< Tilbake til oversikten

Gått ned de kiloene jeg skal - hva nå?

benteks sa for siden:

hei,
begynner å nærme meg faretruende målet for antall kg ned (litt over 20 nå), og så begynner jeg å tenke - hvordan skal jeg spise for å ikke fortsette å gå ned?
Jeg kommer til å fortsette å spise lavkarbobrød, for jeg tenker at det er veldig bra for meg. Men hva skal jeg egentlig "fylle" opp med, for å ikke rase enda mer ned i vekt?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Lavkarbo er vektregulerende men det er ikke alltid hode og kroppen er enig i hva idealvekta bør være. Litt vanskelig å si hva du skal gjøre når du ikke forteller hvor på lavkarbo skalaen du ligger pr i dag. Så her kommer litt generelle betraktninger.
Lavkarbo spenner seg fra et inntak av tilnærmet null til 150 kh pr dag. Endel som spiser ketogent fortsetter også med det også etter at ønsket vektnedgang er oppnådd. Mange på vedlikehold som ikke ønsker å spise ketogent ligger på et inntak av 30-60 kh pr dag. Nesten samtlige ligger nok under 72 kh pr dag, ref Lutz (boka: Bedre uten Brød).
Tommelfinger regelen sier jo mer kh dess mindre fett, men den generelle oppfatningen er at man ikke behøver å tenke nevneverdig på å redusere på fettet før man passerer 72 kh.

benteks sa for siden:

Jeg spiser lavkarbobrødet til spisdegslank.no og det inneholder 3 karbo pr brødskive, så her får jeg i meg 12 karbo og så drikker jeg soyamelk i kaffen så si at det blir kanskje 3 til. Ellers spiser jeg ren mat, kjøtt og ost og det er det jo ikke noe karbo i og til middag så spiser jeg variert, men mye kylling med ulike valg av grønnsaker ved siden av så jeg ligger nok på under 20 karbo om dagen.....

men jeg får vel bare fylle opp med mer grønnsaker og kanskje litt ris, pasta og poteter...

så egentlig lurte jeg vel på hva andre har gjort når dere har nådd målet deres :-)

Photobscura sa for siden:

Jeg er ikke så veldig langt unna målet mitt, men kommer nok til å fortsette å spise ganske likt nå, dvs stort sett ketogent, men med en større romslighet i bunn.
Det viktigste tror jeg, er at man trives med kostholdet sitt, også på sikt! Hvordan trives du med det kostholdet du har nå?
Å innføre poteter, pasta og ris skjønner jeg ikke helt meningen med. Noen lindbergere spiser litt fullkornsris og -pasta, men holder det fortsatt på et minimum, ettersom dette er matvarer som fort kan bli veldig uheldig for blodsukkeret, og det kan slå uheldig ut på sikt.
Det jeg kommer til å være mer liberal på når målet er nådd er nok bær, nøtter og ikke minst belgefrukt. Jeg elsker belgefrukt, men pr nå mht vektnedgang så blir det for mye kh for meg.
Men som Arnakristin sier, så er lavkarbokosthold vektregulerende gitt at man har en kurant balanse i næringsstoffene.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.