< Tilbake til oversikten

Usikker på kh-nivået i medisterdeig?

chikelu420 sa for siden:

Kjøpte frossen medisterdeig på rema 1000 i går, en rød 500-grams pølse, som jeg skulle bruke i karbonade-oppskriften min. Sjekket den store matvaretabellen og der står det at medisterfarse har 0 kh, mens ferdige medisterkaker har 6 kh.

På den jeg kjøpte sto det medisterdeig, og jeg mener å huske at det sto noe om stivelse i innholdslisten. Det sto også noe om at stivelsesinnholdet var mindre enn 20% uten at jeg forsto hva det betydde. Problemet er at det ikkke sto kh-mengde på pølsa så jeg vet ikke hva jeg skal gå etter. Funderer på om jeg kun kan spise en karbonade til middag, eller om jeg kan unne meg noen på (ketolyse)brødskiva også....

Er det noen kloke sjeler der ute som kan hjelpe meg? :)

chikelu420 sa for siden:

Så det betyr i utgangspunktet at jeg burde ha god samvittighet..? :)Men hva betyr da 'stivelsesinnhold mindre enn 20%? Høres da svært så karbovennlig ut, spør du meg.. :p

Gerd sa for siden:

Det stod på den du kjøpte?

Stod det varedeklarasjon på den?

chikelu420 sa for siden:

Det sto kjøtt 49%, også var det no fylling av spekk osv, no krydder og stivelse. Til høyre sto det at stivelsesprosenten var under 20%. Det sto egentlig ganske lite på den..:confused:

Gerd sa for siden:

Men det stod medisterdeig?

Stod det ikke opplyst karbohydrater osv?

chikelu420 sa for siden:

Ja, det sto medisterdeig, men det sto ingenting om kh-innhold:)

Gerd sa for siden:

Det skal ikke være stivelse i medisterdeig. Det er rent kjøtt.

Dette syns jeg var merkelig.

Hva slags merke var det?

nellie sa for siden:

Er det ikke bare farse som selges i "pølseform" da?

Gerd sa for siden:

Da var jeg innom Rema på tur hjem. Og i frysedisken ligger det fra Nordfjord med mindre enn 20% stivelse: Medisterfarse :ja: Det er nok ikke medisterdeig du har kjøpt.

chikelu420 sa for siden:

Åh, du er så snill, Gerd! Takk for at du sjekket det ut for meg!:) Det stemmer at det var Nordfjord, ja. Okei, da må jeg være litt forsiktig med karbonadene. Jeg lagde karbonader av 400 g kjøttdeig, 300 g medisterfarse (:p), 1 egg, litt krydder og litt væske. Ble 16 karbonader på ca 60 g hver, så er vel ikke altfor ille uansett. :)

Gerd sa for siden:

Jeg skulle handle lell :ja:

Neida, det er ikke så ille :) Nyt de du :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.