< Tilbake til oversikten

Anbefal meg ei kake greie som også høykarbere vil falle totalt for

Ferskenbeinet sa for siden:

mannen fyller år på onsdag, han har da bestillt vanlig sjokoladekake. Men jeg vil lage en ting til, noe lavkarbo som andre og kan syns er fantastisk godt! Jeg står litt stille på hva det skal være. Tenker å ha noe uten sjokolade siden det allerede er en sjokoladekake. Bærmousse har jeg laga litt for mange ganger nå, ostekake og forsåvidt... Hva annet kan jeg finne på? Veit det er mange oppskrifter her inne, men hva anbefaler DU?

Kanutten sa for siden:

Jeg blir ofte bedt om å lage denne kaka. Den har riktignok sjokoladesmak og er mousse, men den er en skikkelig "voksenkake".

Sjokolademoussekake!

Mandelbunn
125 g. malte mandler
3/4 -1 dl Splenda kjørt til melis i foodprocessor (Om du liker det søtt ta største mengde Splenda)
4 eggehvitter

Stivpisk eggehvittene, bland det andre forsikt i. Ha i rund kakeform som er kledd med bakepapir i bunnen. Stek ved 175 grader i ca 20 -25 minutter, avkjøles i forma. Når kaka er kald tar du den ut av forma, rengjør forma og har kaka tilbake i den.

Mousse
250 g. sukkerfri (helst 70%) mørk sjokolade feks Cavalier eller Valor
4 Eggeplommer
½ dl. Cognac eller Whisky
7 dl. Kremfløte

Smelt sjokoladen i vannbad, pass på at det ikke kommer vanndamp på den, da blir den kornete. Bland whiskeyen i sjokoladen, kjøl ned til ca 25 grader, pisk inn 1 og 1 eggeplomme, bland godt mellom hver. Pisk fløten stiv, tilsett 1/3 av den i sjokoladekremen, bland godt men med LETT hånd, tilsett resten av kremen og vend den lett inn med slikkepott. Hell moussen over kaka som ligger i den rengjorte forma. Sett kaldt, 6 t i kjøleskap eller 1 t i fryseren. Pynt med smeltet, mørk sukkerfri sjokolade du ringler over - eller kremdotter og hele kaffebønner. Sett kaldt igjen til du serverer.

takk for den, skal absolutt prøves en gang, men ikke i denne settingen! ;)

Kanutten sa for siden:

Hva med å lage nøttebunn... Oppå den ferdig stekte og avkjølte/frossne nøttebunnen legger du frosne bær, helst rips.. Oppå bærene legger du vaniljeis... Oppå vaniljeisen legger du piska eggehvitter som skal bli til marengs! Skiva mandler på toppen..

Denne kaka er knallgod! Har laget den flere ganger, men bruker ikke noen oppskrift.. Jeg tar alt på sparket....:o

Gracella sa for siden:

Denne:
Sjokolademoussekake

300 gram sukkerfri eller mørk sjokolade

4 dl kremfløte
2 dl creme fraiche
1 dl salte peanøtter
1 dl grovhakkede valnøtter
(Jeg hadde ca 2 dl Jaguarmix fra Maarud i stedet for peanøtter og valnøtter)

Varm opp 2 dl av fløten i en kaserolle og tilsett oppknekt sjokolade og la den smelte i fløten.

Visp resten av fløten til krem, og ha i creme fraice. Bland godt.
Rør inn sjokoladeblandingen, og fordel røra i to boller.
I den ene tilsetter du nøttene og heller det i ei smurt, bakepapirkledd springform, før du forsiktig heller over resten av røra.

Sett i kjøleskap og la stå i minst 5 timer før servering, eller over natten.
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25788

Denne er kjempegod!!! Sever med pisket krem og nyyyyyt :)

Kom med noe uten sjokolade da! fnis

Kanutten sa for siden:

Var da ikke snert av sjokkis i mitt siste forslag! :snurt:

hehe neida Kanutten, det var det ikke. Men den kakegreia du sa, putter du hele greia i ovnen til slutt da eller?
Åhh klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg vil ha...
Har 2 kurver med flotte blåbær i kjøleskapet, de kunne jo og vert brukt. De er hvite inni så så smaker ikke veldig mye, men er fine å se på!

jeg endte opp med eplekake! Det var de de hadde i kantina i går, og da ble valget tatt om at DET skulle jeg lage! Gleder meg til i ettermiddag!

Takk for alle andre tips, skal testes etterhvert!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.