engasjert sa for siden:
Her kan man legge inn tips til tilbehør til middag
engasjert sa for siden:
Her kan man legge inn tips til tilbehør til middag
engasjert sa for siden:
Ertestuing
1 boks hermetiske tørkede erter
Varmes i kjele. Tøm av kraften og mos ertene.
Rør inn en klatt smør og krydre med pepper og salt etter smak.
Raskt å lage og kjempegodt tilbehør til middagen. :rolleyes:
Borghild sa for siden:
Smørstekte kantareller med salt, pepper og litt hvitløk - surret i fløte.:spisesnak
Borghild sa for siden:
Hvor mange karber er det i tørkede erter? Leeenge siden jeg har spist det gitt.
Augustina sa for siden:
Sellerirotpuré: Kok opp i passe biter, gjerne med en buljong i vannet. Hell ut mesteparten, men la litt være igjen i kasserollen. Både for smak, men også fordi det gjør det lettere å mose med eksempelvis en stavmikser. Ha i noen klunker fløte og noen dæsj med smør, smak til med salt og pepper. Veldig godt med litt ost i også for den rette festmiddagen ;)
TrillTrall sa for siden:
Hermetiske erter er vel ikke tørket? Skal man lage ertestuing av tørkede erter tar det jo evigheter! Hermetiske erter var friske ved hermetisering og er grønne og fine når man tar dem ut av boksen vel...?
MarianneSB sa for siden:
"Arabisk blomkål"
Del blomkålen opp i buketter og kok den litt mør. Hell av vannet. Stek blomkålen på en stekepanne i litt olje og mos den litt samtidig. Når blomkålen er blitt litt brun tar du i ca. 2 egg og rører litt mens egget stivnes. Ha til slutt på litt godt krydder.
Jeg vet ikke hva denne retten heter men har lært den i Nord-afrika og kaller den derfor for "arabisk blomkål".
Sivensvans sa for siden:
Grønnsaker gratinert i ostesaus
[font=Comic Sans MS][/font]
Varmer opp litt fløte - har i ost (hvilken type man vil), og lar den smelte i fløten sånn at man får en litt tykk og god ostesaus.
Så tar man de grønnsakene man vil (jeg kokte blomkål og brokkoli litt møre i grønnsaksbuljongvann - skar opp purre i ringer, litt kål i strimler og ferske urter) - heller de i en ildfast form med ostesausen over. Gjerne et ekstra dryss med ost på toppen - og, så inn i ovnen, 200 grader - i ca et kvarter - 20 min (alt avhenger av grønnsakene man har brukt).
;)
Furine sa for siden:
Sellerirotpuré blir enda betre med litt raspa muskat i! :)
Steikt squash er også godt tilbehør til middag. Deler opp squashen i fire på langs (så det blir 4 lange stykke, kvar med i trekantfasong), og så deler eg dei opp i skiver, som eg så steiker i godt smør, med salt, pepar og kvitløk.
Augustina sa for siden:
Muskattnøtt er genialt, det skal jeg huske :)
Fruitdrops sa for siden:
Tenkte jeg skulle lage en lignende tråd ;P
Trenger tips på tilbehør med fett i da min samboer har diabetes 1, og han spiser poteter/ris/pasta i tillegg til middagen. Det blir jo feil om han spiser mye fett og karber samtidig.
Det finnes hermetiske erter som heter tørkede erter, og de smaker MYE bedre den andre hermetiske/fryste erter ( syns jeg XD )
Nannah sa for siden:
Nei, jeg ville tro at din samboer får mindre blodsukkerstigning om han spiser fett sammen med karbohydratene jeg da...:)
Borghild sa for siden:
Du må passe på at det ikke blir like deler fett og karbs i kostholdet hans. Det bør være overvekt av en av de. Men skal blodsukkeret ned, er det lurt å øke på fettet og sammtidig redusere på de raske karbene.
Kitt sa for siden:
Jukseris
Blomkålmos
Nannahs kreolske coleslaw
Nannahs sellerirot- salat (wannabe potetsalat) Jeg lager den med 50/50 selleri og blomkål:sikle:
Fake potetsalet
engasjert sa for siden:
Det står tørkede erter på boksen. Hermetiske tørkede erter. :)
engasjert sa for siden:
Det er 17,2 pr 100 g. Hvis jeg lager stuing av en boks, pleier jeg å ha til 3 porsjoner. Det er 250 g i boksen = ca 5 - 6 karber pr porsjon ;) Da bør det ikke være annet med karbohydrater på tallerkenen...
engasjert sa for siden:
Noen som har en oppskrift på sursøt saus for oss lavkarbo-entusiaster :o
Kitt sa for siden:
Det skal finnes en her inne! Har du prøvd å søke?
Kitt sa for siden:
Kanskje du kan bruke denne?:)
Iset sa for siden:
En av mine store favoritter (som det er altfor lenge siden jeg har spist nå), er halvkokt rosenkål delt i fire, så stekt på panna i masse smør og med masse baconbiter. Gjerne også litt sopp i tynne skiver. Man kan også røre inn litt fløte, evt. ha hele sulamitten i en liten ildfast form, heller over litt fløte og revet ost og gratinere det. Håhåhåå!
Ja, og så salt, muskat og masse grov pepper.
engasjert sa for siden:
Tusen takk :p
Skal prøve denne.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.