sistegang sa for siden:
Forsøkte å fritere noen skiver og staver - totalt mislykka.
Bare til orientering.:D
sistegang sa for siden:
Forsøkte å fritere noen skiver og staver - totalt mislykka.
Bare til orientering.:D
Kanutten sa for siden:
:lol: Det var nok for mye fuktighet og for lite stivelse i dem ja. :lol:
Kitt sa for siden:
Mener jeg har sett en oppskrift på sprøstekt squash! :confused:
Skal se om jeg finner den igjen etter hvert!
Borghild sa for siden:
Har prøvd jeg også, men de gikk rett i søpla. Fiasko. :o
Augustina sa for siden:
Saltet du dem på forhånd for å trekke ut alt vannet?
Queen of Wands sa for siden:
Ja, det må vel være der feilen ligger? Jeg pleier å skjære dem i tynne skiver og strø på med salt, skivene stables oppå hverandre på en tallerk. Husker ikke hvor lenge de ligger, et kvarter??. Etter en stund begynner squashen å "svette", og denne væsken tømmer du da bare i vasken. Jeg pleier å skylle av litt av saltet og tørke dem lett med litt kjøkkenpapir før jeg steker dem. Dette står det sikkert mer om på nettet, men fant ikke noe i farten. Det gjør hele forskjellen i alle fall. :)
Merkelig! Nå har jeg funnet flere oppskrifter på stekt squash på nettet, og ikke i noen står det at man bør salte dem først. Kan skjekke i kokebøkene mine i morra, et eller annet sted må jeg jo ha lært det. Noe annet som er godt er forresten stekte squashblomster, nyyydelig. Har masse i hagen jeg da, så jeg har god tilgang. :)
Augustina sa for siden:
Jeg har lært at det gjelder både squash og aubergine, de må saltes og "svettes" ut først ja. Gjerne opptil en halvtime om man har tid :) Bruker også å skylle dem etterpå, har glemt det en gang og det var ikke særlig godt, hehe.
Ja, nå har jeg sett gjennom kokebøkene som kunne være aktuelle; de indiske og vegetarkokeboken (!). Ingen ting der. Tror kanskje det var en som jobba i en "innvandrer-butikk" på Strømsø som kan ha fortalt meg det for mange år siden. Hadde en intens aubergin-periode, og da tror jeg at jeg diskuterte auberginer med en indisk dame. Så ja, dette gjelder både auberginer og squash. Prøv da vel! :)
Borghild sa for siden:
Jeg Delte de opp i ca 1/2 cm tykke skiver, saltet de og lot de ligge 30 min på tørkepapir. Skyllet av saltet og tørket de godt og så inn i stekovnen på høy varme. De ble ikke sprø, men slappe og dvaske. :cool:
Carisma sa for siden:
Jeg har fritert sqaush med godt resultat :ja: Saltet de ikke først, men hadde veldig tynne skiver (skar med ostehøvel) og de friterte leeeenge. Men pass på; det tar ett sekund fra litt for lite til alt for mye stekt :D
Du her rett i at tynnere skiver ofte er bedre. :) Og noen ganger er det jo slik at man må prøve ting et par ganger før man finner den beste måten å gjøre ting på. Synes ikke nødvendigvis de MÅ være så sprø, bare ikke de er fulle av vann så gjør det ikke noe om de er litt myke, bare de smaker godt, synes jeg da. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.