< Tilbake til oversikten

Åhh, nedtur ...

Lindaplinda sa for siden:

Nå føler jeg bare at jeg ikke får noen fremgang.. blæh. Har gått på lavkarbo/ketolyse i 2,5 uke, og nå har ikke vekta rikket seg på en uke:( Kanskje det ikke er dietten for meg dette? Jeg tror jeg gjør det meste riktig.. eneste jeg ikke har tatt er vitaminer, men begynte å ta tran idag.

Lever på max 18kh om dagen.. får vel begynne å skrive matdagbok vel.

Er det andre her som går på ketolyse som gikk ned lite i begynnelsen?

Fjasnissen sa for siden:

Hmmmm..... du sier du gjør det meste riktig. Er det bare vitaminene du ikke tar som faller utenom "alt"?

Ser du sier du ikke går over 18 gram karbo om dagen. Nå skal man vel strengt tatt ligge under 15 som kvinne (hvis man følger ketolysekuren), men jeg ser du har filosofi: ketolyse'ish.

Ikke alle går like fort ned på denne kuren. Og noen får full stopp i nedgangen etter noen uker (noen etter 2, og jeg fikk den i sjette uka). Prøv å holde deg under 15 gram karbo, få i deg nok fett og vann, og hold ut litt til. :)

marjusen sa for siden:

Du har jo gått ned 1,5 kg i snitt på uka. Det er jo KJEMPE bra!!! Ikke alle går ned 5-10 kg første ukene. Kroppen din kan bruke opptil 4-6 uker før den forbrenner fett riktig.

Du må være veldig mye mer tålmodig. Det finnes tusenvis av like innlegg inne her. Det legges ut nesten daglige innlegg hvor folk er utålmodige fordi dem ikke har gått ned.

Gi det litt tid. Dette er en livsstilsendring, ikke noe som skal skje på 0 komma niks!!!!

Marius

Ja, jeg er (som sagt tidligere het et sted) nok litt merkelig på det området at jeg synes det er fryktlig tiltak å veie all maten.. derfor vet jeg ikke helt hvor mye jeg får i meg. Men jeg spiser derimot ikke mat med mer enn 3g kh per 100g, og da begrenser det seg jo hvor mye jeg får i meg iløpet av en dag. Det hender jeg veier et måltid totalt, og jeg ligger nok vanligvis på rundt 150-250g mat per måltid 3 ganger daglig, og da er det som regel et kjøttprodukt blant det som har mindre enn 3g kh per 100g i seg. Så totalt kh iløpet av en dag er nok sjelden over 15kh, men jeg har bare tatt utgangspunkt i hva det max blir.

Tusen takk for svar da:) Jeg blir så fort utålmodig, og er så redd for at dette ikke skal gå rette veien også når det har gått så bra for så mange.

Charlott sa for siden:

Strengt tatt går du ikke på Ketolyse, men på selvkomponert ;)
Hva med å følge oppskrifter etc i Ketolysebokaen periode?

Tusen takk for svar:) Trenger en liten wakeup-call.. he he. Jeg er utålmodigheten selv når det kommer til vekttap og trening:o

Den tickeren min er litt misvisende, for den runder av til hele tall.. så totalt er det vel 2,5kg. Men jeg er jo fornøyd med det altså:)

Ser det er mange som klager ja.. men takk og lov for dere som tar dere tid til å svare og få humøret og motet opp igjen!!

Jeg har vært i ketose i snart 2 uker da, og har lest boka boka og fått mye tips derfra selvfølgelig.

Hva er det jeg gjør feil i forhold til å følge ketolysen da?

Gerd sa for siden:

Du bør ta tablettene.
Du bør være sikker på at du får i deg nok varierte grønnsaker. La mesteparten av karbekvota bestå av grønnsaker.
Kroppen trenger de vitaminer, mineraler og ezymer grønnsaker gir for å fungere og forbrenne optimalt.
Nok vann.

Charlott sa for siden:

Litt kønete formulert av meg, slett ikke umulig at du ikke gjør det så feil i forhold til Ketolyse, men om du ikke veier noe blir det vel litt tilfeldig?

Hvordan ser en vanlig dagsmeny ut for deg?

Jeg setter bare pris på at du vil hjelpe jeg altså, så jeg tok ikke det feil:)

En dagsmeny kan bestå av:
Frokost: Alltid to hele egg med litt variert til. F.eks ost og skinke, bacon, spinat, brie, westfalerskinke.

Lunsj/middag: Som regel salat som består av kinakål og agurk som basis. Tilsetter f.eks det ovenfor -spinat og bacon. og det går også mye i kylling, reker, avocado, feta og oliven. LIker å variere litt. Idag ble det kylling, avocado, salaten med rømmedressing som veide tilsammen litt over 200g. Eller en halv boks cc m/kanel.

Som varmtmåltid (middag) varierer jeg div kjøttprodukter med blomkål og brokkoli og kanskje litt seterrømme og meierismør til. Ellers gratinerer jeg ofte blomkål og brokkoli sammen med f.eks kylling. Igår spiste jeg noen kvaster med blomkål og brokkoli sammen med ost, skinke og et kokt egg.

Middag/kvelds: Noen ganger tar jeg bare en halv boks med cc m/kanel. Andre ganger lager jeg et varmtmåltid av det ovenfor, og andre ganger blir det en salatvarian som ovenfor:)

Ellers drikker jeg mye vann (over 3L om dagen), men drikker også to moccaer av min variant som har ca 1g kh per glass.

Ja, de vitaminene skal jeg kjøpe inn når lønninga kommer neste gang:)

Grønnsaker spiser jeg stort sett til hvert måltid.. et unntak kan være til frokosten. Men ofte tilsetter jeg spinat der. Eller når jeg bare tar litt cc hvis jeg har dårlig tid.

Gerd sa for siden:

Velg grønnsaker med næring.

Salatblader og agurk er omtrent næringsløst og mest vann :ja: Greit nok som "vomfyll"
Hva med paprika, tomater, løk, squash, aubergine osv osv...
Man kan spise grønnsaker som vokser over jorden. + litt løk

Hva er fettkildene dine? Syns det virker som lite fett jeg....

marjusen sa for siden:

Jeg mener det ser ut som du spiser variert og fint jeg. Ville gitt det en uke eller to til. Det er jo ikke noe som må skje over natta. Det kan bli at du stresser enda mer om du skal tenke enda mer på maten nå. Og stress kan være en stor partystopper.

Prøv å slapp av. Spis variert med grønnsaker og legg deg på rundt 15 KH om dagen. Drikk mye vann og kos deg.

Velg de grønnsakene du synes smaker best, prøv å nyt maten og slapp litt av. Ikke tenkt så veldig mye de neste dagene om du klarer det, så skal jeg love deg at du ser kiloene begynner å tusle litt til.

Jeg mener værtfall du ikke skal stresse for mye nå etter så kort tid.

Marius

Charlott sa for siden:

Hvor er fettet ditt? Når jeg hadde best nedgang på ketolyse lå jeg opp mot 200 gr fett pr dag, dèt er mye fett det! :D Rart å skulle dytte innpå så mye fett, strider bittelitt mot hva man lærte før kan man si ;)

marjusen sa for siden:

Hun skriver jo at hun spiser bacon, ost og skinke til frokost, det er jo en del fett.

Middag spiser hun kjøtt som kan være bra med fett, bacon her også. Avokado og rømmedressing har masse fett.

Og kvelds bruker hun rester.

Er jo masse fett her spør du meg men:)

plastbox sa for siden:

Først og fremst, mange opplever at vektnedgangen går litt i rykk og napp. Antagelig har du aldri før i ditt liv fått i deg nok proteiner til å vedlikeholde musklene kroppen faktisk vil du skal ha, så for nye lavkarbere er det viktig å ha i bakhodet at de ofte legger på seg litt muskler i starten -selv uten trening. Viktigste er å se på hvor mye vekt du har tapt totalt, gjerne regne ut gjennomsnittet per uke. Vekta kan stoppe eller øke litt én uke (gjerne i forbindelse med menstrasjon, vannlagring etter salt mat, osv.), for så å rase ned 3kg neste uke. Snittet er dog det som teller, og der ligger du da sannelig godt ann? :D

Beste rådet jeg kan gi deg er å ikke tenke på dette som en slankekur! Du har endret noe i livet ditt, du gir kroppen for første gang det den faktisk trenger for å være sunn og frisk. Vektnedgang er bare en heldig bieffekt, langt viktigere er faktisk energinivå, konsentrasjonsevne, grovt redusert sjanse for livsstilssykdommer (diabetes, hjerte-/karsykdommer, kreft, PCOS.. listen er lang som et vondt år!).

Så slapp av, nyt den fantastiske, rike, nydelige maten og gled deg over at helsa di er på vei til å bli bedre enn noen gang! At vekta dropper er selvsagt gøy det også, men prøv å se på det som et ekstra pluss fremfor hovedgrunnen til å leve lavkarbo-style! :D

Lykke til videre!

Charlott sa for siden:

Det hadde på langt nær vært nok om jeg vil ned i vekt ;) Om hun ikke spiser absurde mengder naturligvis.... Se for deg 150- 200 gr fett, det er hadde blitt uhyggelig mye ost og bacon :o
Var heller ikke ment som kritikk, bare et tips om en ting hun muligens kan kikke litt på?

Nerthus sa for siden:

Masse gode råd her - Gerd er eksperten på ketolyse - les og lær!

Jeg synes du er vel utålmodig etter bare et par uker - "kanskje dette ikke er veien for meg?". Ikke heng deg opp i historiene om de som lykkes med en gang og raser ned i vekt - FLERTALLET av oss har jobbet hardt for å få dette til, og det TAR TID!!! 2-8 uker tar det før kroppen lærer seg fettforbrenning ordentlig.

Jeg anbefaler også å følge et strikt opplegg som ketolyse istedet for å gjøre din egen variant - det kan du heller gjøre om noen mnd når du har lært deg metoden, sett hvordan kroppen din reagerer osv.

Skjønner det er slitsomt med å veie og måle all maten - men om du skulle nådd et annet mål som ikke har med vekt og mat å gjøre - hvordan ville du gjort det da? Du ville satt opp det du må gjøre for å nå målet - og deretter fulgt dette fram til målet, du ville ikke gjort noe, utelatt andre ting osv.

Å endre kosthold betinger planlegging, innhenting av kunnskap og utprøving. Bruk denne tiden i starten - så slipper du senere! Vei og mål i TO dager - og se hvordan du ligger an, da er det så utrolig mye lettere for deg å justere kostholdet ditt ihht den retning du følger om du ikke oppnår resultater :)

Det er to ting du trenger å ha for å leve lavkarbo - FETT og TÅLMODIGHET!

Hold ut - det er absolutt verdt det ;)

Rin sa for siden:

Først og fremst: Du har på ingen måte gått ned lite. De som går ned flere kilo den første tiden er de som har masse vann i kroppen fra før, det er ofte de som er 20 kg eller mer over normalvekt. :cool:

2,5 uker er iiiingenting. Som noen andre påpekte, du har allerede et snitt på over -1 kg i uka. Virker det realistisk å skulle gå ned fortere enn det, da? :o

Photobscura sa for siden:

Å begrense seg til matvarer som ligger under tre gr kh gir vel ikke så mye mening. Bare brokkoli (som etter min gane er av kremen av grønnsaker) har 3,5 gr kh pr 100 gram. Så lenge det er snakk om overjordiske grønnsaker, så synes jeg ikke det har noe for seg å har et sånt øvre tall.
Ellers er jeg enig med de over her. Det er folk som har hatt månedslange platåer, men likevel fortsatt nettopp av helseffektene det gir. Og hva er alternativet, egentlig? :o.

marjusen sa for siden:

Neida, og det er faktisk godt mulig hun her også må øke fettmengden. Men jeg ville ikke stressa så mye med det nå etter så kort tid. Hun har jo faktsik gått ned litt over 1 kilo i snitt i uka, og det er jo veldig bra.

Så jeg mener værtfall at ettersom hun er så stressa som hun gir uttrykk for her så er det greit å heller kose seg med maten nå, for hun får faktisk i seg en del fett.

Det er greit å konse om KH de første 1-2 månedene, og funker det greit da er det jo bare topp. Er det ingen vektnedgang etter 2 måneder kan hun heller begynne å se på fett og proteinmengden.

Dette er værfall min mening, og jeg tror stress er en stor partystopper for mange, som gjør at kroppen tviholder på grammene.

Og hun har jo hatt ett flott vekttap allerede, så dette tror jeg løsner med litt tålmodighet og litt ro

Marius

Charlott sa for siden:

Helt i orden, Marjusen ;)

Bare ga et tips som fungerte for meg, thats it :)

Her var det utrolig mange fine svar.. TUUUSEN TAKK!!:) Går litt bedre med tankegangen idag.. har følt at energien er mer tilbake, selv om det ikke synes på vekta :) Hadde uanz en svært tung dag igår siden jeg var med på avliving av hunden til søsteren min.. vesle Chanel har vært i familien i 13 år.

Men en ting er jeg stolt over da.. vanligvis ville jeg "kost" meg med godis og brus etter en dag som igår, men det gjorde jeg ikke!! SÅ jeg har forts ikke hatt en sprekk ennå selv om jeg har vært veldig lei meg i tillegg til å være utålmodig :)

Ang det med at proteinene "bygger" opp musklene slik de egentlig skal være er noe jeg faktisk har tenkt på selv.. jeg har veldig lett for å bli trent og få muskler, og har følt at jeg har fått en ekstra effekt etter styrketreningene. Føler meg sterk faktisk :) Dessverre har det blitt lite trening siden tirsdag, men det tar seg opp igjen fra imorra av :)

wahaj sa for siden:

Du burde heller bry deg om målebånd - cm, enn vekt. For du kan miste mange cm selv om vekta står stille. :)

Takk for svar :) Jeg har klart å skifte fokuset litt nå da, så nå går det mye bedre :) Har innsett at hos meg vil målebånd være den beste indikatoren ja :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.