jeg trenger litt svar, jeg er så usikker på dette.
jeg veide tidligere 112 kilo og er 173 høy. jeg gikk ned til 88 kilo på lav kalori diett, men vekten stoppet heeeelt opp:eek: så jeg bestemte meg for å prøve ketolyse. på fire uker gikk jeg ned 4 kilo å det var jo kjempe bra:). men nå den siste uken har vekten min plutselig gått oppover, vekten har logge på 84 ca hele forje uke, å nå var vekten helt oppe i 87 :( kjenner at jeg mister helt gnisten når det går 3 kilo feeeil vei. jeg har tidligere gått på metformin å leste på forum her inne at det ikke var vits å gå på disse tablettene om man fulgte ketolyse. jeg sluttet på tablettene forje uke. kan det ha noen påvirkning på at vekten har gått opp tro?:confused: håper at noen der ute kan hjelpe meg å forstå dette litt mer, jeg vil så gjerne prøve å komme meg ned til 73 kilo ca, så jeg har fortsat litt å ta av.
Hei
Jeg er ny inne på dette forumet, men har gått på ketolysekur for tre år siden. Nå er jeg PÅ igjen etter å ha legt på meg altfor mye igjen.
Det jeg har lært etter egne erfaringer og etter å ha lest mye her inne på forumet, er at det er viktig å følge kuren helt ut. Spiser du kosttilskuddene? Trimmer du? Dette er de to viktigste hovedindigriensene i lavkarbo kuren etter min mening..... I tillegg så bør du ikke overstride karboinntaket, selvfølgelig.
I tillegg anbefales det å lese ketolyse-boka. Står en god del der som jeg aldri hadde tenkt på før..... ikke tygge toy, selv om den er sukkerfri..... ikke ha mais, for mye karber....osv.
Jeg kjenner ikke til dosering av metformin, eller kriteriene for å få det eller avslutte kur, men vil si på generelt grunnlag at man bør snakke med legen sin før man begynner eller slutter med reseptbelagte medisiner.
I følge endokrinologen min så skulle eg halde fram med å ta metformin sjølv om eg åt lavkarbo... Har du snakka med legen din om det?
Det kan jo vere fleire ting som verkar inn, syklusar, vatn i kroppen etc etc..
Jeg er ikke lege så kan ikke gi et 100% rett svar,
Men så langt jeg vet så hjelper jo metaforminen kroppen din, og når du sluttet så økte vekten. Så det høres ut som svaret ligger der.
Det beste vil vel være å fortsette med metaformin, også slutte gradvis i samarbeid med lege.
Jeg må gå på metformin selv om jeg spiser ketogent, men så er kroppen min ufattelig insulinresistens, og jeg hadde høye nivåer tross kurant blodsukker og strengt kostholdsregime, men så har jeg også "brygget" på en autoimmun diabetestype, så det er muelig det har noe å si. Jeg ville nok ikke ha slutta med metformin på egenhånd, og i hvert fall ikke tvert. Metformin hjelper kroppen med å senke blodsukker og forbedre insulinfølsomheten. Det kan også et lavkarbokosthold gjøre over litt tid, og i veldig mange tilfeller gjør det dét, men jeg kan ikke forestille meg annet enn at kroppen blir forvirret og stritter i mot en stund dersom man slutter sånn helt plutselig.
Metformin fungerer på en del andre ting enn kun insulinet, så jeg ville fortsatt å ta det. Jeg har sågar blitt justert opp i dose på tross av perfekte blodsukkerverdier og lavkarbokosthold :ja:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.