"Urinsyregikt er en sykdomstilstand som skyldes for høy konsentrasjon av urinsyre i blodet Når konsentrasjonen blir for høy løser ikke syren seg opp slik den skal, og danner i stedet krystaller. Disse kan legge seg i ledd eller under huden. En vanlig form for urinsyregikt er podagra, når krystallene legger seg i stortåleddet."
Hvordan å forebygge dette, gjøres med :
"Urinsyregikt kan forebygges med et kosthold som inneholder mye frukt og grønt, gjennom å unngå overvekt og å være forsiktig med fett, sukker, alkohol og rødt kjøtt"(han skal generelt unngå mat med mye puriner, noe det også er i fisk, skalldyr osv)
Det er jo liksom her våres dietter kræsjer. Skapene og kjøleskapet er allerede stapper med lavkarbo matretter. Noe han helst for det meste skal holde seg unna, da jeg lager det med rømme/fløte etc.
Hvordan kan vi sammarbeide å mixe diettene slik at vi slipper så store utgifter å få plass i skap/kjøleskap begge to? :confused:
Jeg tok diverse blodprøver i forbindelse med omlegging til lavkarbokosthold for noen år siden. Urinsyreverdien var skyhøy, men etter 6 måneder på lavkarbokosthold var verdiene halvert, og nesten normale. Blodprøver jeg har tatt siden (en gang i året) har vist verdier midt i normalområdet.
For å si det mildt, har jeg spist dramatisk annerledes enn kostholdsrådene du siterer. 35 kilo overvekt har også bllitt borte på veien...
Jeg jobber som veileder og snakket akkurat i går med en med type 1 diabetes. Jeg tok da opp dette med lavkarbo. Han fortalte da at han også har urinsyregikt og at han derfor skal være forsiktig med fett.
Jeg måtte da bare være ydmyk på at det kan jeg ikke nok om, men at jeg ville undersøke litt nærmere om det er hold i dette med fett. Er det virkelig slik at fett påvirker urinsyregikt negativt, eller er det basert på "sannheten" om at fett er generelt farlig?
Jeg fikk beskjed om at det var helt vanligfor type2 diabetikere å ha forhøyet urinsyre. Det hadde sammenheng med diabetesen og ikke kostholdet, sa ernæringsfysiolog og lege som tilhørte overvektsgruppa på Friskvernklinikken.
Jeg ville latt han gi lavkarbo/ketolyse en sjans, ja! 3-6 måneder bør være tid nok til å se hvordan han reagerer.
Er han normalvektig, vil han jo bare få helsefordelene ved dette kostholdet, da det er vektregulerende.:)
Signerer også denne. Sjekk det ut. Diabetesforbundet opererer jo fortsatt med råd om mye karbohydrater i form av frukt, grønt og grovt brød og lite fett selv om flere og flere skjønner at det blir helt feil. Ser ikke bort fra at også mainstream kostholdsråd for urinsyregikt kan være like bakstreverske.
Kostholdet mitt består også av store mengder fett og svinekjøtt, og har gjort det i et år omtrent. Nå sjekket jeg urinsyreverdiene i blodet veldig nylig, fordi jeg har en fot med podagra-lignende smerte - men det viste seg altså at urinsyreverdien var forskrekkende lav, heller enn omvendt.
Det er jo ikke relevant i og med at det viste seg at jeg IKKE har urinsyregikt, men, øh, jeg mente å påpeke at det i alle fall ikke er et direkte årsaksforhold der, man kan fint spise disse matvarene uten å påvirke urinsyreverdiene sine i det hele tatt :cool:
Selv fikk jeg også påvist høye verdier av urinsyre da jeg skulle starte med ketogent kosthold. Nå er mine verdier helt fine. Så for meg har det jo senket urinsyrenivået. Jeg har desverre ikke nok kunnskap om dette med urinsyregikt og sammenhenger. Er urinsyregikt "bare" et resultat av høy urinsyre? I såfall ville det jo vært reversibelt, på lik linje med for høye insulinverdier som kan reguleres med lavkarbokosthold.
Jeg synes rådet om lite fett virker rart. For urinsyregikt er vel en slags betennelse eller? Fett er jo betennelsesdempende.
Utfordringen i mitt tilfelle med denne mannen er at han jo har vært til mange "eksperter" på diabetes og urinsyregikt og har fått en detaljert kostholdplan av disse. For meg ser det ut som om kostholdet hans har alt for mye karb og veldig lite fett.
Så det hadde vært veldig spennende om han la om til lavkarbo. Han må dog gjøre det i samråd med lege, dette ansvaret kan jeg ikke ta. Har anbefalt han en god lavkarbolege og håper han tar kontakt. Skjønner at enkelte kan bli lei etter å ha vært hos mange eksperter. Hvorfor skal han stole på meg og ta kontakt med nok en lege, som han til og med må betale for selv. Jeg er spent på fortsettelsen her. Jeg tror han definitivt ville hatt veldig nytte av litt bedre råd enn de han følger i dag (som virker til å fungere dårlig for han).
I følge boken til Hexeberg står det at insulin hemmer utskillelsen av urinsyre i nyrene, og gjør at det hoper seg opp i kroppen. Verdiene normaliseres med lavkarbo, selv om en spiser den maten de har blitt frarådet. ( som inneholder purin) I over 90 % av tilfellene med urinsyregikt skyldes det at det ikke blir sklt ut tilstrekkelig, og at det derfor er nyttig å holde insulinutskillelsen nede.
Mine urinsyre-verdier har gått gradvis ned etter snart 3 år på lavkarbo. Siste prøve tatt hos revmatolog var "normal" (fikk naturligvis ikke oppgitt verdiene i brevet).
Så jeg vil absolutt anbefale LCHF
Jeg hadde høye urinsyreverdier tidligere, og min forrige fastlege nærmest beskyldte meg for å være alkoholiker :cool: Etter at jeg har lagt om kosten har jeg gått ned på normalt nivå, og min nåværende lege kan ikke skjønne at det har vær høyt for det er helt fint nå.
Jeg fikk høye urinsyreverdier da jeg var gravid og derfor begynte å spise sunt... dvs det jeg trodde var sunt på den tiden. En slags Grete Roede, altså :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.