Lurte på om det var noen snille her inne som kan se over denne oppskriften og se om det er mulig å gjøre den ketosevennlig jeg.
Skal lage kyllingnuggets og da EEELSKER jeg BBQ-saus:D
Har skrevet de jeg lurer på i parantes, og hva jeg event skal bytte det ut med?? :D
Ingredienser
½ stk løk
1 stk rød chili
1 ss olje (Er denne ok på ketolyse?)
1 ss soyasaus (Er denne ok på ketolyse?)
1 boks hermetiske tomater
0,38 dl eplecidereddik (Er denne ok på ketolyse?)
½ ss sterk dijonsennep (Er denne ok på ketolyse?)
¼ ss worchestershiresaus (Er denne ok på ketolyse?)
1 ss brunt sukker (Denne kan vel byttes ut med splenda feks?)
¾ ss paprikapulver
½ ts kajennepepper
½ ts salt
1 ts grovmalt pepper
No har eg ikkje skikkeleg peiling, men eg har skjønt at olje (så lenge det er kaldpressa oliven- eller rapsolje) er ketolysevennlig. Dijonsennep trur eg også skal vere ketolysevennlig. Resten har eg faktisk ikkje peiling på, men ein tommelfingelregel er visst at under 5 kh pr 100 gram er ketolysevennlig :)
Bytt sukker med splenda, som du selv sier. Jeg vet ikke hvordan det er med eplecidereddik, der må du lese på etiketten ang karbinnhold, men det er så liten mengde at det sannsynligvis går helt greit. Det samme gjelder resten - 1 ss soyasaus kommer nok ikke til å ta knekken på deg, selv om soyasaus i litervis ikke akkurat er lavkarbo. :p Det samme gjelder vel worchestersaus. Olje og dijonsennep er lov!
Jeg synes oppskriften din ser fint lavkarbo ut i utgangspunktet bortsett fra den skjeen med sukker!
Maille original dijon (den med svart lokk og etikett) er uten sukker, eller noen som helst slags søtning for den saks skyld, og den er GOD! Eplecideredikken til Heinz, som jeg har består kun av edikk, og jeg kan ikke tro at det kan være mye karber i den, og en så liten mengde har uansett ikke særlig mye å si. Oljen bør helst være en kaldpresset en.
Edit: Googlet litt, og helt streit eplecideredikk uten noen tilsetninger skal inneholde ca 0,2 gr kh pr spiseskje.
Hvorfor er splenda bedre å bruke enn sukker, det inneholder 99,5 g karber pr 100 g mot 100 g i sukker, fruktose inneholder vel også 100g g? Sukrin er vel egentlig bedre å bruke med 0 karber, og stevia er vel det aller beste?
Jeg har laget denne mange ganger, bare bytter ut sukkeret med enten splenda eller sukrin :ja:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.