:

Er også en PM avhengig... Når jeg begynte på ketolyse i vår, sluttet jeg samtidig med PM, og jeg gikk ned en haug med kilo de to første ukene. Så jevnet det seg ut, men så begynte jeg å drikke light-brus igjen i sommer.

Nå prøver jeg atter en gang å kutte det ut. Men det med blodsukker var interessant. Jeg skal på jobb på fredag, der har vi bl.s utstyr. Tror jeg skal måle meg først, drikke en halv liter og måle igjen - bare for å sjekke.

Sant det der med overvektige og light-brus, jeg er absolutt en av de.

higgi sa for siden:

Jeg har liksom hørt litt både og...

Var så flink å slutte en lang periode.
Og hva skjedde? Joda vekta gikk sakte nedover.
Begynte og gå opp etter å ha ligget stabilt ei god stund.
Begynte å se på hva jeg hadde spist og drukket, og da var den eneste forskjellen jeg kunne se; at jeg hadde begynt med lightbrus.

Prøver tappert å slutte.
Men jeg er så avhengig... så søtt og godt å kose seg med!

Echo sa for siden:

Hmm, jeg mente jeg har lest flere steder at kroppen kunne "gjenkjenne" søtningsstoffet (aspartam) som sukker og dermed starte insulin produksjon som igjen gjør at du legger på deg. I såfall øker vel blodsukkeret også. Aner ikke hvor jeg har lest det, men jeg har vel egentlig tatt det som god fisk. "Eksperter" sier jo at du blir/kan bli mer sulten av pepsi max og da skulle man jo tro at det i såfall skjer noe med blodsukkeret.

Nutta sa for siden:

Nei, jg tror det er fåtallet som holder seg til bare litt. Jg klarer det iallefall ikke. Jg bøtter nedpå. Og da drikker jg absoulutt ikke vann. Da er det bare max for alle penga. Og siden jg både drikker en fire pk på kort tid + at jg røyker - såblir det fryktelig dyrt! Så det å slutte hjelper nok både på helsa og økonomien :)

Mye penger å spare ja! Jeg kjøpte vel 4 sånne 4-pack i uka, blir vel noe sånt som 800 kr i mnd det + pant, men den får man jo igjen.

Nutta sa for siden:

Ja, det er dyrt i lengda!

Alkazelters sa for siden:

Sukralose består ikke av sukkeralkoholer. Grunnen til at du kan spise litt splenda, er at en teskje splenda veier en tiendel av det en teskje sukker eller fruktose veier, men skal gi omtrent samme søtning. Det er ikke selve sukralosen som gir karbohydrater, men fyllmassen.

Snopsnoken sa for siden:

Stadig inntak av lightbrus gjør ikke akkurat noe positivt for tennene heller. Å drikke det daglig mellom måltidene er absolutt ikke å anbefale bare av den grunn. Men et glass eller to en og annen helg tar jeg virkelig med gos samvittighet.

TrillTrall sa for siden:

Du har helt rett og jeg legger meg langflat og takker for korrigering.

Borghild sa for siden:

Mulig det er individuelt, det påvirker ikke mitt blodsukker.

Sanney sa for siden:

tviler på det reagerer hos meg og, men jeg drikker ikke pepsi max, men cola zero. da jeg kom hjem fra jobb hadde jeg 6.9, nå en middag og et par glass zero senere var det 7.2... kan jo like gjerne være broccoligratengen som var årsaken.

Borghild sa for siden:

Jepp. Men det er jo ikke stor stigning etter et måltid. Jevnt og fint. :)

Devana sa for siden:

Her var det visst mye forskjellige erfaringer og meninger. :) Nå har jeg ikke testet det igjen, for jeg har vært for opptatt med mine nye forferdelige symptomer, rykninger, men jeg skal ta en liten test etter morgenblodsukkeret imorgen hvis jeg husker det. Jeg tror det er veldig individuelt hvordan kroppen reagerer, og det har kanskje litt å si om man har insulinresistens f.eks.

Borghild sa for siden:

Ja det er veldig individuelt, det er det som gjør det så vanskelig å råde. Kan bare snakke ut i fra egen erfaring.

Hvor lenge etter middagen målte du?

Vil forresten tro brusen har ulik effekt avhengig av om du drikker det på tom mage eller til måltider. Så om man måååå ta et glass er det sikkert bedre å ta det med litt fet mat og proteiner for å få ned GI.

Sanney sa for siden:

er vel en 2.5 timer siden jeg spiste. jeg tok et halvt glass til maten, og drukket 2 glass til siden det

Borealis sa for siden:

Det står at Sweet & Less påvirker blodsukkeret. Men Sweet & Less er aspartam OG sukrose i samme pakning.
Aspartam alene står oppført uten blodsukkerpåvirkning. :)

ada-emilie sa for siden:

Jeg synes det er mulig å holde seg unna pepsi max når jeg har kald farris med sitronsmak.
Jeg klarer å begrense meg til å kjøpe en halvliter pepsi max pr dag om jeg er streng. Det er nemlig når jeg kjøper med meg store flasker hjem at jeg drikker opp alt jeg har. Jeg føler meg bedre, mer klar, i hodet når jeg ikke drikker pepsi max.

Nutta sa for siden:

Etter at jeg drakk pepsi max, så gikk blodsukkeret mitt opp fra 6 til 8,5. Det vil si at det påvirker blodsukkeret mitt ... skummelt syns jg!

Olli123 sa for siden:

Det finnes ikke en eneste studie som sier at aspartam påvirker blodsukkeret, alle studiene som er gjort konkluderer rimelig greit med at det ikke har noen påvirkning. Hvis du mener at du kan bevise dette flere ganger Nutta så hadde jeg faktisk sendt en liten mail til en eller annen forsker for å skape litt revolusjon :P

Vi har diskutert pepsi max og aspartam ganske grundig her ;) forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34833&page=3

Carisma sa for siden:

Insulinresistente kan ha påvirkning på blodsukkeret, mens "normale" ikke trenger å ha det. Det er derfor synd at alle sånne tester tar "normale" som grunnlag, siden flere og flere er insulinresistente.

Forøvrig er det nå påvist at Lightbrus kan ha sammenheng med fortdilig fødsel, så endelig begynner de å se de negative effektene også!

Olli123 sa for siden:

Dette har vi diskutert før Carisma :P

ada-emilie sa for siden:

Er du insulinresistent Nutta?

Photobscura sa for siden:

Nå så jeg at Alkazeltsers allerede hadde svart deg, men vil bare tilføye at for at et søtstoff kan klassifiseres som sukkerakohol, så skal navnet sluttet på -ol. Som malititol, erytrithol, xylitol, etc. Det er forsåvidt noen merkenavn som kan forvirre, men slutter det med -ose så kan du være sikker på at det ikke er sukkeralkoholer. ;).
Sukralose er "klorbleket" (en forenkling) hvor kun det søte er igjen, skallet på en måte, derfor veier det også bare en tiendedel av sukker, men er like søtt.

Når jeg en sjelden gang drikker lettbrus (stort sett cola light eller zero, dersom jeg er VIRKELIG fyllesyk og litt tett i pappen :p) så får jeg stikking/prikking i kroppen. Ekkelt.

Nutta sa for siden:

Ja, jeg er insulinresistent ja. ...

Anwell sa for siden:

Da jeg proved atkins induksjon forste gangen da drakk jeg en boks med pepsi max hver dag. Paa to uker gikk jeg ned 2kg. Jeg sluttet pga universitets tur med studiumet mitt. Klarte selvfolgelig ikke begynne igjen med engang jeg kom hjem.

Men naar jeg endelig begynte igjen drakk jeg bare vann, og gronn te pluss litt kaffe. Gikk ned 6kg paa to uker. Eneste forskjell var pepsien, samme livstil, samme mat typer. Tror jeg kunne like godt haa drukket sukkerbrus.

Naa er jeg paa mitt tredje forsok, forhaapentlig mitt siste:)

Devana sa for siden:

Nå har jeg tatt en ny test, og blodsukkeret steg med ca. 1, altså fra 4.1-5.1, etter ett stort glass pepsi max. Jeg er insulinresistent, så det kan nok være derfor det stiger såpass av "ingenting". Men jeg føler at blodsukkeret mitt har vært veldig fint i det siste, varierer mellom 4-6, avhengig av måltider selvfølgelig. :)

Kanutten sa for siden:

Jeg drikker sjelden brus.. Jeg drakk mye pepsi tidligere, men fikk, som endel andre her nevner prikking og ubehag i kroppen. Når jeg nå skal skjeie ut drikker jeg dette vannet med pæresmak eller Bris. Ellers går det i vann eller rødvin.. :p Mest vann da, bare så det er sagt. :o

Lisbeth sa for siden:

Jeg bestilte meg en blodsukkertest her om dagen, og fikk den i går. I dag har jeg hatt en teste-dag, bare for nysgjerrighets skyld. Her er mine målinger:

09:30 - 4,8 på fastende mage
12:15 - 4,3 fremdeles uten å spise, men drakk to store glass Pepsi Max og en halvliter vann
12:30 - spiste frokost (tyrkisk yoghurt med hjemmelaget müsli, hermesetas og fun-saft) (8,5 kh - 78% fett)
13:15 - 5,3 en halv time etter at jeg var ferdig å spise
14:45 - 4,9 to timer etter mat
17:00 - Middag (karbonadedeig, løk, grønn paprika, rømme, fløte, salat og tomat) (5,9 kh - 66% fett)
17:45 - 6,9 en halv time etter mat
19:15 - 5,2 to timer etter mat
21:15 - Kveldsmat (3 fiberrik, skivet ost med pepperoni, grønn paprika) (8,8 kh - 60% fett)
22:00 - 5,7 en halv time etter mat
23:30 - 5,3 to timer etter mat

Totalt næringsinnhold: 23 g kh, 48 g protein, 69 g fett
I prosent: 10% kh, 21% protein, 69% fett

Pluss mye Pepsi max og vann gjennom hele dagen.

I følge disse målingene virker det ihvertfall ikke som om Pepsi max får mitt blodsukker til å stige :)

Kebabslasken sa for siden:

Vært i ketose snart i to uker, drar kjennsel på det med mindre tissing når jeg drikker light brus... Hmm, skeptisk!! Det er jo godt rett og slett!!

Hva med light saft, noen erfaringer??

AkiChan sa for siden:

Jeg har av og til lurt litt på om reaksjonene mange får av Aspartam i lettbrus kan ha noe med allergier å gjøre? Noen folk tåler jo ikke reker, andre tåler ikke katter, så har vi de av oss som ikke tåler sukker, og noen tåler ikke kunstig søtning...

Jeg vet ikke, men det virker ganske logisk på meg... I hodet mitt..

Lillemy71 sa for siden:

Tja det er jo mange som er allergiske mot aspartam og får f.eks hodepine og kvalme når de får i seg det, så det kan jo finnes andre reaksjoner også selvfølgelig.

Selv har jeg ikke målt blodsukker ifbm inntak av kunstige søtningsmidler, men hva nå enn som skjer i kroppen så trigger det ihvertfall sultfølelsen min. Jeg gikk en uke uten kunstig søtning (hverken i te/kaffe, brus, saft, syltetøy osv) og var veldig nøye med hva jeg spiste jeg ble sjelden noe særlig sulten. Så en dag tok jeg ved en feiltagelse en sukett i teen og tenkte at det kunne vel ikke være så farlig. Kun kort tid etter inntak av teen var jeg massivt sulten. Dagen etter drakk jeg en 1/2 l cola zero rett etter et måltid og helt riktig, kun kort tid etter var jeg ekstremt sulten og bare måtte ha mer mat.

Dette skjer ikke når jeg drikker vann eller iste søtet med stevia, så et eller annet skjer tydeligvis i kroppen min som trigger sultfølelsen. Hva det er, tja si det for kunstig søtning skal jo ikke gi blodsukkersvingninger i følge Diabetesforbundet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.