< Tilbake til oversikten

Hvor lang tid tok/tar det før en slutter å tenke "slanking"?

grotingeling sa for siden:

Legger merke til, og husker også godt fra da jeg selv startet med eurodietten første gang, at ordene slanking, ferdig slanket og lingnende stadig er i bruk.
Så nå lurer jeg på;

Hvor lang tid bruker en på å innse at dette ikke er slanking men en omlegging av kostholdet?

For meg tok det ca 1 år og myyyyye lesing, prøving og feiling i perioden 2006/2007.
Men da var også konklusjonen at kun en permanent kostomlegging var løsningen, selv om en i kortere perioder legger inn større begrensninger for å få vektreduksjon.

Gerd sa for siden:

Når jeg begynte med ketolyse i 2007, var det for å slanke meg. Gå på slankekur :ja:
MEN, samtidig (etter råd fra boka og her inne) så begynte jeg å tenke livstilsendring;
Det å finne mat som passet i kostholdet og som jeg kunne leve med resten av livet.
Så jeg har ikke tenkt slanking siden starten av kuren...
Og kostholdet går det automatikk i.

Er faktisk i gang med en ny runde ketolysekur nå. Og må innrømme at det satt langt inne å si at jeg slanker meg...

Photobscura sa for siden:

Jeg har vel i størst mulig grad prøvd å ikke bruke slanke-ordet, litt fordi jeg la om kostholdet først og fremst pga helsa. Da blir slanking bare en liten del av det hele. Jeg arresterer også folk som ytrer ting som at jeg har slanka meg, nå er jeg vel ferdigslanket etc. Jeg har fortsatt ca 8 kg overvekt, og er veldig realistisk i forhold til det å komme meg lengst mulig unna helseproblemene som overvekten førte med seg, men tenker i grunn ikke så mye på det som slanking, selv om det selvfølgelig har hatt noe å si for hvordan jeg ser meg selv i tillegg til det med helsa, nå som jeg har gått ned godt over tjue kg! :).

nellie sa for siden:

Akkurat nå, så slanker jeg meg.. Den varige kostholdsomlegginga tar jeg når jeg er ferdig med det. Skal jo fortsette å spise ganske likt, men har mer enn nok jobb med å konsentrere på å gå ned nå..

Vedlikehold og varig endring er liksom i min hjerne en enda større jobb, så om jeg skal slå sammen de to, så blir det for mye på en gang:p

christine76 sa for siden:

Tja.. Jeg har varig lagt om kostholdet. Men jeg er ikke ferdig slanket.

Jeg ser på en måte ikke at det er en nødvendig sammenheng mellom de to. Kostholdet er med tanke på helse og skal vare lenge etter at jeg er ferdigslanket. Men jeg er allikevel ikke ferdigslanket før jeg er nede i den vekten jeg vil være.

Men når man er på en mer "ekstrem" kur som de første fasene i eurodiett eller for meg xtravaganza så er det jo ikke snakk om en kostholdsomlegging, men ren slanking, kostholdsomleggingen kommer da etter at man er ferdig med slankingen, eller så mye av slankingen som man har tenkt å gjøre på kuren.

Rin sa for siden:

Tja... det blir litt feil formulering, eller sammenheng, synes jeg. Jeg anså min egen overvekt som et helseproblem først og fremst (i motsetning til noe rent kosmetisk, liksom) og dermed blir vektnedgang - slanking - den nødvendige "behandlingen", uansett hvordan det vris og vendes på. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke samtidig har ansett det som livsstilsendring fra starten av - vekttap er jo ikke den eneste positive effekten av å spise LCHF. Det jeg mener å si er vel at livsstilsendringen og slankingen er to forskjellige ting i hodet mitt, bare at det ene lykkeligvis er en naturlig følge av det andre! :)

Photobscura sa for siden:

Jeg har kviet meg veldig på å bruke ordet slanking i sammenheng med meg selv. Jeg ble forsøkt slanket av leger da jeg var 12-13 år, og det står fortsatt for meg som en såpass traumatisk opplevelse at jeg den gang svergert på at jeg ALDRI skulle slanke meg :o.

grotingeling sa for siden:

Jeg har også blitt satt på slankekurer/slanking (sultekurer) av leger, og dermed har hele slanke-konseptet og spesielt selve ordet fått veldig negativ betydning for meg.
Så når jeg stadig vekk leser eller blir møtt med setninger som "nå starter slankekuren" og "skal bare slanke meg" så blir jeg nesten litt deprimert.
Tenker ofte "det er ikke slangekur men kostomlegging du trenger":_ohmy:
For kur er noe en gjør i en periode, men jeg tror nok en permanent endring er det som skal til for de fleste.
Samtidig så forstår jeg at mange bruker dette ordet, enten i mangel på noe bedre eller med en annen betydning enn meg selv.
Men det hadde jo vært kjekt om vi kom litt bort fra selve ordet, for selv om vi opplever en vektreduksjon så er det jo kostomleggingen som er roten til alt godt :D

Ordet slanking er negativt ladet - kan vi reklamere og få et mer positivt ord takk :stuart:

Nerthus sa for siden:

Ett år stemmer sånn passe bra med meg også :) Jeg har også lest enormt mye om lavkarbo.
Selv om jeg skal ned ca 12 -15 kg til - har jeg funnet ut hvordan jeg kommer til å spise når jeg ikke "slanker" meg - og jeg har funnet ut hvordan jeg må spise for å gå ned i vekt. For meg er det kun mengden mat som er forskjellig - og det har gjort at jeg faktisk gikk NED en kg i ferien min - uten å tenke slanking - tenkte bare lavkarbo - og spiste når jeg følte for det.
Nå når jeg vet hva jeg må gjøre for å gå ned - er det mindre stress og jeg har det ikke så travelt som jeg hadde det i starten. 9 kg har det blitt og jeg ser dette fungerer kjempefint for meg - slanking eller ikke slanking ;)

Nicpins sa for siden:

Jeg har lagt om kostholdet for resten av livet, og blitt FRISK!
Det at jeg har gått ned haugevis med kilo i overvekt er nesten bare en tilleggsbonus.
For meg er kostomlegginga det viktigste. Det at jeg nå spiser mat som ikke gjør meg syk.
:)

Nicpins sa for siden:

Helt ærlig, jeg tenkte vel "slanking" helt i starten, da jeg veide 96 kilo og var syk og deprimert, men fokuset flyttet seg ganske fort da jeg oppdaget alle helsegevinstene ved kostholdet, og at jeg ble frisk fra en hel haug med diagnoser, sykdommer og vondter i kroppen. :)

Matglad sa for siden:

Wow Nicpins, har du virkelig gått ned fra 96 kilo til 56. Det er jo helt utrolig. Hvor lang til har du brukt?

Nicpins sa for siden:

:) Takk takk. Har brukt ca to år. De siste ti kiloene hadde jeg egentlig ikke tenkt å ta av heller, men de bare ruslet av liksom av seg selv, på vanlig lavkarbokost. Som sagt har jeg lagt om kosten for livet, og så lenge dette holder meg frisk og sprek så får kroppen bestemme vekta selv; -og det GJØR den også, tydeligvis. :D

Matglad sa for siden:

Du verden det var flott å høre. Synes det er så hyggelig å høre om de som kommer helt ned i ønskevekt etter overvekt. Jeg har selv en drøm om å komme under 70 og i tickeren har jeg satt 65 for å ha noe å strekke meg etter. Blir spennende å se hvor vekta mi stabiliserer seg til slutt.

Jeg ble i hvert fall inspirert.

Så skal jeg slutte å avspore den opprinnelige starten på tråden, ble bare så imponert :)

Megvel sa for siden:

Jeg kaller det nå kun slankekur når jeg fråtser i fete ting forran andre :D
Ellers spiser jeg på en måte som er bedre for meg. Så det. Det tok ikke så lenge på lavkarbo før jeg kom dit. Det "virket" faktisk best når jeg var på platåer, for da måtte jeg jo stoppe og nyte utsikten ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.