Fant altså en helt suveren oppskrift på chicken tikka masala for et par måneder siden, men har jo ikke laget den i det siste på grunn av dietten. Tenkte jeg bare skulle liste ingrediensene til å begynne med, så kan den jo fikses og endres litt på før jeg evt. legger ut instruksjoner. :)
Så, her har dere det:
Marinering:
Alt fra 3-7 kyllingfileter, avhengig av om man vil ha mer saus eller mer kjøtt. Jeg brukte en pakke på 1100 gram i denne versjonen av oppskriften.
300 g tyrkisk yoghurt.
1 ss ingefær, malt
2 ts spisskummen, malt
1 ts kanel, malt
2 ts chilipulver
2 ts pepper
Salt
Saus:
To bokser (400 g per boks) skivede/skrellede tomater (Landlord har færrest antall karber)
300 g créme fraiche (eller kremfløte; 250 g i den originale oppskriften)
3hvitløksfedd, finhakket
1 rød chili, finhakket (to i den originale oppskriften)
2 ts paprikapulver
Oppskrift:
Bland alle ingrediensene til marineringen godt i en stor bolle; alle kyllingbitene skal være dekket av sausen. Dekk over bollen, sett den i kjøleskapet og la stå over natten (man trenger ikke la den stå over natten; kan godt blandes et par timer før steking, det gjør jeg).
Dagen etter/et par timer senere: gjennomstek kyllingbitene på middels-høy varme. Fortsett med oppskriften mens det steker:
Smelt ghi'en/"clarified butter" på middels varme. Sauté så hvitløken og den røde chilien til det dufter. Bland inn spisskummenet, paprikapulveret og en liten klype salt, og sauté i et til to minutter til; blandingen skal tykne bittelittegranne.
Tøm oppi boksen med de skrellede/skivede/hakkede tomatene, bland godt og la det stå og putre på lav-middels varme i 10-15 minutter (sausen skal tykne i denne tiden). Ha så kyllingblandingen og crème fraîche'en (eller kremfløten) oppi sausen (eller motsatt; saus og kremfløte oppi kyllingblandingen), og la hele blandingen stå og putre i cirka 10 minutter til, slik at sausen får tykne til litt mer og slik at kyllingen blir gjennomvarmet.
NYT! Jeg spiser det med både blomkål og brokkoli, og ut av blandingen med 1100 gram kylling ble det cirka 5 (eller 6 litt mindre; de er ganske mektige) porsjoner.
Næringsinnhold på hele oppskriften (totalt cirka 2080 gram, derav 1100 gram kylling):
TIPS! Jeg brukte alt av krydder fra glass, så jeg tror (om jeg ikke tar helt feil) at karbene reduseres om man kjøper f.eks. hele kanelstenger og maler/knuser dem til krydder selv.
Jeg har laget chicken tikka masala flere ganger, men alltid brukt tyrkisk yoghurt, den har litt mindre karber, og den er mye feitere, og jeg lover deg, det blir MYE MYE MYE bedre! :D.
Men det passer nok ikke på induksjonen på Atkins, da, med mindre du er ferdig med den.
Hei sjøl! :D
Du bomma nok på creme fraichen, om jeg ikke husker feil så inneholder den 2,7 gr kh pr 100 (det står feil i matvaretabellen, eller det har i hvert fall gjort det før), så det blir ikke 4, men 6,75 ;). Sist jeg kjøpte gresk yoghurt, så mener jeg den inneholdt 4 eller 4,5 gr kh pr 100, så 11 er nok ganske så riktig. Når det kommer til hvitløk, så har jeg alltid bare regnet ett gram kh pr fedd, ingefær har faktisk 17 gr kh pr 100 gr, så en ss revet ingefær vil inneholde ca 0,3 gr kh, men igjen, marginalt. På indiske retter har jeg pleid å beregne 1 gr kh for alt krydderet, for safing ;). Tomater på boks varierer veldig, så der må man nesten se på boksen.
Men retten inneholder i alle fall rett i underkant av 30 gram kh tilsammen. Helt greit med andre ord, jeg vet ikke hvor mange porsjoner det er tilsammen, men tipper 3-4, så denne går, men ikke på Atkins Induksjon, da.
Høres jo bra ut det da - er i 4./5. uka men jeg forlenget induksjonen litt, så jeg begynte med cirka. 25 g kh i dag. ;) Med andre ord må jeg vente en liten stund enda, hehe. :p
Men forresten! En ting jeg skulle si er at - og dette er vel personlig preferanse, avhengig av hvor mye saus man vil ha: det blir ofte veeeeeeldig mye saus til overs når man har spist opp kyllingen, så jeg ville anbefalt kanskje 5-6 fileter istedenfor 3-4. Det som er så bra med den erstatningen er at sausen er såpass sterk, så man føler ikke at man er "økonomisk" med den, og da får man jo flere middager ut av det. :D
Legger til en notat med det senere når jeg redigerer inn oppskriften - og så bør vel tråden kanskje flyttes til middagsretter? :)
Gleder meg til å prøve denne, muligens allerede til uka :sikle:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.