< Tilbake til oversikten

"Røsti"

meretely sa for siden:

Har funnet og testet en oppskrift på røsti laget med knutekål. Har prøvd med både JBK og fiberhusk, er nesten hipp som happ. Dette er faktisk en ganske bra potet-erstatning.

1/2 knutekål skrelles og rives på rivjern/maskin. Press ut så mye vann som mulig.
Bland inn 1-2 ts JBK, ca. 1 ts salt + pepper etter smak. La stå ca. 10 min for at JBK/Fiberhusk skal svelle.

Bruk en spiseskje og form boller som du klemmer flate og steker på ganske høy temperatur. Jeg steker i baconfett, synes det gir en god smak.
Knutekål inneholder ca. 3 g kh pr. 100 g.

Hvis du tåler litt karbo kan du bytte ut JBK'en med to revne poteter (mellomstore). Det inneholder den originale oppskrifta.

Yonah sa for siden:

Spennende! Får se etter knutekål da, det er en grønnsak jeg ikke har prøvd faktisk..

TrillTrall sa for siden:

Knutekål er kjempegodt! Men det var dette med grønnsaker som vokser under jorden da?

Yonah sa for siden:

Den regelen er generell, lov å se litt på karboinnholdet også da;) Vi spiser jo løk også, om ikke i store mengder.

TrillTrall sa for siden:

Jeg spiser litt av både gulrot og kålrot jeg altså, men det er jo noen her inne som er veldig strikse på dette. :)

Yonah sa for siden:

Jeg er striks på det, fordi jeg kjenner det trigger søtsuget..

meretely sa for siden:

Selve kålen vokser jo over bakken :D. Inneholder 3 g kh hvorav 0,1 g stivelse.

Camz sa for siden:

Mmmmm, må prøves :D

sistegang sa for siden:

Jeg forsøkte å lage røsti. Og må ha gjort alt feil.:(
Så ikke at det sto ts med fiberhusk så jeg brukte spiseskjeer. De blåste seg og og blei noen fine geleklumper, som jeg stekte for hardt (noen blei litt brent). Og jeg hadde for mye smør i panna så de blei myke inni.
Skal forsøke på nytt i morgen, og får jeg det ikke til da blir det mos av knutekål nr. 2.
Jeg må ha verdens mest tålmodige mann, han var så sulten at han faktisk spiste noen av de.

Fofa sa for siden:

Dette så jo veldig spennende ut!! Jeg trenger gode forslag til tilbehør!! Så denne må prøves.. Men...ehm...Knutekål?? Hvordan ser den ut?

marjusen sa for siden:

Hehehehe, her må jeg le litt. For hadde dette skjedd med samboern min, hjelpes.. Da kunne jeg nok bare funnet fram guttebladene mine igjen og kost meg med dem ett par uker:P hahahaha... Ikke riktig så strengt men nesten;)

sistegang sa for siden:

I dag med 1 1/2 teskje JBKM gikk det bra, stekte de i steikepanna med endel smør. Hadde en stor kjøttkake og bernaisesaus til. Ok middag. Jeg må ha saus over røstiene for jeg likte ikke smaken.
Iset's gode oppskrift.
Lettvint bearnaisesaus
75 g meierismør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
1 1/2 ss bearnaiseessens (selges i velassorterte dagligvareforretninger)
saft av ½ sitron
1/2 ts estragon, finhakket
1 ss kruspersille, finhakket

Bland alt i en kjele og rør mens sausen tykner over svak varme. Hold sausen varm i vannbad.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.