Kjøp Skaldeman sin bok GI-Null. Der er det masse oppskrifter hvor han har regner på kh, fettkvote (andel fett i forhold til kh og proteiner). Han har også en kokebok, regner med han har utregninger der og, men har ikke kjøpt denne ennå. Greit å ha nogenlunde oversikt, men det er klart det blir stress å regne alt hele tiden. Noen retter vil du sikkert spise oftere enn andre. Regn på de rettene du spiser mest og heng opp oversikten på kjøleskapet el.l.
Har jo godt ned noen kg, så.. meen så har jeg jo bare gått på kuren ca uke, og har lest så mye om platåer og slikt, så er så redd jeg skal ødelegge vektnedgangen for jeg er for "lat" til og regne..
Jeg er også nybegynner, men har ikke regnet noe spesielt på ting og holdt meg i ketose 5-6 dager. Det kan ha litt å gjøre med at jeg fikk utslag allerede første dag, og har derfor ikke helt følt behovet for å gjøre noen større inngrep. Jeg undersøker selvsagt hvor mange karber det er i ingrediensene jeg lager mat av, og tar det også 'litt på feelingen'.
Når det gjelder fett.. Siden jeg fra før av spiste tradisjonelt 'sunt' så henger det fortsatt litt igjen at jeg velger nesten kun kyllingkjøtt og fettfattige produkter, mistenker at jeg sikkert spiser litt lite fett for øyeblikket.
Det er vel snakk om hvor mye energi du vil legge i det.. Selvsagt er det forståelig at man vil prøve å få optimal slankeeffekt osv. Men jeg tenker at dette nok er veldig individuelt, alle har sin egen type forbrenning og genetisk utgangpunkt. Det er ikke sikkert ei bok kan hjelpe deg noe spesielt! Man må jo også tenke på hvor aktiv du er fra dag til dag..
For meg ville det være demotiverende å være så supernøyaktig og halvparanoid ang. hva jeg putter i meg, tror ikke jeg ville holdt ut særlig lenge.