< Tilbake til oversikten

Utdanningstråden!

mofe sa for siden:

Tenkte vi kunne ha en slik tråd jeg - samle all kunnskap og spørsmål vi har om utdanning her :) Det er jo noen som går på vgs her inne.. og uansett er det ALDRI for sent å ta utdanning :)

Selv er jeg ferdig utdannet realfagslektor om 4-5 år - og kan nok regne med at det er NULL problem å få seg jobb :)

Aftenposten har egen utdanningsside - og ofte veldig bra info! :)

Se her --> www.aftenposten.no/utdannelse/

friflex sa for siden:

Godt initiativ Mofe! :)

mofe sa for siden:

www.umb.no/?viewID=8162

--

reklamere for skolen sin

Vældi bra! Og det er MASSE anna enn landbruk å studere her! Og idag har vi fått penger til å bygge 73 nye studentboliger! :)

--

Forøvrig har vi et av landets beste studentmijøer! :)

elian sa for siden:

[center]Oi! Dette er en skikkelig Mofe-tråd gitt! :D
[/center]

mofe sa for siden:

:D

(lurer littebitt på hva det betyr, men regner med at det er bra) :p

sommerfugl sa for siden:

jeg går første året på psykologistudiet, det er kjempeinterresant og kan anbefales for alle!! lærer masse om tenkemåter og om en selv :p

noen her som vet noe om biologistudiet?

mofe sa for siden:

Det spørs jo helt hva du lurer på, det :)

mofe sa for siden:

Da må du titte her:

(fristen for denne sommeren går ut 17. februar)

www.iaeste.no/

mofe sa for siden:

www.umb.no/?viewID=8211

:_punk:

sommerfugl sa for siden:

lurer vel på det meste :p men mest på åssen jobber man kan få etterpå..?

lillemy sa for siden:

Jeg er utdannet sykepleier og stortrives med det. Men blir aldri rik om jeg ikke vinner i lotto da:D

mofe sa for siden:

Sånn "on the top of my head" kan man jobbe som zoolog. Man kan jobbe i laboratorier med celler og sånt fancy. Man kan jobbe som lærer i biologi. Man kan jobbe med dyr, evnt. jobbe med utrydningstruede dyrearter...

Jeg tror jeg quoter denne, jeg - fra www.unginfo.oslo.no/utdanning/forvirra.php
Så kan du finne infoen selv.. jeg er litt sløv i dag, nemlig :

Se forøvrig www.unginfo.oslo.no/utdanning/index.php

sommerfugl sa for siden:

takk takk mofe :) masse nyttig der. har tatt de testene på aetat. de foreslo biologi faktisk, og sånn forskerarbeid :p husker ikke heeelt hva jg kom på, løpe og ta testen en gang til :p

mofe sa for siden:

Hva ble det? :)

Mila sa for siden:

Hei! Har søkt på sykepleien jeg! Lyst til å bli det :) Har søkt både i norge og danmark! Og søknadene er sendt...:D :p :D surrete med sånne ting jeg:D

sommerfugl sa for siden:

ojjj, tenke... fikk mest poeng på "gi råd, støtte" så "eksperimentere, utforske", "pleie og behandle" og et eller annet planter og dyr... :)

sommerfugl sa for siden:

de starter et nytt studium på høgskolen i akerhus til høsten; samfunnsernæring.tenkte kanskje å søke der :)

mofe sa for siden:

Det ser kjempespennende ut! Limer inn det som står der, jeg :)

sommerfugl sa for siden:

tenkte jeg skulle ringe inn en dag denne uka, og høre litt mer om det. åssen jobber man kan få osv :) lurer på om det er vanskelig å komme inn?? :rolleyes: ernæringsstudier er jo veldig populære om dagen. lettere å komme inn på medisin faktisk :eek:

mofe sa for siden:

Lurt å ringe og snakke med dem, i forhold til jobbmuligheter, ja :ja:

Og om det er vanskelig å komme inn.. siden det er et helt nytt studie, så har de jo ingen tall å vise til - men jeg vil tro at det blir lettere å komme inn denne høsten enn til neste høst, nettopp fordi det er et nytt studium :)

og ja, ernæringsstudier er populære, men dette har jo også et samfunnsperspektiv, så kanskje ikke så mange som søker? Vet ikke jeg :) Fortell når du har snakket med dem, da! :)

sommerfugl sa for siden:

akkurat det jeg tenkte jeg og, så vurderer sterkt å søke :rolleyes:
skal fortelle så fort jeg har ringt jeg :ja:

lillemy sa for siden:

Det er jo blitt lettere å komme inn på sykepleien en når jeg gikk og det er jo bra. Ikke ta det som verdens undergang om du ikke kommer inn på den skolen du har lyst til. Jeg måtte flytte hjemmefra når jeg gikk og det er det beste tiden jeg har hatt.

Bodde på student hjem og fikk utrolig mange gode venner. Særlig når man er i praksis er det godt å bo sammen med folk som er i samme situasjon. Det er mange inntrykk og fordøye og mye man trenger å prate om, da er det godt å sitte oppe om kveldene å prate.

Lykke til med opptaket.

Mila sa for siden:

Hihi. Må flytte uansett hvor jeg kommer inn jeg så!:D

mofe sa for siden:

Her kan du fylle inn dine studiepoeng, velge fagområde og fylke og se hvilke studier du kommer inn på.

Du kan også angi om du kommer rett fra videregående skole.

www.forbruker.no/kalkulatorer/studiesok/

Thula sa for siden:

Jeg er sykehussekretær, og har tatt 2 av 4 moduler i gk kunsthistorie. Falt av da jeg gikk gravid med tvillingene, klarte ikke å studere og sjangle rundt kvalm og j*vlig samtidig. Siden ble det aldri tid til å ta opp resten.

Aller helst har jeg lyst til å bli jordmor, eller sykepleier, men vet ikke helt hvordan jeg skal få kombinert det med barn og dårlig økonomi. En eller annen vakker dag, kanskje?

sommerfugl sa for siden:

har ringt og prata litt om ernæringsstudiet. spurte mest om jobber etterpå og sånn. og dette er treårig, så de sa at man burde ta videreutdanning etter 3 år.( det har de på hiak)
men hovedforskjellen fra vanlig ernæringsstudier og dette var at man ikke blir klinisk ernæringsfysiolog, og at man jobber med friske folk i stedet for syke. f.eks på skoler og i kommunen og sånn. studieplanen for samfunnsernæring

mofe sa for siden:

Spennende, sommerfugl! :ja:

Besøk: you.ls.no/

sommerfugl sa for siden:

var inne på sida mofe, bra info der :)

men lurte på noe.. hvordan blir man botaniker og hvordan blir man kostholdskonsulent?

mofe sa for siden:

Botanikk er jo et biologifag.. titt på sidene til UMB ([url]www.umb.no[/url]) - og søk litt rundt.

Og mener du ernæringsfysiolog?

sommerfugl sa for siden:

ikke ernæringsfysiolog, der hakke jeg sjans å komme inn :p
men har kjempelyst til det, derfor lurte jeg på kostholdskonsulent, om det var en lignende utdanning eller noe.. :rolleyes:

mhm, tror nesten jeg skal søke biologi på første ønske jeg :)

Summer sa for siden:

Du kan ta sykepleien på deltid. Endel steder er det kveldsundrvisning også.... Kansje du kan ringe og høre vordan det er i nærheten av deg?

lillemy sa for siden:

Haraldsplass har deltid sykepleier utdannelse, men tror ikke de har studiestart hvert år. Jeg tror du skal undersøke hva du får av støtte når du utdanner deg. Særlig når man har barn tror jeg man får endel ekstra. Veldig lett å få jobb på sykehjem som ekstra hjelp i helgene når man er under utdannelse.

sommerfugl sa for siden:

noen her som har søkt på skoler og sånn nå eller? :)
fristen går ut i morra, og jeg er kjempeusikker :eek:

har søkt ti steder.. :rodme:

radiograf - noen som har tatt eller tar det her eller?
sykepleie
biologi
samfunssernæring
bioingeniør
reseptar

:p

mofe sa for siden:

Uuusj ja.. jeg også bør få ned x antall greier på søknaden.. men det var dette med å bestemme seg, da!

Forresten, holder det å søke imorra? Eller må man søke idag?

sommerfugl sa for siden:

tror du skal kunne søke i morra og, men er ikke sikker. vet ihvertfall at hvis du sender søknad i posten, så går det greit så lenge den er stemplet med 15april...
sjekk på samordnaopptak

sommerfugl sa for siden:

er det noen bioingeniører, farmasøyter, radiografer eller biologer her...??

og er det noen som vet noe om denne skolen? eller kjenner noen der?
Oslo Fotokunst skole

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.