< Tilbake til oversikten

Hvorfor ... (Går jeg ikke mere ned?)

Anna Ananas sa for siden:

hvorfor går jeg ikke mer ned?
Jeg har spurt tidligere her inne også.
Gitt det enda noen uker, men det skjer veldig lite med denne kroppen her.

Nå ønsker jeg hjelp fra dere flinke, kloke og erfarne! ;)

Skriver ned eksakt inntaket i dag. Dette er ganske standard for en hverdag for meg.

FROKOST:
1 skive lollipoppbrød ( max 2 ganger i uken spiser jeg dette brødet!)
godt med smør, fårepølse og taffelost på toppen.

LUNSJ:
Salat
isberg, litt tomat, agurk, fetaost, tunfisk, nepe. 2 ss rømme på toppen.

MIDDAG:
Laks i form med brokkoli, blomkål, squasj, grønn paprika
smør + fløte + rømme som saus

Snacks unner jeg meg noen dager i uken. I form av paranøtter, mandler babybell.

I følge diett.no ligger jeg fint an i forhold til variasjon, kalorier og karbo.

Drikker masse vann!
Stixen er lys rosa hver dag.
Har holdt på i 5 uker.
Nedgang 2,5 rundt om der...

Noen som kan hjelpe meg litt videre på denne veien?
Jeg er utrolig motivert og kommer ikke til å gi opp, men kjenner jo at jeg blir rett og slett lei meg og oppgitt hver gang jeg går på vekten.

Takk til dere som leser og evnt har noen tips...
;)

Hva er det som ikke skjer i denne kroppen?

Megvel sa for siden:

Menyen din er nydelig! Er det latterlig mye fett i kaloribalansen din, slik det skal?

Kommer du rett fra GR eller lignende så kroppen din er litt på sparebluss? Er du mett på denne maten? (Trives du?) Tar du medisiner? Er vektnedgangen du ønsker reell? (Det er mange her som setter BMI 19 som et mål, og det er ikke så lett når vi nærmer oss 22 på ketolyse.)

Hadde dette vært GR hadde du vært mønsterelev, du går i gjennomsnitt ned et halvt kilo i uka...

Hei du, og takk for respons! :)

Ja, jeg føler at jeg spiser riktig, derfor er det veldig frustrerende.

Slik ser regnestykket ut i dag på diett.no

Karbo: 14, 32 gram - 3%
protein:79,82 gram. - 15% ( min vekt er 82)
Fett: 193, 66 gram - 82%

Jeg har ikke gått på Grete Rhode.
Jeg har spist lav fett og karb + trent mye siste året.
På et vanlig slanke/bevisst nivå.

Jeg drikker pepsi max kanskje 2 - 4 glass i uken.
Spiser kanskje en atkinsbar fordelt på en uke.
LItt hvite Ifa for å drepe den gode ånden

Ellers føler jeg at jeg driver streng ketlyse, altså.

Er det slik at denne kuren kanskje ikke fungerer for alle?

Igjen, jeg har ikke tenkt å gi meg og jeg tenker positivt! ( tror litt på at det også kan funke..)

Georgine sa for siden:

Du går ned gjennomsnittlig 0,5 kg i uken så den fungerer jo?

Det er ikke alle som raser ned i vekt selv om det kan virke som. De aller fleste går ned på rundt 0,5 i uken og gjør noen større hopp nedover innimellom.

Hei Georgine.

Takk for svar.
Jo, jeg er klar over det.
Og jeg føler jeg er veldig tålmodig.

Jeg går opp og ned i vekt om en annen.
jeg minsker ikke noe i cm heller.

En liten panikk som setter inn etter mye fokus og energi brukt på dette prosjektet.

Jeg får satse på at det tar seg nedover, men savner veldig å se resultater.
Veldig rart hvordan noen går ned 10 kg på en mnd, feks..

Photobscura sa for siden:

Går du ned ti kilo på en måned, har du nok mer enn tjue kilo overvekt, altså ;). Jeg har brukt nesten fire år på 23 kilo. De første 19 brukte jeg sju måneder på, gikk opp fem seks, og sto stille i to og et halvt år, tross superstrikt kosthold, men det viste seg jo å være hormonelt betinget. Det kan man jo forsåvidt sjekke ut over tid, men fem uker er ikke lenge. Man må se ting i perspektiv, de fleste av oss har brukt lang tid på å legge på oss disse kiloene, og da kan man ikke regne med at de går av igjen i en sturt, selv om man så gjerne skulle ønske det :o.
Mitt forslag til deg ville være å gi det et par uker til, og så elminere partystopperne, for de har du noen av. Typiske partystoppere som jeg ser ut fra hva du skriver er kunstig søtning, meieriprodukter, nøtter, lavkarbobrød og tomater. Om du er villig til å gi det et forsøk, så fjern en og en av dem i ukesintervaller, og se hva som skjer.

Tips: Jeg tygde på persille og drakk uhovelig mye vann for å stagge ånden. Nå var jeg heldig, og den forsvant på noen få uker, men lukta kommer jo innenfra, så alt blir bare kamuflering, men jeg synes persille gjorde jobben :).

Nicpins sa for siden:

Signeres! :ja:

Dessuten ville jeg slengt oppi skinke/baconterninger, hardkokte egg, schwære ostebiter, reker, avocado og oliven oppi den magre lunsjsalaten din, jeg da. :D

-Og det ER de IFA'ene i pose du spiser, sant? De i eske er med sukker.

:)
Takk for fine svar alle sammen! :)

Jeg tror jeg skal prøve å kutte fløte og nøtter. Og pepsimax er jo i grunn bare tull fin min del. Har ikke den greie med PM som mange andre har, så det er unødvending.

Rømme? Er det er partystopper?
ost? All ost, Photo?

Greit.
Mer fett i salat skal bli.

Håper sånn at vekten snart skal vise seg litt mindre her, altså.
jeg vet at jeg er ny i gamet og at det etterhvert sikkert kommer til å gå rett vei.
Men blir litt bekymret med tanke på alt fettet man spiser. Det føles jo " feil", ikke sant. Uvant. Og kjenner litt på frykten om at det kan gå oppover og ikke nedover.

Men karbene ligger lavt. Jeg skeier jo aldri ut! :/ Så da må det jo etterhvert gå nedover med meg! :)

OK.
Høsten er kommet til vestlandet, gitt.
Fram med paraply og varm te!
Håper dere får en fin dag videre, fineflinke!

Fløte og fersk ost er nok av de største partystopperne, mens noen ikke kan spise meieriprodukter i det hele tatt om de vil gå ned i vekt (les: f.eks meg :o). Men om du ellers tåler det, så kan du jo eventuelt, om det er det som stopper deg, tenke på det som et midlertidig "offer" inntil du når målvekta di.
Du må nesten bare glemme all skremselspropaganda du har hørt om fett, ja, bortsett fra transfett da, som er industrielt herdet fett, det vil si ødelagt, bortsett fra noen naturlige forekomster som finnes i enkelte meieriprodukter. Dette er ikke det samme som du finner i f.eks margarin. Men fett fra animalsk føde, egg, fisk, kaldpressede oljer er av det gode slaget, og du må nesten tenke på det på den måte at kroppen trenger energi, og da har du to valg; karbohydrater eller fett. Kutter du ned på karbohydratene må kroppen ha et alternativ; Fett. Fett er viktig! Fett er bra for kroppen, det hjelper deg til å bli mett lenge, til å ta opp viktige vitaminer, det gir deg jevn energi, og det booster fettforbrenningen din!
Les trådene som Pål her på forumet har startet (søk han opp på medlemslista), så får du en god pekepinn på hvor bra og viktig fett faktisk er! Din redsel er ubegrunnet :).

En fin dag videre ønskes deg også!

Gressenka sa for siden:

Er meieriprodukter partystoppere? DET var jeg ikke klar over:confused: Men, viss man ikke ska spise meiereiproduker....altså....da er det ikke må mye igjen å spise da. Føler jeg vertfall. Da kan man krysse mange middager fra listen vertfall....:(

Gerd sa for siden:

Ikke for alle. Det er når man når et platå (vekta ikke rikker seg på minst 4 uker, hverken opp eller ned) at man bør se på hva man spiser.

Jeg, personlig, har ikke merket at meieriprodukter, som fløte er partystopper. Men jeg spiser det heller ikke hver dag. :)

Nicpins sa for siden:

KAN VÆRE partystopper, Gressenka. Kan være. For noen. Mange som også har intoleranse på melkefett ell. melkeprotein, ofte.

Hvis jeg skulle skrike høyt og rungende ut hva folk BURDE slutte med hvis de ikke går ned i vekt, ut fra mine egne erfaringer...så ville jeg sagt "kutt ut de hersens bringebærene, nøttene, Atkins-barene, "sukkerfrisjokoladene" og alle lavkarbo-brødene!"

Hmm. Men det var jo mine erfaringer, da. :o

Ja, jeg ville nok satt meieriprodukter som siste instans ;). Men man kommer jo ikke bort fra at det også kan være en partystopper. Som sagt, kutt ut bær, nøtter, kunstig søtning og ellers småspising/kosespisng utenom måltider.

Beatrixie sa for siden:

Bruker du sink/selen,magnesium og krom/kalium-pillene som du skal ha på ketolyse?
Hvis ikke kan det være årsaken til at du ikke går ned.
Hele forbrenningen i kroppen er en kjemisk prossess, og er ikke alle elementene med så stopper det opp.

Nerthus sa for siden:

Jeg synes du spiser lite mat jeg! :) Men så lenge du går ned bør du smøre deg med ENDA mer tålmodighet :) Det går ikke akkurat i rasende fart med meg heller - men det går rette veien!

Hei Photobscura. :)

Tusen thanks for veldig bra svar.
Det er vel slik at kroppen må bli vant til nytt kosthold. Jeg har vært gjennom hodepiner og slapphet, uvelhet og alt det der som kroppen gjør i begynnelsen. Det er noen uker siden det slapp taket, og jeg tenkte da at " nå er kroppen i gang med fettforbrenning over en lav sko".

Man har høye forventninger til denne kuren. De høye forventningene har jeg fått av Torkil gjennom boken hans. Han skriver jo så fint at man raser ned i vekt de første ukene. Der etablerte jeg nok den store forventningen.
MEN jeg vet jo bedre.
Jeg vet at alle er man forskjellige, og ikke minst så må man vel gå gjennom noen uker før vaner, tabber og begynnerfeil går seg til.

Ånden trodde jeg hadde gitt seg litt. ( jeg må rett og slett ty til tyggis på jobb) Men i går kveld kunne min fine samboer bekrefte at ånden absolutt er her enda. ;) hehe..
Så jeg tenker jeg får prøve tipset ditt.

Da motiverer jeg meg mot nedtrapping av meieriprodukter. Og ut med nøtter. Men kjenner jeg tviholder på litt fløte i kaffen.....

:_online2l:

Nicpins sa for siden:

Jeg ville kuttet ut det Lollypop-brødet og nøttene i første omgang, jeg da ;) Så kan du nok vente litt lenger med meieriproduktene, tror jeg.

Ønsker deg ihvertfall masse lykke til.
:)

Carisma sa for siden:

For meg var, av alle ting, trening partystopperen! Dvs hard trening som spinning o.l. Den skapte en stressituasjon i kroppen pga adrenalinrush, og det igjen gjorde at kiloene ikke ville slippe. Da jeg gikk over til Yoga og Zumba begynte ting å skje. :ja:
I tillegg er nok søvn uvurderlig!

Krøllerellerei sa for siden:

Wow, det har jeg ikke tenkt på. Jeg foretrekker spinning, fordi da tenker jeg at jeg får mest mulig igjen for innsatsen.

Sunroad78 sa for siden:

Eg trenar ein halv time med Jillian Michaels kvar dag og det har gjort underverket med meg. I tillegg har eg ein aktiv jobb i barnehage (stor avdeling), mens når eg er heime og er ferdig med dagens treningsøkt, så er det mest slækking på soffan som gjelder ;)

Ja, jeg tenker jeg kutter ut brødet og nøtter. Det er ikke så vanskelig, vel!?
;)

Jeg merker faktisk forskjell på kroppen siden sist jeg skrev her inne.
Jeg er mye mer mett. Endelig har denne metthetsfølelsen som jeg leser så mye om inntruffet. Jeg tenker ikke på mat. Når jeg skriver dette, blir jeg faktisk litt uvel. Av å tenke på mat. hehe.. Det er jo herlig.
Men jeg spiser jo selvsagt når jeg bør slik at jeg ikke ender i kjelleren.
Men kroppen trenger nesten ikke mat. Dette betyr vel at det kan ta noen gode uker før kroppen spiller ordentlig på lag. En erfaring å notere seg bak øret til alle som er utålmodige. Og meg selv.

Jeg har ikke veiet meg på over en uke nå. Orker ikke se at tallene ikke rører seg, så får heller få meg en fin overraskelse neste gang jeg går på vekten. ( hopefully)

Ønsker deg også all lykke på veien mot ditt mål! :)

Hei du. :)
Jeg liker også å trene spinning, ja.
Føler jeg forbrenner max og utnytter treningstimen max.

Hm.. Kanskje mer styrketrenging er tingen. Zumba har jeg aldri prøvd, men ser at Sats har begynt med disse timene. Kanskje jeg skal prøve meg på det! ;)
Takk for gode tips!

Hei Sunroad!

Jillian Michaels.. Kjenner ikke til. Hva er det for trening?
Trener du hjemme da?
Alle tips til trening er gull verd.
Også stuetrening.
Er ikke så lett å komme seg ut dørene om kvelden når man har små barn som ligger og sover....

Carisma sa for siden:

Hehe, jeg også! :) Men så nevnte jeg for akupunktøren min at jeg hadde så rask progresjon på yogaen i forhold til utholdenhetstrening, og da sa haun: "Du må ikke drive hard trening du med så mye stress i kroppen! Det du trenger er å roe ned og la kroppen arbeide selv"... Gikk opp et par lys da. Savner spinninga, så tenkte jeg skal ta en time innimellom for å svette rodentlig ut, men ikke tre ganger i uka.

Festina lente sa for siden:

Jeg ser du skriver at du har nepe i salaten din. Hvis jeg ikke husker feil så er det slik at vi kun skal spise grønnsaker som vokser over jorden ketolysekuren (altså ikke gulrot, kålrot, neper og den slags). Kanskje det har en effekt å kutte der?

Mvh
"Slankekollega" som savner nepene sine kjempemasse :o

Carisma sa for siden:

Neper har 4,7g karbo, så de kan man bruke litt av.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.