Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle legge den her..
Lurer på om det er noen som har noen erfaringer med smerter i korsryggen?
Vet ikke hvor lenge jeg har hatt det sånn, men er hvertfall et par år siden jeg merket det for første gang. Det gjør ikke vondt hele tiden, men når noen er nær der så er det et rent helvete. Bare en liten lett berøring føles som at noen stikker fingre alt de orker inn i et blåmerke.
"Dra til legen da vel", tenker du sikkert nå, men det ble sjekket av legen en gang, da jeg bare nevnte det på en svangerskapskontroll.. og jeg må ærlig si at jeg heller føder en gang i måneden i ti år fremover enn å ha en lege i nærheten av det igjen:o
Kan ikke huske at det har skjedd noe spesielt hvor jeg har tenkt at NÅ skjedde det noe i ryggen.. Har skoliose, kanskje det kan være relatert til det? Det skal vel sitte mest øverst i ryggen.. Har ikke hatt noen ryggproblemer/smerter ellers, ikke engang når jeg gikk gravid, så må være noe spesielt med den korsryggen.
Kan det være skiveutglidning f.eks? Eller det hadde jeg kanskje kjent hele tiden og spesielt i dèt det skjedde?
Off stakkars deg.Hvis smertene utstråler ned beina så kan det være tegn på prolaps eller skiveutglidning ja.Men hvis det fortsetter er det greit å få en MR av ryggen.Du må være forsiktig med tunge løft..ellers er det jo kjempebra for ryggen å gå i ulendt terreng.
Håper du blir bra snart..god bedring til deg:klem:
Glemte å si at hvis en har prolaps så kjenner du det ikke hele tiden..det er gode perioder og vonde..osv..Men hvis det er såpass stor prolaps at det må operasjon til så er det ganske vondt så å si hele tiden..
Har laaang erfaring fra korsryggvondt - også kalt lumbago :) I de aller aller fleste tilfeller skyldes det muskulære plager, men det kan være greit å få det sjekket med en MR eller lignende.
Jeg hadde korsryggsmerter i flere mnd før de gikk over - og da kom utstrålingen til beina - og etterhvert diagnosen prolaps eller skiveutglidning.
Viser deg seg at det ikke er prolaps eller lignende, var jeg på ryggskole hos Spesialsykehuset for rehabilitering for ikke lenge siden og lærte mye bra. Er plagene muskulære - er det ingen fasitsvar. Skoliosen din KAN være en årsak til at musklene dine er "overarbeidet" og er låst i korsryggen. SSFR anbefalte at man prøver ut kiropraktor/fysioterapi, men gir det ingen effekt etter en 4-6 ganger, vil du mest sannsynlig ikke ha effekt. For min del er det eneste som avhjelper en god seng, og det å holde seg i lett aktivitet så mye som mulig. Statiske stillinger forverrer mine korsryggsmerter. Det å gå i skogen - litt ulendt på myke furuskogstier feks - med lange skritt slik at man strekker ut naturlig gjør underverker for min rygg :) Å vandre på betonggulv på kjøpesenter er døden for korsryggen min - så jeg er flink til å bruke gode joggesko/gåsko med mye demping.
Får du avklart at det ikke er noe annet enn muskulært kan det være greit å vite at disse smertene - enn så smertefulle de er - ikke er farlig. Du kan også få låsninger, og da gjelder det ihvertfall å komme seg ut å gå en tur - eller strekke mot der det låser seg - selv om dette gjør vondt.
Kroppen er robust og ryggen skal det faktisk SVÆRT mye til før du skader - men som sagt - disse smertene kan være så j... at man ikke ønsker å gjøre noe som forverrer det.
Har du en avdeling av Spesialsykehuset for rehabilitering i nærheten www.rehabs.no/docs/doc_2690/index.html - som er eksperter på denne typen plager - skaff deg en henvisning fra legen din og bestill en time. Jeg vil virkelig anbefale ryggskolen deres - jeg lærte at å holde seg i ro ikke er den optimale løsningen, og jeg har fått mindre smerter etter at jeg har overvunnet redselen for å trene og gå turer i skogen :)
Tror det ble litt bedre når jeg var flink til å trene styrke i en periode. Sikkert lurt å komme seg ut i skogen med staver og å trene core, uten å belaste korsryggen så altfor mye.
Har heldigvis aldri hatt andre problemer med ryggen, men brått en dag så smeller det vel.
Hatt masse vondt i ryggen etter at jeg ramla på glattisen, dunk rett i trappa med trappesatsen direkte på korsryggen, 18 år gammel! Trodde liksom aldri det skulle gå over med at jeg blir lett sliten i ryggen, men det har faktisk vært fraværende det siste halve året. Kan jo ha noe med at jeg er sånn ca 50 kg mindre også:p
De sier at vi som sliter med ryggproblemer har feil holdning og jobber feil med ryggen når vi jobber. Vi må huske på å beskytte ryggen når vi jobber, med f.eks å ikke bøye oss rett ned, men gå på huk, holde stabil rygg og mage ved å stabilisere kjerneområdet, etc. Det kan nok være en veldig fin ide å droppe legen for dette og heller gå til kiropraktor, da de kan hjelpe deg vesentlig mye bedre enn legen som sannsynligvis skriver en resept og henviser deg til fysio ;). Du kan også vurdere en naprapat. Det kan jo hende at dine ryggproblemer skyldes noe så banalt som at du er f.eks en halv cm lengre i det ene beinet enn det andre.
Jeg har skoliose og korsryggsmertene kan absolutt ha noe med dette å gjøre. Jeg hadde problemer med hele ryggen fra nakken og helt ned til baken. Jeg fikk god hjelp ved kiropraktikk og målrettet trening slik at jeg nå er nesten helt bra. :)
Kan anbefale å få en utreding enten på et ryggsenter eller ganske enkelt gå til en kiropraktor eller manuell terapaut (blanding mellom kiropraktikk og fyseotertapi.)
Har akkurat samme smertene. Husker jeg holdt på å svime av en gang jeg var til masasje i India. Han trykte fingrene inni to punkt i korsryggen og det var skikkelig vondt. Jeg gikk til en slags kiropraktor (husker ikke hva tittelen var). Han kombinerte iallefall massasje av muskler med kiropraktorknekking og akupunktur. Jeg hadde noen ryggvirvler som var skeive, eller noe sånt (husker ikke sånne fagord). Han mente at smertene kom av at musklene blir overbelastet ved at ryggen ikke er slik den skal være og at avfallsstoffer hoper seg opp i musklene istedefor å bli skylt ut av kroppen. Han er riktignok litt "alternativ". Men jeg er gangske sikker på at han visste hva han snakket om. Ryggen ble mye bedre!
Du har helt rett - i en del tilfeller for de som har korsryggsmerter er det fordi musklene står konstant "på". Man kan tenke seg en muskel som er i maks bruk - og så legge på litt ekstra - ikke rart den går i krampe og låser seg :) den får jo ALDRI slappet av! Jeg kan ligge i sengen i maks 8 timer - da MÅ jeg opp å gå litt.
I mitt tilfelle er det sannsynligvis blitt slik etter flere prolapser og to operasjoner. I praksis er det kommunikasjonen fra hjernen via nervene til musklene som har gått i stå - med en pc ville man reboote ;) - men dette er vanskelig når det gjelder muskulatur. En del har derfor svært god erfaring fra kiropraktisk behandling, fordi "knekkingen" som utføres vil i et øyeblikk "lamme" kommunikasjonen i nerven til musklene - og i en del tilfeller vil dette være nok til å gjenopprette normal funksjon. For andre - som meg - gir dette lettelse akkurat i det det knekker også er smertene tilbake igjen.
Naprapat er også et godt tips - men det kan gjøre j..... vondt... ofte trenger man færre behandlinger hos naprapat enn hos kiropraktor. Bare vær obs på at du ikke lures til å holde på med behandling så altfor lenge - SSR advarte mot at mange kastet penger ut vinduet når en behandling ikke virker etter en 5-6 ganger. Finn det som virker for DEG - prøv ut litt forskjellig. Som sagt tidligere - for meg er det aktivitet som teller. Jeg har også trent styrke - men kan ikke trene mage/rygg spesifikt for da er det full låsning, så jeg trener resten av kroppen istedet.
Dessuten har jeg nå akseptert at ryggsmerter er en del av hverdagen min, de er ikke farlige, og jeg har noen triks som kan avhjelpe når de er som verst. Ingen unnskyldning for meg for å ligge på sofaen med ryggvondt lengre hehe ;)
det synes jeg er et kjempegodt forslag - jeg har prøvd akupunktur og har noen gang effekt - andre ganger ikke - men det vet man jo ikke før man har prøvd ;)
Akupunktur hjalp meg. Men det var i kombinasjon med det andre da. Men akupunktur har jo en vitenskapelig bevist effekt på smerter. Selv om man ikke helt vitenskapelig kan vise hvordan det virker..
Fikk akupunktur av legen under graviditeten mot isasjsplager og da satt hun noen i korsryggen også. Men det skjedde bare en gang, for etter at hun "undersøkte" den så lar jeg hvertfall aldri henne røre den igjen. Følte meg sterkt krenka etter det:p føde uten bedøvelse er jo bare peanuts i forhold...
Gjør sikkert like vondt når noen andre skal undersøke den, men da kan jeg jo hvertfall leve i håpet om at det kan bli en smertefri opplevelse på forhånd.
Hadde vært gøy å dra til kraniosakralterapauten som fiksa opp i Emma sin KISS, nesten uten å ta på henne, også..
Hvordan har det gått med deg?? Er du blitt noe bedre?
Jeg var hos manuellputten min i går. Han gjorde de sedvanlige kopptuevridningene av kroppen min, masserte ryggen min samt manipulerte ryggsøylen fra øverst til nederst.
Han ba meg gjøre noen øvelser men han kjente på kroppen min og fant ut at korsryggen min er veldig stiv. Han masserte og manipulerte der også før han tok frem nåler.. Det er første gang jeg overhodet har fått akupunktur og vet ikke hva jeg skal forvente av det.
Det som skjedde var i allefall at jeg var svimmel deluxe da jeg gikk ut fra kontoret hans og at jeg fikk vondt i ryggen der han satt nålene. Hadde merkelig nok ikke vondt i det området han vridde meg omtrent helt rundt..(hadde følelsen av det..) MEN i dag føler jeg at korsryggen er smidigere! :heia: Samt at nå kan jeg snu meg rundt med å bare bevege overkroppen! Så jeg kommer til å be om nåler i neste uke også. :ja:
Har vel mer eller mindre funnet ut at det er pga skoliosen, så det er ikke så mye annet å gjøre enn å trene og håpe det holder seg vekk.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.