NupiSnowJog sa for siden:
Har nett baka muffins, og eg erstatta sukkeret med sukrin. Det smaker heilt forferdeleg! Eg vart rett og slett kvalm.
No skal det seiast at eg blir dårleg av aspartam og, så det var ikkje akkurat noko bombe.
NupiSnowJog sa for siden:
Har nett baka muffins, og eg erstatta sukkeret med sukrin. Det smaker heilt forferdeleg! Eg vart rett og slett kvalm.
No skal det seiast at eg blir dårleg av aspartam og, så det var ikkje akkurat noko bombe.
Krøllerellerei sa for siden:
Jeg synes ikke det smaker forferdelig, men det smaker "kaldt" på en måte. Og det smaker ikke sukker synes jeg, men det er søtt likevel. Underlig råvare!!
TrillTrall sa for siden:
Jeg synes den vanlige sukrinen er grei, men bruker små mengder av den i gangen da, litt i krem eller på bær f.eks. Sukrinmelisen var fryktelig! Den ble alt for "iskald" å ha på bakverk.
Rin sa for siden:
Jeg liker ikke så godt sukrin, jeg heller, foretrekker stevia eller splenda der det passer.
Imp sa for siden:
Enig, akkurat slik føler jeg og.
Syns ikke sukrin er noe særlig.
Iset sa for siden:
Jeg må ha døde smaksløker for jeg har aldri kjent verken "kulde" eller dårlig smak eller noe av sukrin, jeg synes det smaker sukker. :p
pernille sa for siden:
Jeg liker splenda best
Så rart!
TrillTrall sa for siden:
Da kan du ikke ha prøvd sukrinmelisen, den er rett og slett iskald! I alle fall utblandet i litt vann og brukt som melisglasur.
Lillemy71 sa for siden:
Jeg blander sukrin og stevia for jeg synes det gir best smak. Men er enig at bare sukrin i f.eks eggedosis gir en underlig smak.
Trulte67 sa for siden:
Jeg synes sukrinmelis og sukrinsukker var kjempegodt inntil jeg brukte det i bakverk. Brukte det bare på kald mat før det. Jeg ble veldig kvalm av bakverket, men vet ikke om det skyldes sukrinen.... uansett, jeg droppet den helt til i går. Da hadde jeg sukrin i iskrem og smakte på før jeg frøs den. Æsj........ MEN som frossen iskrem var bismaken borte! Så nå kan jeg ihvertfall bruke sukrin i iskrem til lageret mitt er tomt!
Jeg spiser og tåler omtrent alt jeg vet om av annet søtningsmiddel altså.
Yonah sa for siden:
Sukrin er OK, i SMÅ mengder.. Jeg synes ikke det går an å bytte ut sukrin med samme mengde sukker, maks halvparten. Mindre søtt, men mindre ettersmak. Natreen er ubrukelig til oppvarming, smaker rart, splenda er OK på smak i små mengder det og ulempen er jo at det løses ikke opp i naturen og jeg liker ikke å bruke det av den grunn( men jeg bruker noe).
Bonitta sa for siden:
Jeg har ikke prvd noen annen søtning enn Sukrin i bakverk.Bytter ut vanlig mengde sukker med samme mengde sukrin, og synes resultatet har vært kjempebra!!
Prøvde natreen i noen lapper, men det synes jeg smaker skikkelig kunstig.
Carisma sa for siden:
Jeg syntes sukrin var iskaldt og ekkelt i begynnelsen. Helt til jeg fant ut at jeg hadde i alt for mye! Prøv å redusere mengden, kanskje til det halve :ja:
erna sa for siden:
Jeg likte ikke sukrin, syntes jeg knasket sukker da jeg spiste sjokolademousse.
Trulte67 sa for siden:
Det er den sukkerknasingen jeg savner i blant!
Iset sa for siden:
Enig, samme her. Jeg synes det er skummelt at så mange bruker Splenda. Jeg bruker det IKKE!
Lillemy71 sa for siden:
Desverre så er det mange som tror at Splenda er naturlig for det er jo laget av sukker. Produsenten kaller jo også sukralose for å lede forbruker hen på at dette er "sukker" og er laget av sukker. Men å la sukker (sucrose) gjennomgå en hard prosess som involverere klor for å få en del klorforbindelser i sukker er jo ikke bra (en.wikipedia.org/wiki/Sucralose, en.wikipedia.org/wiki/Splenda). Dessuten er det "puffet" opp med maltodextrin og dextrose.:eek:
Selv tåler jeg ikke Splenda nettopp pga av disse unaturlige klorforbindelsene. Bruker natreensukketter ikaffe/te av og til når ikke annet er tilgjengelig, men prøver å unngå det kunstige. Driver også å kutter ned på cola/fun light for å få i meg minst mulig kunstig. :o
TIPS: Ta sukrin og litt gode stevia og kjør det med stavmixer, kaffekvern evt foodprossesor og du får deilig "melis". Er også enklere å dosere Stevia på den måten. Det er jo sukrin de amerikanske produsentene blander ut steviaen med for å få den billig og bedre doserbar. :D
TrillTrall sa for siden:
Jeg vurderte å bruke splenda, men da jeg leste at svenske forskere mistenkte at det kunne være kreftfremkallende droppet jeg det lett. Og hvis det dere sier om at det ikke nedbrytes i naturen stemmer så er det i alle fall ikke aktuelt! schkummelt
Jeg skal prøve det. Det er klart at sukrinen gir søthet til det en lager, det var liksom meg som stakk tunga oppi pakken og skulle smake noe søtt og godt og så var det iiiskaldt! :p
Jannejoh sa for siden:
Har kun prøvd sukrin en gang og det var på grøt, syns det smakte helt grusomt og har ikke prvød det etterpå. Husker ikkke hvor mye jeg hadde på men tror ikke det var så mye. Lurer på å prøve stevia istedenfor. Kan rett og slett ikke fordra ting som er kunstig søtet, enten det er saft, brus eller is. Klarer ikke den forferdelige emne ettersmaken.
Yonah sa for siden:
Ja, men jeg har en boks og jeg kan like godt bruke den opp som å kaste hele greia.Og den boksen er jo evigvarende jo. Men samtidig kunne jeg er gang i blandt ønske meg brus med suclarose.. Sjelden jeg drikker brus, men kunne tenkt meg noe uten aspartam i blandt..
Lillemy71 sa for siden:
Det er bare det at i steden for å gå rett i naturen, går det da via din kropp og ødlegger litt. Splenda ble også godkjent for markedet i en brennfart omtrent som aspartam, med veldig lite forskning i bakhånd.
Yonah sa for siden:
Jeg velger å tro at en teskje i uka ikke er verre enn noe annet;) Såklart man ikke burde spise noe søtt, men så er ikke jeg en helt heller;) Jeg er jo ikke dum heller, jeg vet det ikke er bra og jeg tror heller ikke det er bra å spise sukrin flere ganger i uka heller.
Lullen sa for siden:
Sukrin og sukrinmelis er rett og slett grusomt :blinke: Grøss
Noen som vil ha en pose av hver så vær så god kom og hent...
Av det lille jeg bruker av søtning går det i suketter og splenda.
Ferskenbeinet sa for siden:
om du vil sende i posten så betaler jeg gjerne for portoen! ;)
Lillemy71 sa for siden:
Jeg spiser mye søtt jeg, og ser ikke noe problem med det, man trenger ikke være fantatiker for det om man er på lavkarbo. Bær er tross alt søte;). Men jeg prøver å unngå det som er kunstig og man finner knapt nok noe som er så unaturlig som splenda (i følge min venninne som er bio-kjemiker). Om det er sunt å spise store mengder surkrin vet jeg ikke, men det forekommer iallfall naturlig i en del matvarer i motsetning til kunstig søtning. en.wikipedia.org/wiki/Erythritol
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.