Starta på ordentlig med lavkarbo for noen uker siden nå.
Og har ikke fått noen reduksjon av vekta. Eller, gikk ned 2 kilo med en gang, og nå er jeg der jeg starta igjen. Lurer sånn på hva jeg gjør galt.
Bruker lavkarbo hovedsaklig for å redusere blodsukkeret, men hadde jo håpet på binusen med vekttap og da...
Lunsj: omelett med pølse og ost, eller salat med egg, skinke, fetaost og oljen fra fetaosten.
eller muffinsene som til frokost.
og cottage cheese.
Middag: Her veklser det litt, fersk fisk med lever og salat, pølser og rømmesaus, kylling med guacamole. Blomkålris eller squashpasta. Mistenker at jeg ikke får i meg nok fett til middag, for jeg blir fryktelig fysen (sulten?) utover kvelden. Evt er det bare dett "kosebehovet" som sitter i ennå.
Noen som med ett raskt blikk kan si noe om hva jeg bør endre på? Hadde jo vært veldig digg å gått ned til 70 kilo!!
Skjønner godt at du også ønsker vektnedgang, det er jo ekstrabonus som er morro å få hvis man veier litt for mye.
Hvor lenge har du holdt på og har du hatt samme opplegget hele tiden, eller har du trappet gradvis ned på karb. Det tar jo tid for kroppen å skifte til fettforbrenning. At du har lagt på deg 2 kg igjen, har det akkurat skjedd? Har du mensen eller har du fått litt vann i kroppen? Vet du om du er i ketose, ser ut som om du ligger lavt i karb. Hvordan går det med blodsukkeret ditt, har det blitt mer stabilt? Har du noen påvist diagnose i forhold til ujevnt blodsukker, eller er det bare noe du har merket selv? Noen kan trenge oppfølging fra en lavkarboorientert lege fordi det kan være fysiologiske årsaker til at vekten ikke vil gi slipp. Av og til kan enkelte ha nytte av medikamel behandling i tillegg til kostendring. Men min inntrykk er at som oftest kan kostholdet gjøre underverker. En del kvinner som har vært litt jojoslankere kan ha tyngre for å gå ned i vekt.
Hva med pastiller eller sukkerfri brus, er det noe du inntar?
Når jeg fulgte linken din, fikk jeg ikke noe ide om hva du spiste :).
Du oppgir ikke mengder av noe, så det er litt vanskelig å se om fordelingen din av næringsstoffer er riktig. For meg ser det i utgangspunktet fint ut det du spiser, tenker da på type mat. Ikke noe brøderstatninger eller frukt. Det som oftest er et nybegynnerproblem er jo å få i seg nok fett. Samtidig kan det være lurt å øke fettinntaket noe langsomt, da det gjerne er en overgang for magen å innta så mye fett.
Hvis du blir fysen på kvelden, kan det virke som du får i deg for lite fett. Du skal ikke trenge å være sulten på dette kostholdet, du skal kunne spise når du er sulten og stoppe når du er mett.
Selv bruker jeg 25 gr meierismør til 2 egg til frokost. Til lunsj og middag så har jeg ca 50 gr meierismør til kjøtt eller fisk. Bare for å illustrere hvor mye fett jeg får i meg.
Nå fikk du i grunn flere spørsmål tilbake enn svar, men med litt flere oppklaringer fra deg kan du få flere svar tilbake.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.