Idamor sa for siden:
Altså, når dere regner hvor mye karber det er i en oppskrift, regner dere ut i fra rå ingredienser, eller tilberedte?
Det hender jo man får opp både i rå og i tilberedt form når man søker liksom. Hva er i såfall best?
Idamor sa for siden:
Altså, når dere regner hvor mye karber det er i en oppskrift, regner dere ut i fra rå ingredienser, eller tilberedte?
Det hender jo man får opp både i rå og i tilberedt form når man søker liksom. Hva er i såfall best?
nellie sa for siden:
rå:)
Idamor sa for siden:
Takk :-) Det gjorde ALT så mye lettere! ;-)
Alkazelters sa for siden:
Det må du nesten velge selv. Men du må bruke vekten til den samme som du regner. Karbohydratinnholdet i 50 gram stekte grønnsaker er høyere enn karbohydratinnholdet i 50 gram rå grønnsak. Dette fordi det forsvinner vann i steking, og vekten blir mindre under steking. Jeg synes personlig det er enklest å regne ut alt på bakgrunn av rå tilstand, da har du best kontroll.
Kitt sa for siden:
Kan ikke velge selv, vel!
Næringstabellene er alltid beregnet ut i fra RÅ varer, fordi man ut i fra tilbredningsmetode fjerner forskjellig mengder væske!
Finnes det tabeller som oppgir innholdet i kokte/stekte/friterte/bakte ting???
LenaBeatrice sa for siden:
Jada, både matvaretabellen og matvareguiden og flere andre lar deg for flere varer velge om det er kokt eller stekt osv.
Alkazelters sa for siden:
Om du vil veie maten ferdig tilberedt eller rått må da være opp til deg selv, når man finner næringsinnholdet for begge deler, slik som trådstarter spør om.
Kitt sa for siden:
Jada, jada, jeg har skjønt at jeg er for gammel......:p
Det finnes lister for alt mulig nå til dags.......:o
MEN, jeg mener fortsatt at de ikke kan bli korrekte i alle tilfeller og at det er bedre, og enklere, å veie rå mat!;)
Disse tabellene kan umulig klare å ta høyde for hvor lenge jeg steker fisken eller hvor mye salt jeg har i vannet eller hvilke olje jeg steker med.......:cool:
nellie sa for siden:
eller hvor lenge du lar kjøttet hvile etter steking.
om du hardkoker eller bare damper grønnsakene.
Idamor sa for siden:
Det tenkte jeg faktisk ikke på! Da var det faktisk ganske lurt at jeg spurte da :-) Aldri tenkt på at det har noe å si liksom. Men, når jeg tenker etter er det jo i grunnen logisk ;-)
Nerthus sa for siden:
Øh... jeg må på det sterkeste insistere på at du ikke er for gammel!!! For da er jeg for gammel også og det er jeg nemmmelig IKKE! Så det så!! :høh::uskyldig:
Kitt sa for siden:
Vel, atte, du er jo yngre enn meg, på den andre siden av 40 til og med......
Men vi er jo ikke gamlerer enn vi føler oss, og det er ikke ofte jeg føler meg gammel, så kanskje vi bare er like unge og .....:p;):)
Nerthus sa for siden:
...har bursdag om 4 uker da... ;) Føler meg 25 ennå jeg...bare med mer erfaring... (ihvertfall med erfaring om tyngdekraftens innvirkning på en kvinnekropp... :hjelp: )
Biggie Small sa for siden:
Hva med brød da? Der legges det jo til vann, dvs. et brød med melmengde 300 gr. og væske 300 gr. gir et brød som er nesten 600 gr..
Og hvis du bruker gjær, hvor mye av stivelsen (karbohydratene) i brødet blir spist av gjæren (omdannet til alkohol og CO2) før den er ferdig hevet?
BiggieS
nellie sa for siden:
Det er vel forskjell på hva som passer best både når det gjelder brød.. grønnsaker.. kjøtt.. you name it.
Kanutten sa for siden:
Jeg er i allefall gammal.... Jeg er til og med fra forrige årtusen!!! :eek: Omtrent fortidslevning... :lol: (er 43....)
Kitt sa for siden:
I mine barns øyne, i hvert fall i min sønns, er jeg fra en helt annen tidsalder!:eek:
Faktisk er jeg fra premobil-tid, og det er noe sånt cirka rett etter at dinosaurusene ble utryddet eller noe.....:p:lol:
Kanutten sa for siden:
:lol:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.