< Tilbake til oversikten

Er det noen som har barn med atopisk eksem?

paprika sa for siden:

Hei!

Datteren min er plaget med atopisk eksem. Vi smører med locobase fet krem, men dette er ikke nok. Jeg lurer veldig på hva jeg skal velge av kortisonsalve? Har noen hørt om Bodøsalven? Hva er det for noe?

Georgine sa for siden:

Man må bare prøve seg frem, men min atopiker kan kun bruke aderma fra apoteket.

Hør om du kan få prøvetuber på forskjellige da det er så forskjellig fra hver enkelt hvilken salve som virker.

Megvel sa for siden:

Og få henvisning fra lege til spesialist, det tar en evighet å få time. Hvor gammelt er barnet og hvordan arter det seg?

Lillalill sa for siden:

Vitenskapen viser at urinstoff (karbamid) har god virkning. Det finnes på apoteket som karbaderm og karbasal blant annet. Dette har den litt uheldige virkningen at det svir litt ved påføring. Jeg og sønn har laget en deal om at det svir fordi det faktisk virker (som at medisin smaker vondt, men virker). I første omgang kan du forsøke HTH, som har litt mindre karbamid tilsatt, og derfor svir litt mindre.

Det er klart at det finnes forskjellige grader av plager, og noen ganger bør man bruke kortison. Vi har dog begrenset bruken til midtvinters, når eksemen er som verst. Kanskje 1 uke til sammen.

Det finnes også en serie på apoteket som inneholder havre. Denne skal virke godt, men var alt for dyr for oss, dessverre. Klarer ikke å huske merkenavnet, da det aldri var aktuelt for oss.

Håper du har noe nytte av dette.

Lillalill sa for siden:

Glemte en ting angående kortison. Ikke kjøp reseptfri hydrokortison. Den har dårlig virkning, og man må derfor gjerne bruke den lenge, noe som igjen øker tilvenningen. Man er av den oppfatning nå at man heller bør bruke en sterk (reseptpliktig) kortison, og heller benytte denne i kort tid.

Dette har vi lært av barnelegene på sykehuset i Fr.Stad, da vi gjentatte ganger var der pga astma og atopisk eksem.

Festina lente sa for siden:

Jeg har brukt Bodøsalven mot eksem med varierende hell. Fikk faktisk mye bedre hud av å gå over til lavkarbokosthold, men det vil du kanskje ikke "utsette" småen for?

To venninner av meg er derimot svært fornøyd med Bodøsalven, så det skader jo ikke å prøve.

Den finnes i to varianter - en dagkrem/salve og en nattkrem som er litt fetere og visstnok har mer effektive virkestoffer. Du får den tilsendt ved å ringe og bestille. Jeg skulle gjerne gitt deg nummeret, men telefonen min har dessverre avgått ved døden og jeg har mistet alle kontaktene mine....:mad: Den koster ca. 400 kr pr krukke.

Lykke til!

mor til 4 sa for siden:

Hei,
Sønnen min er 3 år og plaget at dette, dog kun i perioder og typisk i armhulene osv.
Den beste korisonsalven med minst kortison i er Apolar og den funker bra. Fås på resept,
Lykke til a

blåbær sa for siden:

Jeg har det selv, og har fått resept på både elocon, betnovat og dermovat. Betnovat fungerte best for meg.

Butte sa for siden:

Vi brukte noe så enkelt som Spenol på minsten vår. Det var etter vi hadde prøvd "alt" både med og uten resept.

Karissima sa for siden:

[quote=paprika;925887]Hei!

Datteren min er plaget med atopisk eksem. Vi smører med locobase fet krem, men dette er ikke nok. Jeg lurer veldig på hva jeg skal velge av kortisonsalve? Har noen hørt om Bodøsalven? Hva er det for noe?[/quote]
Har du prøvd A-krem ?

Lullen sa for siden:

Føler at vi har brukt det meste av kremer på vår sønn med atopisk eksem.
Han var/er strekt plaget med matvarealleri, dyrehårsallergi, husstøv og eksem (avtagende nå heldigvis)

Det jeg syns har fungert best er å smøre på Elocon (sterk kortisonkrem kl 3) og så etter et kvarter smurt med Decubal (vanlig) eller Locobase blå eller Spenol. Og så følge opp dagene etter med Decubal/Locobase/Spenol.

Gutten(e) våre syns Aderma svir (sikkert fordi det er karbamid i de??) så den brukte mor som bodyloation som så mange andre kremer vi har prøvd.
A-krem = ok men det er peanøttolje i den og han er allergisk for peanøtter så den droppa vi.

Syns eksemet forverrer seg med de fete kremene som feks Locobase fetkrem eller Locobase rød osv. Huden blir så klam og ekkel av de kremene..

Som en annen sier syns jeg ikke de milde kortisonkremene fungerer. For det første må man smøre flere ganger om dagen i en uke for å få resultater. Blir jo mye kortisonkrem i løpet av en uke :(
Syns det da er bedre å smøre en gang (max 2) med en sterk kortisonkrem for å få kontroll på eksemet.

Tror man nesten må prøve seg fram, for det som fungerer fint for en, er ikke optimalt for den neste :)

Vi brukte mye tid og penger desifisering av eksem, smøring morning og kveld, slitasje på sengetøy og innkjøp av kremer osv at vi fikk hjelpestønad fra NAV.
Det var litt mas å få det igjennom hos NAV, men jeg ga meg ikke og med hjelp av allergilegens brev osv fikk vi hjelpestønad i hvertfall de første 5 årene hvis jeg ikke husker feil :D
Det er tidkrevende å behandle barnet sitt for eksem!

Uansett, god bedring til datteren din og lykke til med behandlingen :)

Yonah sa for siden:

Locobase, de vanlige, tåler ikke vi her i huset, jeg får eksem og gutten blir illrød og hyler fordi det svir.

Men den røde decubalen går greit. Det viktigste jeg ser etter på salver er at de ikke inneholder parafin, for det tåler jeg ikke og jeg tror ikke mineralolje er bra for mennesker heller.

Og jeg er helt enig i heller sterk kortisonslave en gang enn hver dag med mild kortison.

Kakemonster sa for siden:

Mi jente bruker betnovat og elidel.
Og så smører vi med locobase repair

paprika sa for siden:

Tusen takk for mange svar! Vet ikke hva jeg skulle gjort uten dere:) Alltid raskt svar.

Kitt sa for siden:

Og jeg bruker Protopic som ikke inneholder kortison i det hele tatt!:)

Gingeress sa for siden:

Hei
Min sønn på snart 5 har hatt atopisk eksem siden han var ett par måneder. I begynnelsen brukte vi kortison og fargebad + fet krem. Etter ett års tid klødde han like mye (kortison tar bort selve utslettet, men ikke problemet) og han begynte å blø på huden da han klødde. Huden hadde blitt så tynn at den ikke leget seg selv. Kortison gjør det og det som er trist er at det er varig skade. Vi sluttet helt med kortison, jaktet på alle typer naturkremer og brukte en formue. Nå får han fargebad i blant. Jeg har kommet til at når han får lite sukker, melk og brød så jobber immunforsvaret lettere. Det finnes gode alternativer for sukker bl. a Sukrin. Han får også Udo's Choice omega 3,6,9 olje å spise hver dag + probioitka. Det er kjempeviktig at han får gode fettsyrer for å ha nok fett i huden. Vi bader han i havsalt som vi kjøper for 15 kr i butikken, havsalt bringer frem hudens egne "fuktigivere" og ellers bare smøre med olivenolje eller fet krem. Jeg erfarer at fete kremer setter seg i tøyet og skaper ny irritasjon i huden. Om sommeren er han helt fin, men når ulltøyet må frem blir det nye eksemattak. Man må velge mellom pest eller kolera noen ganger, fryse eller klø? Da blir det oftere bad med salt eller olje.
Dette er vår lange vei til et levbart problem.
Lykke til
Gingeress

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.