< Tilbake til oversikten

Flere som har vært på sopptur?

Imp sa for siden:

Vi var i skogen i går og det bugner av sopp nå. Vi fant 6 liter trompetkantarell, og i tillegg noe kantarell, fåresopp og østerssopp. Lurer på å dra med meg gubben en tur til i dag! Hadde vi ikke hatt med ungene hadde det nok blitt funnet mye mer, men det får vi ta til senere år.

Fant forresten noe sjampinjong også, men dessverre var det av den giftige typen.

nellie sa for siden:

Har hørt at det er helt villt med sopp i år. Er vel det flotte sommerværet som har fått dem til å gro:p
En kollega av meg var ute og plukka 7 kg kantarell i går formiddag.

Borghild sa for siden:

Så langt har jeg plukket 32 liter med kantarell, og drar ut en tur i dag også. Holder meg til den sorten da det er så langt til soppkontrollen og så lite flink selv. :D

Kitt sa for siden:

Er desverre for lite flink med sopp til å tørre å gå alene å plukke. Annet enn kantarell, da, den kjenner selv jeg igjen!:D
Må få venninnen min med med ut i skogen. Nå skal det være fint, tørt vær en uke, så kanskje.......

Borghild sa for siden:

Prøv Kitt, ta med "matpakke" og noe varmt å drikke. Kjempe kos. God tur om du /dere går. :D

Imp sa for siden:

Tørt vær en uke? Åh, det hadde vært nydelig...har fått min dose med regn jeg nå altså.

Heldige dere som finner så mye kantarell. 32 liter er jo helt fantastisk!

Men jeg syns faktisk ikke kantarell er den beste soppen. Syns den har en litt besk smak..men ikke mer enn at jeg syns den er god altså. ;)
Syns trompetkantarellen er mye bedre. Har noen smakt parasollsopp forresten? Det er den beste soppen jeg noengang har smakt...den smakte som stekt egg og bacon, helt himmelsk.

Plukket mye steinsopp før, men jeg er gått lei av den, den er alltid så full av mark...

Borghild sa for siden:

Plukket en del piggsopp før, men de jeg finner i år er ikke pene. Alt annet holder jeg meg borte fra, er ikke flink nok til å se forskjell. :p

Ethewia sa for siden:

Ei venninne og jeg har tenkt oss i skauen for å plukke sopp snart. Men vi har null peiling på hva som er spiselig eller ei. Jeg tenker strategien blir å ta det vi ser, mer eller mindre. Men kan alt ligge sammen, altså vanlig sopp og eventuell giftig sopp, uten at det skader den spiselige soppen?

(Har selvsagt ikke tenkt til å spise den giftige soppen, men tror det blir enklere å sortere når vi har kommet hjem.)

blåbær sa for siden:

Nei, de bør ikke ligge sammen! Ta heller med en soppbok :) Kan du noen sorter, kan det være greit å begynne med dem.

Ethewia sa for siden:

Ok. Har ingen soppbok, så jeg får heller pugge litt på forhånd, og eventuelt ta med noe ekstra jeg kan ha den tvilsomme soppen i. :)

Imp sa for siden:

Ethewia, her er et tips. Lær deg disse:

Kantarell
Trompetkantarell
Lys piggsopp
Steinsopp

Orker du å prøve å huske flere, kan disse anbefales:

Fåresopp
Matblekksopp
Furumatriske
Granmatriske

Ellers får du kjøpt enkle soppbøker som retter seg mot nybegynnere og som tar for seg sopper som er enkle å artsbestemme og smaker godt.

Imp sa for siden:

Forresten, søndag er soppens dag! Da er det markeringer mange steder i landet, og soppkontrollører vil være tilgjengelige, sjekk info der du bor. Da kan du bare ta med soppen til en kontrollør, da er du helt sikker. Det er en god anledning for deg som nybegynner! :D

Ethewia sa for siden:

Ojoj, her kommer jo infoen bare flyvende av seg selv. Nesten i alle fall. :p Tusen takk! :D

Jeg tror jeg holder meg til de fire første i utgangspunktet. Men en klisterhjerne som min (type ikke-fungerende), så er det greit å begrense seg slik at alt ikke blir tullball, hehe.

Soppens dag? Hehe, herlig. Jeg visste ikke det fantes noe slikt. Det høres ut som en riktig koselig dag, sånn egentlig. Takk for tips i alle fall, skal absolutt vurdere å besøke en slik kontrollør. :)

-marie- sa for siden:

Trompetkantarell? Mener du da traktkantarell? :o Sorry, jeg kjenner bare vanlig, oransje kantarell og traktkantarell skjønner du...

Imp sa for siden:

Nei, trompetkantarell og traktkantarell er to forskjellige sopper. Skjønt de er like i konsistens og litt i utseende. Men det virker ikke som om dette er alment kjent, når jeg søker etter bilder er det stort sett bare bilder av trompetkantarell som kommer opp, uansett.

Trompetkantarellen er litt gulere på stilken enn trakten (forkorter litt heretter). Trakten er mørkere, mer grå, og vokser dypere ned enn trompeten. Tror også den er litt vanskeligere å få øye på, lurer også på om den er litt senere ute.

Omtrent slik ser trakten ut.

Her er trompeten.

Som dere ser så er trakten mørkere og har ikke den gulfargen. Mønsteret på undersiden er det samme, og dere ser at det går litt nedover stammen - det er kjennetegnet på en kantarell.

-marie- sa for siden:

Ojsann, det vil si at jeg hele tiden har trodd at jeg har plukket traktkantarell, mens i realiteten er det en trompetkantarell :eek: Liker ikke tanken på at jeg har plukket feil, selv om begge er gode...

Supera sa for siden:

Jeg tør ikke... Men kanskje hvis jeg hadde hatt soppbok - noe jeg ikke har. Det er godt med sopp!

Ethewia sa for siden:

Ja, dagens tur ble en total fiasko hva sopplukking angår. Fangst: 1 sopp. :p

Det hele begynte i grunn ganske dårlig. Verken jeg eller venninna mi hadde forberedt oss noe særlig, vi hadde begge glemt å finne ut om sopptypene. Men vi gikk på nett sammen, og fant info om det, venninna mi tegna faktisk soppene også. Men jammen så glemte vi ikke arket med infoen hjemme. Dette er erketypisk oss, så vi lo bare av det da vi fant det ut. Vi gikk derfor etter husk, og endte opp med noen sopper, hun fant fire, jeg fant da én. Det viste seg da vi kom hjem at det ikke var noen av de fire vi var ute etter, så ja, en særdeles lite kontruktiv sopptur. Men gøy var det, og det er vel det viktigste. :)

blucher sa for siden:

Har vært på flere soppturer i det siste, jeg også.
Har blitt litt kantarell, steinsopp, skrubb, piggsopp og fåresopp. Mest det første og siste. Har ikke lært meg stort flere, jeg. Skulle gjerne lært mer om risker.
Steker soppen og koker den inn i kremfløte - nam!
Sist ble det såpass mye fåresopp at jeg frøs ned mange poser etter at jeg hadde kokt ut vannet. Det blir fint å ha utover vinteren! Hvis jeg bare husker å ta opp...

mallilen sa for siden:

Jeg har gitt opp å plukke noe annet enn vanlig kantarell, jeg. Uansett hvor smått og fint både steinsopp, rød/brunskrubb, piggsopp osv står, så er de uten unntak ALLTID fulle av mark spyyy

Heldig er jeg nok, ettersom jeg kan gå rett bak huset her og plukke kantareller sånn ca annenhver dag, og ha mer enn nok til to måltider. Fine hestebeitet mitt :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.