Jeg kjøpte knutekål nå for å lage røsti av etter en oppskrift som ligger her inne og så en tråd der Trillian sa hun lager mos av den og noen knasker den rå.
Så nå lurer jeg på hvordan man lager mos og også andre bruksområder. Nå har jeg skjønt at kålen ikke kan lagres langt utover vinteren, så da vil jeg gjerne spise masse av den nå og heller spise andre ting siden. Akkurat nå sitter jeg og knasker noen biter rå og jeg kan bare ikke vente med å prøve de til dip.
Jeg laget gratinert knutekål fredag kveld, på samme måte jeg lager gratinerte poteter og dette var det eneste som kunne ligne på smaken til gratinert potet. Gratinert blomkål mm er og blir gratinert blomkål. Men gratinert knutekål var virkelig snadder. Det ble nok noen karber da, fordi jeg brukte 200g + fløte( den målte jeg ikke opp).
Kjøpte knutekål i dag. Tenkte jeg skulle prøve lage baccalao med knutekål mellom lagene istedet for poteter.. Er enig med deg som sier at blomkål ER og BLIR blomkål.. :o Jeg fant tidligere ut at stengelen på brokkoli ikke smaker sååå mye brokkoli som bukettene gjør, men i likhet med flere her på lavkarbo er jeg temmelig lei av både blomkål og brokkoli... :(
Snublet over knutekål i dag når vi var en tur til Larvik for grønnsaker. Aldri hørt om den før. Var smaksprøver å fy den var GOD!!! og så søt den smakte. Jublet da jeg kom hjem og fant ut at karbo ikke er ille heller:D
Jepp, tror den har blitt favoritten min :-)
Har foreløpig bare smakt den rå. Mister noe av smaken når den er oppvarmet leser jeg. Blir den mer anonym da? (altså smaker nesten ikke noe)
Knutekål er sesongprodukt. Nå på slutten av sesongen er den litt vanskeligere å få tak i. Fås kjøpt på torget og i matvarebutikker med godt utvalg. Den finnes både i rød-lillafarge og som grønn-hvit.
Jo lavere, jo bedre. Er den høyere enn den er brei så dropp å kjøp den, da har den vokst for sakte og er ikke så god.
Det smaker som en blanding av vannmelon og kålrot. Den hvite er saftigst og den røde har mest smak. Begge kan spises og tilberedes både varme og kalde, men den hvite er best rå; Råkostsalat, vanlig salat, i taco, snacks med eller uten dip etc. Den røde er best oppvarmet; Kokt, i wok, som mos etc.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.