< Tilbake til oversikten

For mye mat?

barbasterk sa for siden:

Lurer på om jeg spiser for mye? I går reg jeg maten kom da opp på 1500kalorier, sammensetningen va 80%fett, 17% proteiner og 3% karbohydrater. Noen som har tanker om dette? Hva er et greit nivå av kalorier? (det er jo individuelt selvsagt). Bruker lite/ingen kunstig søtning, men mye meieripodukter. Spiser av og til kenekkebrød etter nannahs oppskrift, men sjelden.

Prøver å ikke spise mer enn at jeg er mett. Føler meg bra, og trening går greit. Har gått litt opp i vekt, men mål i cm er stabile.

Jorkla sa for siden:

Jeg vet virkelig ikke.. Men jeg måtte bare skrive her slik at jeg kan følge med på tråden.. For lurer på det samme...

barbasterk sa for siden:

OK:), da får vi følge med i spenning begge to ;)

Rin sa for siden:

Høyst individuelt, ja. Men jeg kan virkelig ikke tenke meg at 1500kcal er for mye!

Ferskenbeinet sa for siden:

1500 er ikke mye nei, det er vel gjennomsnittlig det en dame skal ha! Om jeg kommer ned til 1300 går kroppen på sparebluss sporenstreks! Rundt 1700 er nok det jeg får i meg gjennomsnittlig nå på lavkarbo ser jeg. Mange her inne spiser jo enormt mye mer en det og... De fleste som spiser lavkarbo trenger ikke å tenke på kalorier, men heller spise til en er mett...

Zecola sa for siden:

Hehe, høres ikke ut som du spiser for mye kalorier, men kan f.eks regne ut Basic Metabolic rate.. mao hvor mye du bruker opp, så bør man vel ligge i allefall på en +-300 derfra vil jeg tippe.

Menn: = 66 + (13.7 x vekt i kg) + (5 x høyden i centimeter) - (6.8 x alder i år)
Kvinner: 655 + (9,6 x vekt i kg) + (1,8 x høyden i centimeter) - (4,7 x alder i år)

Deretter ganger du BMR med følgende tall avhengig av aktivitetsnivået ditt:

Rolig = BMR x 1.2 (lite eller ingen aktivitet)
Litt aktiv = BMR x 1.375 (rolig mosjon 1-3 dager pr. uke)
Moderat aktiv = BMR x 1.55 (middels mosjon 3-5 dager pr. uke)
Meget aktiv = BMR x 1.725 (intensiv trening 6-7 dager pr. uke)
Ekstremt aktiv = BMR x 1.9 (daglig intenisiv trening og fysisk krevende jobb eller trening to ganger daglig)

Eksempel: Kvinne på 35 år som er 167 høy og veier 70 kilo. BMR er da som følger:

Cirka 655 + (9,6 x 70) + (1,8 x 167) - (4,7 x 35) = 655 + 672 + 300 - 164 = 1463 klaorier (kcal).

Hvis hun er lite aktiv, trenger hun BMR x 1,375 kalorier (kcal) for å opprettholde en stabil vekt. Hennes daglige kaloribehov blir derved 1463 x 1,375 = 2011 kalorier (kcal).

(Kilde: www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=3558&catid=105&Itemid=55)

barbasterk sa for siden:

Takk for alle svar :). Får bare prøve meg litt fram og se hvordan kroppen reagerer.

Nicpins sa for siden:

Nei. Ikke for mye mat. Nuff said. :)

Imidlertid: den som er sterkt overvektig og skal ned mye tåler å spise fler kalorier i starten enn den som bare skal ta av pittelitt. Kan ikke dokumentere hvorfor, bare basert på egne og venners erfaringer.

Lisbeth sa for siden:

Det vil jeg tro er fordi en stor kropp forbrenner flere kalorier enn en liten kropp ;)

barbasterk sa for siden:

Takk igjen for alle kloke svar, masse kjekke folk her som er villige til å hjelpe :). Har regna etter den formelen din Zecola, og med min treningsmengde blir det ca 2350kcal som er daglig kaloribehov for stabil vekt. Får studere litt på hva som er bra for meg og hva som ikke er bra. Prøver å spise variert og relativt reint, men det er noe som spiller meg et puss. Trener jo litt mer enn før, så det kan jo forklare litt vektoppgang, men tror ikke det kan utgjøre to kilo.

Zecola sa for siden:

Ja, bare vær klar over at slike formler definitivt generaliserer ;)
Er vel neppe tilpasset lavkarbo heller i den grad det har noe å si, det eneste det forteller er at sannsynligvis vil du med ditt aktivitetsnivå, alder, kjønn + div kunne ligge på et nivå rundt 2350 og sannsynligvis holde vekten der. Med en gang du tar med trening inn i bildet så øker jo formelen ganske kraftig tipper jeg?

Ville regner ut kcal med formelen for samme vekt/høyde osv men med lav aktivitet. Så lagt meg et sted rett under der som en generell regel. Da vet du at du får brukt mer enn du spiser og kan fortsette med det så lenge du vil NED i vekt. Utover det så er det vel bare forskning på seg selv som kommer til å gi noe svar ;)

Gud løkk

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.