Jeg lager quiz til ungdomsskolegjenforeningen vi skal ha i morgen. Tenkte det hadde vært morsomt å ha noen spørsmål fra pensumet på ungdomsskolen da. Jeg trenger litt tips. Tenker jeg tar fem spørsmål fra hvert fag (bortsett fra forming, heimkunnskap og gym da).
Norsk
Hva betyr det at en historie er in medias res?
noe med sjangerlære
Fyll inn med og/å da/når
Hvem er de fire store?
Hvem utviklet Nynorsk?
Hvem utviklet Bokmål?
Hvordan døde det gamle norske (skrift)språket ut før Norge kom i union med Danmark?
Matte
Løs denne ligningen: (lager den senere)
Hva kalles det som står under streken i en brøk?
Hva er en faktor?
Hva er et ledd?
Hvilke rekkefølge av regneoperasjoner må du utføre når regnestykket både består av ledd og faktorer?
Hva er maks vinkel på en spissvinkel?
Hva er minimum vinkel på en stumpvinkel?
Samfunnsfag
Hva er den laveste rettinstansen?
Hvem avgjør skyldspørsmål i en høyesterett?
Samfunnsfag (historie)
Hvilke hendelse utløste første verdenkrig?
Hva var Black Tuesday?
Samfunnsfag (geografi)
Religionslære
Hvilken religion lærer om den åttedelte vei?
Natur og miljø
Hva slags gass er det mest av i den luften vi puster inn?
Hva heter det når ett gen ikke er dominant?
[bilde] Er den siste linsen (til høyre) konkav eller konveks?
Hvilke gass har størst bidrag, når det gjelder drivhuseffekten?
Hvilke to kategorier deler vi elektrisitet i?
Hvorfor er helium en edelgass?
Musikk
noe om Beatles
Engelsk?
Hvis du har noen tips, så mottas det med takk! Jeg leser rundtforbi, men mye av infoen er fra videregående.
Natur og miljø? Er det det samme som naturfag? Jeg husker ærlig talt ikke så mye fra ungdomsskolepensumet, men vi lærte i alle fall mye om dominante gener. Eller det var kanskje vgs det. Herregud, jeg er mye til hjelp.
Men i norsken, hva med den klassiske HVA er egentlig et semikolon, og hva skal det brukes til? Semikolonmisbruken er ganske utbredt, og jeg gjør det bevisst i blant selv også :p.
Redegjør for forskjell på artikkel, kåseri og novell, f.eks? Sånne oppgaver syntes jeg var kurante på u.skolen. Religionslære (eller kristendom som faget het da jeg gikk på skolen) prøver jeg virkelig hardt å huske noe fra. Herregud, jeg husker altså ikkeno.
Vår heimkunnskaplærer kunne aldri poengtere for mye at EN boble i vaniljesausen var nok, da var den ferdig! Gjerne noen lærere hadde noe lignende de sa gang på gang hos dere?
Semikolon mellom to hovedsetninger, der den andre utfyller eller på annen måte henger sammen med den første
I går kjøpte han seg ny Ferrari; i dag døde han i en bilulykke.
Semikolon mellom leddene i en oppramsing
Følgende spillere stilte: Espen Bjorme, Miklagard Golfklubb; Mark Lykle, Losby Golfklubb; Perry Martinsson, Tyresö Golfklubb.
Hehe, nei. Men hun sa ofte at man aldri måtte bruke metallredskaper i jerngryte med mindre man ville ha grønn mat. Jeg tror det var det hun sa i alle fall.
Ja, se der, jeg hadde visst noe å bidra med jeg også!
Og gjerne redegjøring for bruken av; 'da' og 'når', 'og' og 'å', 'enda' og 'ennå'. Det er sånne ting jeg irriterer meg grønn over :p.
Hehe :snill: Jeg er litt rettskrivingsnazi jeg også. :snill: Litt vanskelig til tider når man snakker dialekt da. Enda/ennå uttales likt på min dialekt. Og/å uttales også likt. Vi bruker heller ikke preposisjonen ved. Vi sier med i stedet. "Eg sitte me vinduet".
Men alle de tåpene som skal skrive dialekt hele tiden. Det skal bli gøy å spørre dem om bokmålsgrammatikk. ond
Haha, jeg snakker jo også litt dialekt, men jeg har aldri skrevet på dialekt, annet enn på tull, så jeg skiller klart mellom tale- og skrivespråk ;). Men, jeg har jo også vært korrekturleser i årevis, og er nok ganske farga av det også. Norsk var mitt sterke fag!
Jeg skiller også, men av og til sniker det seg inn noen dialektord. I går måtte jeg google for å se om "egle" var ett bokmålsord, men det hadde en annen betydning enn det vi bruker det til her. Grammatikk og rettskriving har jeg aldri hatt noen problemer med. :snill:
Ja, det er altfor mange. Jeg svarer tullete hvis noen vil ha hjelp av meg og ikke klarer å skrive på bokmål. Misforstår det som kan misforstås med vilje. Det er bare unødvendig å skrive dialekt.
Jeg tenkte litt på nynorsk. Folk hater nynorsk, men dialekt er helt OK? Rare folk. Dialekta her er jo ikke så langt unna nynorsk. Men på den annen side, den ene barneskolen i kommunen bruker nynorsk som hovedmål, så da skipper jeg nynorsk.
Øhhh...jeg tror det ordet begynner på K og rimer på "sluk" på trøndersk ihvertfall, men jeg vet ikke om det er lov å skrive sånne ord her...? Kanskje på innsiden av offentlige dodører? :D
Gjenbruk? Jeg kom på den vannsirkelen nå. Altså at vannet fordamper fra havet, regner i fjellet og kommer ned i bekker og elver. Men tror ikke det var det du mente. Hm, hadde vi så mye om gjenbruk og slikt da? tenke
verdenskrig hadde vi mye om i alle fall. :ja: Og børskrakket i 1929 kom jeg på nå. oppdatere hovedinnlegget
Åh, nå kom jeg på noe jeg begynte på på en annen quiz. Europakart med flagg, og så skulle de plassere flaggene. Problemet er bare at den idéen tar litt for lang tid tid. Men det hadde vært gøy. :snill: Men geografi-biten er jo egentlig lett å fylle ut. :snill:
Jeg elsker nynorsk, og det er jo faktisk et skriftspråk med grammatiske regler på linje med bokmål. Det jeg kanskje ikke skjønner er hvorfor vi skal lære den delen på skolen, en innføring i nynorskens historie og opprinn, ja, men grammatikken, det er jo bare derfor enkelte hater nynorsk. Alle forstår det jo! Men ja, jeg elsker å lese nynorsk! Ragnar Hovland er en av mine favorittforfattere.
Naturfag
Hvilke gass har størst bidrag, når det gjelder drivhuseffekten?
Hvilke to kategorier deler vi elektrisitet i?
Hvorfor er helium en edelgass?
Matte
Hva er en faktor?
Hva er et ledd?
Hvilke rekkefølge av regneoperasjoner må du utføre når regnestykket både består av ledd og faktorer?
Hva er maks vinkel på en spissvinkel?
Hva er minimum vinkel på en stumpvinkel?
Norsk
Hvem er de fire store?
Hvem utviklet Nynorsk?
Hvem utviklet Bokmål?
Hvordan døde det gamle norske (skrift)språket ut før Norge kom i union med Danmark?
Samfunnsfag
Hva er den laveste rettinstansen?
Hvem avgjør skyldspørsmål i en høyesterett?
Hvilke hendelse som utløste første verdenkrig?
Wow, takk skal du ha! Ser at vi er like gamle, men du husker tydeligvis mye mer enn meg "from the top of your head". Synes det var passelig vanskelighetsgrad på disse også. :ja:
Nå er jeg vel egentlig ferdig, så da takker jeg for hjelp og inspirasjon. :snill:
Norsk
Hvem var de fire store?
Hva betyr det at en historie er ”in medias res”?
Hvilket virkemiddel er dette: ” Jeg holdt på å dø av latter!”
Hva kalles ett ”eventyr” som påstår at det er sant?
Hvem regnes som Bokmålets Far?
Naturfag
6. Hva slags gass er det mest av i den luften vi puster inn?
7. Hva heter det når ett gen er vikende?
8. Er linsen lengst til høyre konkav eller konveks?
9. Hvilke gass har størst bidrag, når det gjelder drivhuseffekten?
10. Hvorfor er helium en edelgass?
Samfunnsfag
11. Hvilke hendelse utløste første verdenskrig?
12. Når var det store børskrakket i USA?
13. Hvor foregikk fredsforhandlingene i slutten av første verdenskrig?
14. Hva betyr blandingsøkonomi?
15. Hva heter ørkenen nordvest i Kina?
Kristendom og religion
16. Hvilken religion lærer om den åttedelte vei?
17. Hvem er reformasjonens Far?
18. Hvor ligger Kaba?
19. Hva er kosher?
20. I hvilken religion finner vi Vedaskriftene?
Matematikk
21. Hva kalles det som står under streken i en brøk?
22. Hvor mange vinkler har en heksagon?
23. Hvilke rekkefølge av regneoperasjoner må du utføre når regnestykket både består av ledd og faktorer?
24. Hva er minimum vinkel på en stumpvinkel?
25. Finn verdien av a og b:
5b – a = 61
3a – b = -1
Kuttet litt ned, fordi jeg tror de kommer til å bruke litt tid på disse selv om det bare er 25 spørsmål. Og så supplerer jeg heller med en musikk-del - med musikk fra da vi gikk på ungdomsskolen selvfølgelig. Gikk gjennom topp20-listene i den perioden og har laget en spilleliste med 150 sanger på spotify. Mye gøy der, hehe. :lol:
Satser på at det blir stille på jobb slik at jeg kan gjøre musikkbiten da. :geip:
Der var det en del å bryne seg på, ja! Kjempebra jobba! :) Vi lagde en ren musikkquiz med musikk fra 90-tallet (gikk på skolen 89-98) når vi hadde reunion for to år siden. Det var så gøy! Skikkelig mimring :)
Ja, og så tenker jeg at når det ringer en bjelle, så irriterer man seg over det og blir sittende lengre og fundere på det. Er det helt ukjent, så tipper man noe og driter i det liksom. Så jeg tror de kommer til å bruke litt tid på de 25 spørsmålene.
Jeg må prøve å få laget musikkquiz altså. :ja: Jeg digger quiz, og synes også det er gøy å lage. Og det visste han ene som arrangerer gjenforeningen. :snill:
Det var IKKE stille på jobb. Men jeg gjorde musikkbiten på stående fot. Og quizen var en suksess! Takker så mye for hjelp!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.