Moogie sa for siden:
Noen som vil dele oppskrift på en knakkende god salatdressing? Hva liker du å ha over salaten? og hvordan?
Moogie sa for siden:
Noen som vil dele oppskrift på en knakkende god salatdressing? Hva liker du å ha over salaten? og hvordan?
Moogie sa for siden:
hm... ingen som vil dele?
Rin sa for siden:
Hvis du bruker "søk i dette forumet"-funksjonen her i oppskriftsdelen, finner du mange tråder om dressing. :) ("søk i dette forumet" finner du til høyre rett over trådoversikten - ikke like langt oppe som den vanlige "søk"-linken)
Moogie sa for siden:
søk funksjonen fungerer ikke noe godt, sysn jeg. Også er det greit å høre hva andre syns enn å bare lese oppskrifter. Er det virkelig ingen som orsker å dele av sine erfaringer og preferanser utenom å referere til søkefunksjonen? :confused:
Queen of Wands sa for siden:
Det kan være at det er en del som ikke bruker dressing? Jeg bruker det aldri, er for lat til å lage. ;) Pleier å bruke litt ost, f.eks. kremost eller feta (da heller jeg også på litt olje), og noen ganger bruker jeg rømme. Hvis jeg har egg i salaten pleier jeg å bruke bløtkokte, så da fungerer det som dressing. Så pleier jeg å ha på litt krydder, provence eller pepperblanding. Som regel er salat frokost og lunsjmat hos meg og da er det tida som teller. :)
Kanutten sa for siden:
Creme Fraiche med litt sitron, splenda og litt lake fra hermetiske rødbeter.. :sikle: Det blir en rååååsa søtsyrlig dressing! :sikle:
nellie sa for siden:
Bruker alltid ferdigdressing, jeg..
Hamburgerdressing fra Fader Martin og Hvitløksdressing fra Salatmestern
Supera sa for siden:
Jeg har ikke funnet en eneste kjøpedressing jeg liker. Jeg ender som regel med å helle over litt olje, eller pesto med litt olje/CF. Av og til bruker jeg bare rester av middagssausen. Min middagssaus er som regel CF + baconfett + krydder.
Imp sa for siden:
Denne tror jeg at jeg fant her inne, men husker ikke hvor. Veldig god er den i alle fall, og det blir aldri noe igjen dersom vi har gjester..
1 rømme (eller creme fraiche)
2 hvitløkfedd finhakkes
2 ss sitronsaft
1 ss basilikum
2 ss majones
Salt og pepper
Blandes, og spises.
Men nå har vi hatt denne så mye at jeg har rett og slett gått lei. Har gått over til å blande olje og eddik i salaten istedet, hvis jeg lager stor salat tar jeg tre ss av hver, ellers litt mindre. Da blir salaten passe syrlig og god syns jeg.
nellie sa for siden:
Også pleier jeg å blande ut seterrømme med olivenolje og ha sitron, hakket løk og hvitløk i. Også salt og pepper da.
Moogie sa for siden:
ååå! her var det mange tips :) takk!
Div. rømmedressinger høres nam-nam ut! Men det blir jo bare når vi spiser salat hjemme. Får jo ikke ta rømmedressing i matboksen i vesken på jobb/skole liskom. Blir jo dårlig i varmen. Må prøve meg på eksperimentere med oljedressinger.
Imp sa for siden:
Det gikk greit for meg å ta med rømmedressing i en liten boks på jobben. Dro hjemmefra ca kvart over syv, lunsj kl. 11, den lå ikke i kjøleskapet og ble ikke dårlig.
Hervander sa for siden:
Superenkel "Thousand Island"
1 småbeger lettrømme (de der i 4-pakning)
1 teskje sambal oelek (chilipasta)
Rør rundt og servèr! Enklere blir det ikke.
Jeg pleide å lage denne dressingen masse for noen år siden. Brukte Santa Maria sambal oelek.
Sambal oelek inneholder nesten all den basisen man trenger å tilsette rømme for å få en god dressing, altså salt, syre, sødme og styrke. Sambal er ikke tilsatt sukker (men litt stivelse). Chilipepperen i seg selv gir litt sødmefølelse.
Synes du dressingen er for tam/smakløs, så tilsett mer sambal oelek, litt hvitløk og/eller litt grillkrydder (pass på saltet).
Augustina sa for siden:
Karridressing:
Rømme/CF, litt majones, karrikrydder og litt sukrin etter smak. Kan også ha litt sitronsaft i om man ønsker den litt syrligere og bittelitt dijonsennep. Superenkelt og godt :)
Pestodressing:
Pesto er også godt å blande med rømme/CF forresten, om man liker pesto da ;)
Jeg syns også det er godt å blande kjøttsaus (f.eks når jeg varmer opp ferdiggrillet kylling) med rømme. Hmmm....
Lullen sa for siden:
Denne skal jeg lage idag :)
lifejack sa for siden:
Har en olivenolje med "hvitløkssmak". Pleier å blande denne med litt majones = hvitløksdressing:D
Seba-stina sa for siden:
Min favoritt er hjemmelaget hvitløksdressing:
:nam:
Yrla sa for siden:
jeg bruker tahini
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.