< Tilbake til oversikten

Mister muskelmasse på lavkarbo?

aktivjente sa for siden:

Har nettopp vært på en knalltøff fjelltur med ei venninne (les fjellgeit!). Hun sliter med morbus chrom, og jeg fortalte om lavkarbo/lufta om det kunne være noe for henne. Da påsto hun at "forskere" har advart mot at lavkarbo kost kan gi redusert muskelmasse. Kan det stemme?

Jeg er uten tvil endorfin - junkie (MÅ trene minst 5 ganger i uka OG sykle/gå 45 min til jobb), ellers blir jeg gretten. En heldig bieffekt er at jeg er svært sterk. Har nok bra muskelmasse, og vil slett ikke ofre den. Skal kjøpe meg ei fitnessvekt og følge med selv, men det er fint om noen har erfaringer, kunnskap å dele:)

Georgine sa for siden:

Det stemmer ikke, tvert i mot: man beholder muskelmassen fordi man tilfører kroppen nok protein.

Yonah sa for siden:

Nei, det er bare tull, spiser du nok protein, så bygger jo kroppen muskler om du så sitter på rompa hele dagen. Det skal stå noen tråder om det her vet jeg.

aktivjente sa for siden:

TUSEN TAKK! Nå har jeg en kilde (og så et norsk studie da) å henvise til neste gang vi diskuterer

Kitt sa for siden:

Pål Jåbekk har mange tråder her inne med info til alle som er skeptiske til sider ved lavkarbokosthold!:)
Den viktigste er vel denne!

Nerthus sa for siden:

i tillegg kan jeg - med morbus chrons diagnose - fortelle at jeg er kvitt 90% av symptomene mine etter nå snart et år på lavkarbo... ble mye bedre bare etter et par mnd :) (Først verre - så veeeldig mye bedre)

aktivjente sa for siden:

Nå har jeg brukt fitnessvekta flittig (meget flittig) i to uker, og det er IKKE så oppløftende resultater å skue... vekta går ned med ca 100- 200 gr per dag, men fettprosenten går opp!! Jeg trener som før, 5 ganger i uka. Har bytta ut en sykkeltime med zumba, men det skal ikke ha så mye å si. Har ikke ei vekt som viser muskelmasse, kun fettprosent, kilo og BMI. Kan det være vekta som er skrullete?? Eller er ketolyse ikke så sunt likevel?

grotingeling sa for siden:

Kan absolutt være vekta som er skrullete :p
Disse hjemme-vektene som skal måle bl.a fett%, er langt fra så god som de proffe.
Jeg "testet" min egen Tanita-vekt mot både den de har på Fedon-klinikken og hos Elixia, dvs var innom begge de to stedene rett etter hverandre samme dag uten mat/drikke-inntak i mellom.
Gikk så rett hjem og veide meg på min egen vekt, og resulatet viste nesten 4% høyrer fett-% hjemme i forhold til begge de to andre vektene.
Men antall kg var likt på alle tre, så nå ser jeg kun på totalvekt når jeg veier meg hjemme.

Nerthus sa for siden:

Ikke stol på vekta - få heller fettprosenten og muskelmassen målt profesjonelt. Du vil i tillegg få økt utholdenheten ganske betraktelig. Det finnes flere proff idrettsutøvere i dag som holder seg til lavkarbo, feks Bjørn Ferry (svensk skiskytter), www.spisdegslank.no/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=1&pid=191 (maratonløper), www.spisdegslank.no/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=1&pid=81 (proff-bokser).

Du vil IKKE miste muskelmasse på lavkarbo - tvert i mot vil du heller øke den.
Sjekk også ut boka "Bedre uten brød" av Wolfgang Lutz for mer dokumentert fakta om lavkarbo-kosthold:)

Kanutten sa for siden:

Har ei tanitavekt jeg... Hvis vannprosenten er høy er fettprosenten lav.. Og det kan variere med et par kilo i løpet av dagen! Det er jo derfor de anbefaler at du veier deg hyppig til å begynne med for å lage et referansepunkt...

Gracella sa for siden:

Har du en slik vekt hvor du skal programmere inn høyde, kjønn, alder osv??
Prøv å legg til 10 år på alderen din (eller trekk fra 5-10 år) og se på resultatet du får da!!
Tydelig at det er noen tabeller som er sterkt innvolvert i muskel/fettberegningen :(

I alle fall på min vekt :o

barfor sa for siden:

Jepp, de vanlige baderomsvektene fungerer bare som en kalkulator og gir deg bare et sannsynlig resultat(som fint kan være nokså feil).

Mr. Muscle sa for siden:

En billig fitness vekt (til under 100000kr) er kun brukendes til å fyre i peisen med :)

aktivjente sa for siden:

OK, ingen grunn til panikk altså.. Trives veldig godt på kuren, og vil ikke gi opp (vekttap er ikke noe luxus jeg er vant til!). Får forholde meg til vekta oppgis, ikke fettprosent = bortkasta penger! Skal lage meg en profil hvor jeg oppgir 50 år for å sjekke. godt forslag Gracella:).

Mr. Muscle sa for siden:

Er du interessert i å følge med på hvor mye muskler du mister bør du investere noen kroner på en Inbody 720 analyse. [url]www.bodyanalyse.no[/url]

En test nå og en om noen måneder...

Snopsnoken sa for siden:

Nå er en enkeltpersons erfaring slett ikke noe gunnlag for å generalisere, men overgang til lavkarbo (med mye protein - nærmere 2 g per kg kroppsvekt per dag) har for min del medført en synlig økning i muskelmasse over en tomånedersperiode. Vekten har i perioder gått litt opp, og det er helt åpenbart at det er musklene som øker på. Det synes og kjennes. Jeg har ligget på max 15 gram karb per dag. Nå har jeg i utgangspunktet ikke vært ute etter å bygge mye muskler, det er sykling, roing og jogging som utgjør mesteparten av treningen.

aktivjente sa for siden:

Etter 5 uker i ketose ser jeg nå "lyset". Musklene mine er mer definerte, har mer energi på treninga (hjelper seff. at jeg har 6 kg mindre å drasse på), er i bedre humør. Nå har ENDELIG venner begynt å kommentere at de ser vekttap: dvs de sier jeg ser mer muskuløs ut. Antar de mener strammere, og at det er litt tuchy å si at man er tynnere

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.