Kjøp Skaldeman sin bok GI-Null. Der er det masse oppskrifter hvor han har regner på kh, fettkvote (andel fett i forhold til kh og proteiner). Han har også en kokebok, regner med han har utregninger der og, men har ikke kjøpt denne ennå. Greit å ha nogenlunde oversikt, men det er klart det blir stress å regne alt hele tiden. Noen retter vil du sikkert spise oftere enn andre. Regn på de rettene du spiser mest og heng opp oversikten på kjøleskapet el.l.
Har jo godt ned noen kg, så.. meen så har jeg jo bare gått på kuren ca uke, og har lest så mye om platåer og slikt, så er så redd jeg skal ødelegge vektnedgangen for jeg er for "lat" til og regne..
Jeg er også nybegynner, men har ikke regnet noe spesielt på ting og holdt meg i ketose 5-6 dager. Det kan ha litt å gjøre med at jeg fikk utslag allerede første dag, og har derfor ikke helt følt behovet for å gjøre noen større inngrep. Jeg undersøker selvsagt hvor mange karber det er i ingrediensene jeg lager mat av, og tar det også 'litt på feelingen'.
Når det gjelder fett.. Siden jeg fra før av spiste tradisjonelt 'sunt' så henger det fortsatt litt igjen at jeg velger nesten kun kyllingkjøtt og fettfattige produkter, mistenker at jeg sikkert spiser litt lite fett for øyeblikket.
Det er vel snakk om hvor mye energi du vil legge i det.. Selvsagt er det forståelig at man vil prøve å få optimal slankeeffekt osv. Men jeg tenker at dette nok er veldig individuelt, alle har sin egen type forbrenning og genetisk utgangpunkt. Det er ikke sikkert ei bok kan hjelpe deg noe spesielt! Man må jo også tenke på hvor aktiv du er fra dag til dag..
For meg ville det være demotiverende å være så supernøyaktig og halvparanoid ang. hva jeg putter i meg, tror ikke jeg ville holdt ut særlig lenge.
Man trenger ikke telle noen ting når man er på lavkarbo, men skal man være i ketolyse må man passe på å holde seg under en viss grense kh pr dag. Kutter man drastisk på karbo er det bra med mer fett, det gjør bl.a. at man føler seg mett lenger og holder kroppen unna sparemodus. Men spiser du ekstra fett samtidig som du inntar en del kh kan det ha motsatt effekt. Stor forskjell på lavkarbo og ketolyse.
Det står masse bra i boka som kan hjelpe en med slankinga. Du blir ikke tynn av å kjøpe en bok. Men leser du den og følger en del av tipsene er det en kjempebra investering!
Jo flinkere man er til å følge dietten, jo bedre resultat får man= motivasjon til å holde seg på dietten. De som ikke gidder å gjøre en innsats faller fra.
:)Jeg regnet på karbene til å begynne med, for å være sikker på å holde meg mellom 10 og 15 kh for dag slik som anbefalt. Etter en stund fikk jeg det inn i fingrene, og teller ingen ting lenger. Spiser når jeg er sulten - noe som heldigvis er myyye sjeldnere enn før! :D
Jeg ville kanskje fått bedre vektnedgang hvis jeg telte slavisk, men så lenge jeg får utslag på stixen er jeg fornøyd.
For å sjekke veide jeg i gram og skrev jeg ned over to-tre dager hva jeg spiste, og la et inn på diett.no.
Da så jeg at jeg lå finfint på fett-andel og proteiner, og avogtil litt høyt på karbohydrater. Antall kalorier lå ca. 300-500 under det formelen for forbrenning alder/vekt/bevegelse etc. skulle tilsi.
Det er det jo ikke. For ketolyse ER jo lavkarbo, men lavkarbo er så mye mer enn ketolyse. Lavkarbo er et samlebegrep for alle karbohydratreduserte kostholdsfilosofier og alt av det egendefinerte og generelle, selvsagt. Man sier at alt under 150 gr kh om dagen kan regnes som lavkarbo, mens andre opererer med GI framfor kh-telling.
Jeg telte kun karbohydrater da jeg la om til ketogent kosthold (jeg gikk på Atkins med 20 gr kh om dagen de første par ukene), men passet på å være liberal med fett. Justerte det alltid opp om jeg merket jeg spiste mer enn jeg pleide, eller var fysen på kvelden. Velg de feteste kjøttypene, stek i smør, lag sauser, spis ekte meieriprodukter om du tåler det. Fett is goood!
Ja, også må jeg nesten bare presisere, det heter å være i ketose, ikke i ketolyse! Jeg skjønner det er lett å blande, men ketolyse er altså navnet på en diett, sammensatt av ordene ketose og lipolyse, som er to sider av samme sak -altså fettforbrenning ;).
Dette har du selvfølgelig helt rett i photo! Jeg har visst formulert meg litt raskt/dårlig og antatt at folk skjønte nøyaktig hva jeg mente:p.
Når jeg skrev lavkarbo innebar det (i hodet mitt:)) generell lavkarbo, jeg assosierer dette med f eks fedon. Og da ser jeg ikke nødvendigheten med å telle karbo. Det handler om å velge de rette råvarene, men innebærer ikke et så strengt regime som f. eks ketolyse, som ja, er en sammensetning av to ord og navnet på kuren til Torkil.
Så mitt poeng var at det er en forskjell på kuren til trådstarter, som har bestemt seg for å prøve ketolyse og kuren til f.eks nellie som kjører fedon (ikke ketogent). Så hvis trådstarter ønsker å gå på ketolyse, kan hun ikke være like liberal, og må utøve litt mer kontroll over kh-ene, eller så kan hun jo endre retning om hun synes fedon passer hennes livsstil bedre.
Men uansett så er det vel ikke noe vits i å fintelle på alt, eller egentlig noe som helst, om man går helt fin ned ved å ikke gjøre det?
At jeg ikke tella var jo ikke hovedpoenget her.. Og det at jeg sa at jeg ikke tella noe som helst var bare en bisetning og en forklaring fordi at jeg ble spurt om jeg gjorde det:)
Jeg mener heller ikke at man skal telle slavisk. (se den første kommentaren jeg skrev- i boka har skaldeman regnet for deg/regn på de rettene du spiser mest og spar oversikten/greit å ha nogenlunde oversikt). Veldig enig med det Festina skrev f. eks.
Men om du skal være i ketose, må du passe på. Hvis man er nybegynner og ikke teller noenting kan man plutselig risikere å spise langt over ketosegrensa. Det er nok å spise litt for mye bær, og da har man ødelagt for seg selv (spes hvis man i tillegg dytter i seg masse fett). Men, man står fritt til å velge akkurat den livsstilen man selv vil:)
Jeg har vært i ketose "med vilje" flere ganger med både Atkins og Ketolyse, så vet godt at det kan være lurt;) Og synes det er en god ide å telle karber sånn helt i starten. men proteiner og fett. Nei.
Hvis du går jevnt ned i vekt trenger du ikke telle. Det kan du gjøre når du får stopp i vektnedgang og må se om du kan gjøre noen justeringer. Jeg måtte også telle kcal for å få vektnedgang. :) Kos deg med maten du!
Jeg teller bare karber, sånn ca. da. Passer på å spise en del fett, men jeg må også passe på å ikke spise for mye. Vektnedgangen har vært ganske jevn, med noen stopp innimellom. Men det har tatt lang tid, begynte i oktober (tror jeg). Ser dette som et kosthold jeg skal fortsette med, med enkelte justeringer etterhvert. Så jeg har ikke stressa på raskt resultat :)
Jeg har levd i ketose siden okt 09. I begynnelsen telte jeg karb sånn circa og det fungerte for meg. Jeg gikk ned ca 11 kilo på 3 måneder, noe som jeg var utrolig fornøyd med. Så stoppet det helt opp for meg og da måtte jeg begynne å utforske litt. Begynte med å eliminere evt partystoppere (prod som kan hindre vektnedgang) uten at det gjorde susen.
Nå har jeg tatt meg jobben og regnet på proteiner og fett i tillegg til karb. Jeg fant ut at jeg spiste for mye protein, noe som også kan hindre vektnedgang. Men min største overraskelse var at jeg hadde spist alt for lite fett. Jeg trodde jeg spiste utrolig mye, men der tok jeg veldig feil. Så nå har min sultfølelse endret seg enda mer i positiv retning og blodsukkeret er enda mer stabilt.
Jeg tenker at for en nybegynner kan det være mye å sette seg inn i til å begynne med. Det kan helt sikkert være nok å holde litt rede på ant karb pr døgn i begynnelsen. Så sålenge man har vektnedgang, fungerer det jo absolutt. Videre tenker jeg at når man har fått dreisen på dette med karb inntak, og synes ting går litt lettere (fått hodet over vann igjen), så kan det være lurt å investere et par dager på å regne ut proteiner og fett også. Dette for å sjekke om man er nogenlunde innenfor der det kan være lurt å være. Jeg ble ihvertfall veldig overrasket over hvor mye mer fett jeg burde spist hele veien.
En viktig ting er jo også at det uansett er lurt å trappe opp fettmengden langsomt for å ikke gi magen et sjokk.
Tror nok at jeg har spist for lite fett, har fettfobi fra gammelt av.... "Gammel vane er vond å vende". Det er sikkert derfor vektnedgangen har tatt så lang tid, tenker jeg.
Jeg vil si at det er er målet ditt det kommer an på i forhold til hva du teller eller ikke teller.
Det blir litt mye tall her ser jeg etterhvert, håper det ikke skremmer deg...
Min metode er at jeg ser på proteininnholdet i maten jeg spiser og så ganger jeg det med tre og får mengden fett jeg skal spise. Eks. 100g reker innehlder 23g proteiner det blir ca 70g fett. Det er innenfor 20-25/70-75 protein-fett prosent, som Atkins anbefaler.
Eksempelvis blir dette 200g creme fraiche (35% fett) eller ca 90g ekte majones (80% fett).
Jeg teller ikke karbohydrater, jeg spiser bare lite av karbohydratholdige matvarer. Prøver å begrense nøttespisingen til fordel for grønnsaker. For tiden går det mye i blomkål. Man må spise bortimot 600g blomkål for å komme opp i 20g karbohydrater.
Dette tilsvarer ca 730 kalorier, så det er viktig å telle for å ikke spise for mye. Når maten er så fettholdig, så er det lett å få i seg for mye kalorier.
Likeledes, spiser du en kyllingfilet p 180g (180g X 0,24 = 43g protein) så skal du ha 43x3=129g fett. Dette tilsvarer 1290 kalorier, som er godt over halvparten av dagsbehovet for de fleste.
Så, tilbake til det jeg sa først. Det kommer an på hva du er ute etter. Hvis målet er å holde seg i ketose og ikke noe annet, så er det helt greit å bare telle karbohydrater. Skal man ha maksimal vektnedgang, så må man vite det daglige kaloribehovet kroppen har og legge seg under det, i tillegg til at man må balansere proteiner og fett. Hvis man gjør det, så er kalorimengden i fett så stor at man må passe på.
Kalorimengden i karbohydrater er så lav ved 5% eller 20g (80 kcal), at det ikke spiller inn på totalmengden. 50g fett derimot, det er et par tre never med mandler, tilsvarer 450 kalorier, og det gjør et godt innhogg i tilmålte (eksempelvis) 2000 daglige kalorier.
Til slutt skal jeg også ha sagt at jeg er ekstremt motivert for å gå ned nå, har holdt på siden juni, trappet ned på karbohdrater i en måned, vente meg til det nye kostholdet, sluttet å drike øl (wow!) kom i ketose for et par uker siden, holder meg strengt til 20-25/70-75 og holder meg under 2000 kalorier om dagen. Det gir resultater, veier meg ikke, men merker det på klærne (og på kjæresten).
Jeg spiser ganske ensidig, mens sunt. Føler at det er en befrielse å vite hva jeg skal spise hele tiden, og ikke minst er det sinnsykt lett å handle mat, mesteparten er det bare å styre unna, det går mest i laks, tunfisk, reker, flesk, egg, majones, smør, fløte, creme fraiche, kokosfett og salat; slageren for tiden er salat-wraps, eks.: reker, majones, avocado i lefser av salatblad. Ellers er jo lammesesongen i gang, så det blir nok fårikål, lammelår, hjemmelagde pølser og annet snadder framover. Gjerne med hjemmelaget hollandaise til!
Dette ble visst litt mer enn jeg hadde tenkt. Min første post, så jeg hadde vel en del på hjertet...
Uansett, stå på og spis sunt, telling eller ikke, det er helsa som teller!
Pringleman:
Trur ikke det der er noe for meg, som sliter nok med å telle karber, men tusen takk for tipse :) er noe jeg kan tenke på visst jeg eventuelt får et vektplatå :)
Den dagen jeg må være et matematisk geni for å kunne gå på diett slutter jeg...:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.