< Tilbake til oversikten

Kyllingform med purre og ostesaus (m bilder)

Makronella sa for siden:

I går fikk jeg gjester til middag og jeg var veldig i tvil om hva jeg skulle lage. Begynte derfor å bla i boksen med diverse brosjyrer og kom over et gammel fillete hefte fra "opplysningskontoret for egg og fjørfekjøtt"
Jeg bladde frem til en rett som var en skikkelig slager i mange år hos oss, men som og har fått hvile i mange mange år.

En hver oppskrift er til for å endres og det skjer selvfølgelig denne gangen også -for å gjøre den lavkarbo. Mye lettere blir den også da, pluss kyllingfileter gjør det enklere enn å dele en hel rå kylling som var aktuelt da brosjyren var ny.

Jeg skal mette mange munner så dette er en stor porsjon men ikke noe problem å kutte ned.

1,5 kg kyllingfilet
2 purre
1 stor rød paprika
2 bokser creme fraiche
1 boks creme fraiche med soltørkede tomater( kan sløyfes)
revet ost

riktignok er denne en lettvariant, men det er en halv boks og får følge av to "fete"- gir god smak men kan utelates
Del kyllingfiletene i to og brun de i smør. Ikke la de bli gjennomstekt. Legg de over i en smurt ildfast form. Dryss med salt og pepper.
Kutt purre og paprika og legg over kyllingen i formen

[CENTER][/CENTER]

Varm opp creme fraiche på svak varme, når den er flytende ha i godt med revet ost og rør til den er smeltet. Helles så over kyllingen. Strø litt revet ost på toppen og sett i ovenen. 180 grader i ca 30 min eller til overflaten er gylden og fin.
[CENTER][/CENTER]

La hvile litt på benken før servering så sausen får satt seg litt.
Jeg serverer med godt med blomkål og brokkoli og ris til de som er gjester.

[CENTER][/CENTER]

Utrolig enkel og velsmakende rett. Den skal absolutt få sin renesanse her i huset - like lett å lage til ti personer som til to

Kitt sa for siden:

:sikle::sikle::sikle:
Blir ikke lenge til denne må prøves. :D

Ana sa for siden:

mm, den så deilig ut, må prøves ja.

IdaMarie sa for siden:

Denne såg deilig ut. Skal prøve denne snart!

Nei, nå! sa for siden:

Så kjempegodt ut!! Tror du den smakstilsatte creme fraiche'n kan erstattes med f.eks en smøreost med smak for omtrent samme resultat? Hm, testing testing :rolleyes:

lijo sa for siden:

Å denne så knallgod ut, vil lage den til helgen når vi får gjester. Så enkelt, genialt..og like god lavkarber eller ei, takk ;)

solihjerte sa for siden:

Jippi!
Blir så glad hver gang det kommer nye og gode oppskrifter, dette skal prøves i morgen.

Takk for at dere deler, hvis jeg kommer på noe lurt skal jeg poste det jeg også :)!

Hamster59 sa for siden:

Jeg prøvde denne idag, det ble skikkelig snadder! Brukte bare vanlig creme fraiche og hadde heller oppi noen biter soltørka tomat fra glass. Laga blomkålmos til. Anbefales.:p Fikk heldigvis rester, de er lagt i lunsjboksen til i morgen.:D

Yonah sa for siden:

Nammenam, den såg god ut! Må invitere en vennine på middag her, så får vi testet alle sammen:D

Sivensvans sa for siden:

Dette var en super oppskrift!! Takker;)

monicah82 sa for siden:

Prøvde denne i dag og den var kjempegod! Takk for oppskriften! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.