Har lyst på en kjapp middag i dag, og lurte på om dette er noe jeg kan spise:
Torskefilet Sandefjordsmør 280g
Innhold:
Torskefilet 71 %, vann, fløte, smør, løk, skummet melkepulver, stivelse, salt, persille, sitronskall, sitronkonsentrat, fiskepulver, krydderekstrakt, maltodekstrin, gjærekstrakt, druesukker, løkpulver, vegetabilsk olje og smøraroma. Saltinnhold: 0,5 %. Fisken er fanget i Atlanterhavet FAO27. Næringsverdi per 100g:
Energi 340kJ/80kcal, Protein 14 g, Karbohydrat 0,7 g hvoarv sukkerarter 0,1 g, Fett 2,5 g hvorav mettet fett 1,8 g, Kostfiber 0,6 g, Natrium 0,2.
Dette er altså en fryst pakke med torsk fra Findus. Huska jeg spiste disse en del på høykarbokostholdet mitt, og disse synes jeg er skikkelig gode.
Men er det ok i forhold til melkepulver og stivelse? Selv om karbohydratene er veldig få i denne pakka?
Skjønner, bare at jeg er ferdig på jobb klokka 18 i dag og skal videre kl 19.. Så har ca en time på meg til å komme meg hjem, spise litt og så reise... Men ville du heller anbefale meg å stikke innom ica og kjøpe ett par ferdig grilla kylling lår??
Rent bortsett fra at du sikkert ikke vil vite hva smøraroma er (det har neppe vært i nærheten av en ku for å si det sånn!) så er den grei den der med så lite karber. :)
Næringsverdi per 100g:
Energi 340kJ/80kcal, Protein 14 g, Karbohydrat 0,7 g hvoarv sukkerarter 0,1 g, Fett 2,5 g hvorav mettet fett 1,8 g, Kostfiber 0,6 g, Natrium 0,2.
Når jeg legger sammen næringsinnholdet kommer jeg bare til 19 gram tilsammen (protein 14 g, karbo 0,7 g, fett 2,5 g og kostfiber/natrium 0,8 g). Summen må jo bli 100 tilsammen. Så her har du kanskje regnet feil?
Det er nok en del vann også, ettersom det bare er 71% fisk, men nå ble jeg også litt forvirret, merker jeg, men jeg tror det er litt for tidlig på morran til å tenke :p.
Jeg skjønner ikke at en rett med Sandefjordsmør kan inneholde kun 2,5 % fett. Ikke mye ekte saker der i gården nei... men jeg ville også ha spist den i din situasjon. Kanskje du kan hive oppå en liten pakke smør på toppen?
Kjøtt og fisk generelt har for det meste et vanninnhold på cirka 70%, noe har sikkert en del lavere og noe kanskje litt høyere. Hvor stor del av menneskekroppen var vann igjen? Omtrent det samme. Så det er mye vann i alt kjøtt, og det har ingenting med at de sprøyter vann inn i det. Noe kjøtt har kanskje dette i tillegg, men det er en annen diskusjon.
Jeg ville forresten ikke hatt noe problem med å spise en slik rett. Mengden druesukker er så liten at jeg velger å ikke bry meg. På ketolyse må man dog holde orden på karbohydratene!
Nei, summen må IKKE bli 100. Jeg kan ikke si at jeg kommer på så mye kjøtt eller fisk (spekk, kanskje) som har så høy næringstetthet. Hverken kjøttdeig, laks, koteletter eller andre vanlige middagsalternativer er i nærheten av dette.
Skulle man regne ut energisammensetningen i prosent måtte det blitt 100.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.